|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner! Jag har en fin 530 E60 -08 med N53 motor. Den är relativt nyinköpt. Har märkt de senaste dagarna att motorn beter sig lite ojämt på tomgång endast vid kall motor. Så fort jag börjar rulla eller så fort motorn blir varm igen så är den helt normal. Den är inte heller ryckig när jag kör och motorn är kall. Jag var på Mekonomen och läste av felkoder. De fick upp en felkod: "CDAD CAN-MEDDELANDE FRÅN MOTORSTYRNING: VRIDMOMENT 1 FELAKTIG, SPORADISKT. Finns det någon mer som råkat ut detta? Och vad kan detta innebära? De på mekonomen kunde inte svara på vad detta innebär då dom aldrig har stött på den här felkoden tidigare. Ingen lampa lyser och ingen felkod syns i idriven. De kontaktade BMW verkstad då han kände en där och då pratade dom om insprutningsventiler. Men var inte alls säkert att det kunde vara detta. Tacksam för svar! | |
| Hur har det gått för dig? | |
|
Det var spridarna som krånglade. Fick byta alla sex, hjälpte inte att bara byta en - den trasiga. Gick på totalt 23 000:- hos BMW. Som tur är hade jag Blocket försäkringen som tog det och jag fick en självrisk på "endast" 4000:- Detta är tydligen en barnsjukdom hos LCI motorer. |
|
|
Hej har en BMW 530d e61 09. Bytt stift glödrelä termostater och den är fortfarande riktigt seg vid kallstarter utan motorvärmare. Den bluddrar och går ojämt i början men som sagt så går det till sig efter några sekunder och den går hur bra som helst. Börjar vara inne på spridarfel också...och magkänslan var just de att det är dyrt ! |
|
|
Hej Jub4a. Trist att höra. Tyvärr så låter det lite som min gjorde, har inte kvar bilen längre, men den bluddrade och gick ojämt i början och efter några sekunder betedde den sig normalt igen. Detta var bara på morgonen efter att ha stått över natten. Ägaren innan mig bytte bara en spridare vid tidigare tillfälle och det funkade ju ett kort tag. Jag fick byta alla 6. Din bil är tyvärr också lite för gammal för att omfattas av maskinskadegarantin i din försäkring. Hos de flesta försäkringsbolagen gäller den tills dess att bilen fyllt 8 år. Det som räddade mig från en saftig faktura var att jag hade gällande Blocket försäkring på bilen Hoppas det löser sig bra för dig på ett bra och billigt sätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.