AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.909

Aldrig någonsin mer IF - BMW orginal försäkring

Har ägt min F11 i över ett år nu. Fick ett riktigt bra erbjudande på BMW orginalförsäkring som jag tog när jag köpte bilen via BMW. Nu innan förfallodagen började jag ringa runt och kolla andra bolag. Trygg Hansa kom med offert på 11-12000 och jag bollade med BMW orginal som gav mig bättre pris. 8000 per helår för helförsäkring som jag antog och jag ringde Trygg Hansa och tackade nej till offerten.

Sen skedde det märkliga.

Helt plötsligt ser jag nu att jag har Trygg Hansa istället för BMW orginal. TH ska nu ha runt 13000 per år, helförsäkring. Vad hände? Ringer BMW orginal som säger att "någon" gett besked att Trygg Hansa ska ta över bilförsäkringen, de kan inte svara VEM som ringt. Frågar vad vår deal är nu? Ca 12000 per helår plötsligt.

Ringer Trygg Hansa, han lovade kolla upp vad som skett och återkom efter 30 min.

Pga stöld av mina registreringsskyltar fick jag igenom byte av regnummer (efter P-böter etc) och iom det följde inte min försäkring från BMW orginal med utan Trygg Hansa kickade plötsligt in (????). Men Trygg Hansa hävdar att misstaget är BMW orginal och hade inte TH steppat in hade jag fått 108kr i böter varje dag utan försäkring. Jag har hittills inte betalat TH ett öre och jag är fri att säga upp den nu direkt. Jag gav klara besked att antingen ser TH till att BMW oginal tar tillbaka dealen på 8000kr eller så får TH göra ett sånt pris.

Han återkom och sa att BMW orginal vägrar. Enda han kan göra är att erbjuda mig Aktsam (systerbolag till TH), helförsäkring för 9300 per år.

Har legat på BMW orginal för att få min gamla deal. nu ikväll kom besked att BMW orginal INTE kan ge mig det pris som jag fick på 8000.

Hela denna historia är otroligt märklig. Det är samma bil men genom regnummer bytet så gick försäkringen upp 5000kr. BMW oginal kan inte ens förklara vad som skett. Trygg Hansa har fingrat på fel knapp, MEN enligt Även BMW orginal medger att jag åkt på böter 108kr om dagen om inte TH kickat in, har inte hört ett pip från BMW orginal. BMW orginal hävdar dessutom att min premie höjts då jag informerade om stölden av skyltarna. Enda anledningen till att jag gjorde det var för att de skulle vara medvetna om att det åker runt en bil med min stulna skyltar som kan ställa till de med smitning etc.

Vad ska jag göra? TH har ändå fixat ett bra pris på Aktsam, jag måste ge besked imorgon och är inne på att ta den.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kollat vad länsförsäkringar tar?
17000...
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Hade min 320d touring -10 försäkrad hos Solid första året. Andra året skulle Gjensidige ta över deras bilförsäkringar och fick ockerpris (minns inte summan mer än att vänstra ögonbrynet reste sig). Efter en jädrans massa sökande hitan och ditan kom jag fram till Motormännen. Har idag helförsäkring, 3000-4000 mil/året, tillägg för vilt/hyrbil. Betalar 6.792:-/året. Det är 566:-/mån. Har inte mina siffror sparade från de alla andra bolagen men Motormännen var bra mycket billigare än övriga bolag jag sökte hos. Värt ett samtal kanske?

Vice President of Corrado Club Sweden

Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen
Undra fan inte om det är priskartell mellan försäkringsbolagen, för mina bilar ligger dom ungefär på samma nivå....

Det man undrar över varför det är så förbannat dyrt försäkra en prestandabil mot tex USA eller UK, kollade priser i båda länder det är helt andra nivåer eller det kanske är som vanligt att Sverige ska ligga högst
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, det var ju skapligt underligt onekligen...

