|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 320d Touring E91 Facelift och har kollat på fälgar. Ett par konkava 19'' till sommarsulorna har jag tänkt mig. Skulle det funka att sätta dit; Bak: 5x114,3/120 - 11x19 ET 25 Fram: 5x100/120 - 9,5x19 ET 35 Som sagt är väldigt oerfaren när det kommer till däck och fälg. Tack på förhand! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Oj, nu blev det nog knasigt här. "Bak: 5x114,3/120 - 11x19 ET 25 Fram: 5x100/120 - 9,5x19 ET 35" För att fälgen skall kunna skruvas fast så måste till att börja med bultmönstret vara det rätta. BMW's bultmönster är 5/120. (ibland kan man se det skrivas som 5 x 120) Så 5x100 fram och 5x114,3 bak, inget av det kommer passa. Men jag ser att det smugit sig in ett /120 i det du skriver, så... fälgarnas bultmönster kanske är 5/120 och du skrev fel bara? Nåväl, din bilmodell har som standard 5/120 ET 42 och navhål 72,6. Om vi börjar titta bak, så har du valt en fälg som har ET 25, det innebär ett inpressningsdjup som är 17 mm grundare än original. D.v.s denna fälg kommer sticka utåt 17 mm mer än original. Nu låter ju inte 17 mm så farligt, men det ska väl sättas i sammanhang med att fälgen dessutom är 11 tum bred. Hur bred din originalfälg är bak vet jag faktiskt inte, men inte mer än 8 tum va? (experter får nog rätta mig) Well, totalt sett så kommer det ju peta utåt rätt rejält. Om det passar? Ingen aning. Det är därför det kallas "fitment". Man får testa sig fram. Du får applicera samma tänk gällande fälgbredd och ET som ovan när det kommer till framfälgarna. /Anders |
|
5x114,3/120 syftar ju på att fälgen finns både i 5x114,3 och 5x120 så den biten är inga bekymmer. På rak arm så här utan att ha mätt något låter det trångt med 11" et25 men det beror ju lite på däck och sådär också. Börja med att ta reda på alla uppgifter på dina fälgar idag (däckstorlek,fälgbredd och ET) sen kan du gå in här: willtheyfit.com och knappa in alla data på dina gamla fälgar och dom nya. Sen får du helt enkelt mäta på bilen från däck till fälgkant och på insidan. Det blir mycket mäta och räknande men försök lära dig hur allt fungerar och hur dom olika måtten påverkar varandra så kommer du se att det är ganska logiskt. |
|
| Tack bägge två, det har klarnat lite för mig och ska mäts och så imorgon! Tack för hjälpen :) | |
| Om du är redo att modifiera skärmar bak och ta bort innerskärmar så går de med 11". 10.5" är på gränsen original och tar i lite då och då beroende på höjd och last i bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.