Fick du ingen skriftlig bekräftelse på tecknad försäkring? Det har man ju rätt att få.

Det hela låter som en sjukt slarvig och dålig säljare som slarvat med bilmärkeskoder, och/eller provisioner och nog bara är slarvig med det mesta och försöker skröna ihop en dålig story för att skyla över sitt misstag.

Det finns ju liksom ingen logik i att ett försäkringsbolag skulle ge bort ett försäkringsavtal till ett annat bolag.

Alexander
Det jag funderar över också, ville BMW original få bort den goda dealen för mig? I vilket fall, kommer aldrig någonsin ha mer med de att göra, IF!

Jag var bortrest i 3v såg info om TH vid hemkomst, inte ett ljud från BMW original.
em
906
em3
M3 cab -03
Lanab, man får nog skilja på de olika försäkrings-nivåerna, för det kan skilja i premier!

Min M3 kostar nästan löjliga 2.100 per ÅR, 175/mån! Då är det såklart bara trafik och max 500 mil, men ändå. Skulle jag välja halv, åker det direkt upp till c:a 7.000, hel har jag överhuvudtaget inte funderat på för en 13 år gammal bil.

Jag tror ändå att de stora försäkringsbolagen gör vad dom kan, för att hitta nycklar till premier baserat på deras risk. Ju bättre dom träffar förväntat kostnads-snitt, desto bättre borde dom tjäna.

Uppenbarligen är det inte så många olyckor orsakade av M3:or med min ägarprofil. Men kanske lite mer halvförsäkringsärenden ( t.ex. glas och stöld), då den premien är väsentligt mycket högre än för mina bruksare.

em3
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

em3. Befriande att läsa att någon ställer en sannolikhetsdiagnos baserat på aktuella omständighet före de tecknar en försäkring, det verkar som många väljer hel utan att ens reflektera.
em
906
em3
M3 cab -03
Robert Lundberg. :) Jag tänker lite så här: Låst, krycka, larmat + kameraövervakat garage, utryckning mm.

Där står den nästan hela året, utom ett par hundra mil på sommarhalvåret fina dagar. Säg att hel t.ex. skulle kosta 15'/år

Påställd 8 månader blir det 10'/år, skillnaden mot bara trafik 8,5'. Efter 5 år har jag 42' att lägga på ev. skador och annat som skulle täckts av försäkringen. Om inget hänt, hitta på nå't annat för dom. Detta är mitt sätt att resonera, men var och en får göra sina val såklart!

em3

Helförsäkrat anser jag är bortkastade pengar, anledningen är att om vagnskada sker så kommer arbetet göras till så billig peng som möjligt då f-bolagen har helt orimliga krav på lackeraren/plåtverkstan, som entusiast har man ju helt andra krav på lackjobbet mot en som har en Volvo som tjänstebil tex. du kan aldrig driva genom så höga krav om f-bolaget ska pröjsa.

Halvförsäkring är det bästa ekonomiskt sett, dock hade man nog endast haft trafik om det hade gått teckna en separat försäkring för stöld för det är enda anledningen jag har halv.
em
906
em3
M3 cab -03
Håller helt med dig lanab, men eftersom det är rejält svårt att stjäla min, utöver beskrivningen ovan,eftersom det alltid står en larmad bruksare framför porten också. Bra och intressant reflexion angående plåt lack, har inte tänkt på det, men det lägger ju sig på minus för hel på en äldre entusiastbil. En annan stor faktor är ju annars att motor/låda/drivlina inte är med i scopet längre på 10 + år bilar ( kanske 12 år i något enstaka undantagsfall)

Vi vet ju alla hur buset/böset/skrapet som stjäl, jobbar! Dom går alltid på det lättaste, så det gäller att göra det besvärligt för dom.

Sen, en M3 cab -03, i mycket fint skick för ålder och mil, men inget speciellt, är värd 150 +/- 20 kanske. Hade jag haft en -11 eller -13 av något häftigt, hade det kanske blivit ett annat resonemang.

em3
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Iggeman, det bara att avställa bilen ett dygn så kan du få bestämma vart du ska försäkra din bil.. Kolla med Motormännens försäkring Mförsäkringar heter dom jag sparade ca 4500 kr på att flytta bilarna dit från Trygg hansa.
M3
11
M325ti
330iA cab -02
IF har numera en försäkring som heter Trafik Xtra, som utöver trafik även innehåller stöld, räddning och rättsskydd, men fortfarande väsentligt billigare än halvförsäkring.
De har dessutom mage att dra avgiften på autogiro fast jag inte får vara försäkrad där mer. Trodde verkligen inte BMW skulle låna ut sitt namn på ett sånt kass bolag som IF.
IF suger häst b?lle. haha något har varit riktigt arg på if: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den där killen verkar dock vara någon form av rättshaverist. Kan ju vara värt att läsa villkoren i en försäkring först. Samt bekanta sig med begrepp som avskrivning och självrisk.

-------
//Lövet
vilken circus detta har varit. Min bils gamla regnummer blev avregistrerat 21/1, BMW orginal hävdar att brytdatum är 3/2 och att jag måste betala tills dess fastän Trygg Hansa tog över 21/1. MEN, BMW orginal försäkrar bara gamla regnumret, de har aldrig försäkrat det nya. Så med denna lösning är jag övertygad om att det hade blivit problem om något skett mellan 21/1-3/2 med nya regnumret.

Av princip har jag jobbat stenhårt för att få BMW orginal att sätta tillbaka pengar för tiden 21/1-3/2 men de vägrar. Jag har papper på att gamla regnumret försvann 21/1, de kan se det i som dator men icke. De vägrar, säger att de har tagit en risk. Eftersom nya numret varit oförsäkrat hade jag också åkt på 108kr om dagen i straffavgift.

BMW orginal IF har tydligen inte heller någon slags "customer care", har bett två gånger att få prata med dem men icke, kundtjänsten kan inte en svara på om de har någon. Dessutom blev ärendet ett prio 1 vid ett tillfälle = deras s.k customer care gång ringa tillbaka på kvällen eller dagen efter, det var snart en vecka sedan.

TH har avskrivit sitt krav. Otroligt märkligt att det kunde bli såhär, ingen kan svara. Men att inte BMW orginal IF bara kunde ge mig den deal vi hade är anmärkningsvärt, dessutom att jag kört oförsäkrad om inte TH steppat in.

Det är bovar och banditer dessa försäkringsbolag, men jag kommer aldrig att gå på niten IF BMW orginal igen, oavsett hur billig deras "prova på" försäkring är som man har möjlighet till när man handlar bil via BMW.
Jag skulle ju byta till Länsförsäkringar hade jag tänkt då dom i oktober ville ha 4000 kr helår jämfört med BMW Original som hade höjt från 4100 till 6080 helår. ringde förra veckan och givetvis så har dom också höjt sin premie med 2000 kr.. Dom hade höjt vid årsskiftet..

Undrar just om det har nåt att göra med alla stölder av Navi Pro plus ratt som BMW har drabbats av och om dom isåfall bara drabbar oss med Navi Pro eller om dom drar alla BMW över en kam sas..
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har Länsförsäkringar på min bil, riktig bra pris jämförd med BMW original. Visserligen guldkund där som ger 20% extra av på priset och hamnade på 3600kr helår med 2000 mil körsträcka. BMW original ville ha strax över 5'.

Crille
Ser försäkringsbolagen via regnr att bilen har Navi Pro?
Kollade upp min gamla M135 via BMW Original och den premien ligger kvar på samma nivå som den har haft dom senast åren den har inte Navi Pro.
Min nya har ju en premie som är 2000 kr dyrare per helår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.