|
|
|
|---|---|
|
Jag letar efter en E3:a som jag tänkte bygga om lite för att få bättre körekonomi. Vilka nyare motorer kan passa att lägga i en E3:a utan allt för mycket ombyggnad. | |
|
M30 fanns i jättemånga BMW ända in på 90-talet, utbudet är rätt stort. Här finns lite info om vilka applikationer den hade: Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, fast alla E3'or (är inte säker men vill minnas att det var alla) hade ju en M30. Så jag utgår ifrån att trådskaparen sitter redan idag med en M30. Och byta ut den mot en modernare motor. För M30 var väl aldrig riktigt tänkt att vara körekonomisk :-) Däremot gillar jag motorn skarpt och aldrig brytt mig över att den slurkar i sig en droppe mer här eller där, motorn i övrigt är helt underbar! Men ett alternativt kanske vore att att hinka ned en "modern" M30-motor dvs den sista generationen som satt i E34 535i eller E32 735i. Den använder ju Motronic 1.3 med semi-sekventiell insprutning och bör ha lite bättre körekonomi än föregångarna. Det borde kräva väldigt lite ombyggnad. |
|
Jo, jag var kanske lite otydlig i mitt (obefintliga) resonemang. Ioma E3 var utrustad med M30 är det ju (förhållandevis) lätt att uppgradera till en mer modern M30, precis som du skriver, slangen. Dvs, gå för så ny modell som möjligt :) Det är väl inte seriöst överjävligt mycket jobb att byta till M50 heller förvisso, speciellt inte en pre-startspärr. |
|
|
"....få bättre körekonomi." skriver du! Betyder det att du skall använda denna bil som förstabil och rulla flera tusen mil per år med den? Om du inte tänkt köra mycket med bilen spelar det (i stort sett) ingen roll hur mycket bränsle den drar. Då tycker jag att det är viktigare att den är så original som möjligt. Min uppfattning är också att det inte spelar någon roll vilken M30-motor du väljer (alla M30 passar rätt enkelt). Du kommer ändå inte att få "bra körekonomi" helt enkelt för att motorn är en så gammal konstruktion. Jag sålde min 3.0S 2012 när den hade gått 75.000 mil och jag valde mycket tidigt att köra den så original som möjligt trots att jag körde så mycket med den. Det enda jag gjorde var att montera i ett insprutningssystem (original BMW från en M30) när förgasarna började krångla alltför mycket. Det var ett byte jag skulle gjort mycket tidigare eftersom bilen blev mycket trevligare att köra och att insprutningen i princip inte krånglade alls under de 25-30.000 milen jag körde insprutat. Per L |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Reagerade samma sak, just över ordvalet "körekonomi" och sen E3 i samma mening :-) Bränsleförbrukning är ju relativt oviktigt. Skillnaderna är ju bara en bråkdel (näst intill försumbar) av kostnaden för ett bilägande! Jag tror faktiskt trådskaparen menar "körbarhet" och det är precis vad Per L (och jag också) är inne på - dvs en modernare M30 med "modernt" insprutningssystem. Kanske trådskaparen kan ge oss lite mer feedback och information om hur tankegångarna är och målen? |
|
Jag satte insprutningen från en 528i -77 på min 3.0S -72 och körbarheten blev dramatiskt mycket bättre trots dom gamla grejorna. Bland det som märktes bäst var: - en fantastiskt mycket bättre gång vid start i kyla. I princip helt jämn och ryckfri gång (inklusive tomgången) från första sekunden - bättre körbarhet. Tex snabbare reaktion på små och stora gaspådrag - fick "en massa" extra hästkrafter. Kan i och för sig också bero på att förgasarna fungerade dåligt - oerhört mycket bättre driftssäkerhet än med förgasarna. Fungerade i princip helt utan "mekande" i över 25.000 mil. Förgasarna behövde rätt mycket uppmärksamhet. Mot slutet varje dag Däremot fick jag ingen lägre bränsleförbrukning. Snarare tvärs om. Per L |
|
|
Tackar för svaren :-) Önskedrömmen är att köpa en 540, ta motorpaketet med hjulupphängning och allt, inklusive låda och bakaxel och plocka mer i E3:an, men jag har småbarn, så det blir inte aktuellt. Jag har haft många E3:or och gjort det mesta med dem, inklusive motronic-konvertering, men jag känner att tillförlitligheten och bränsleekonomin inte är helt ok på den gamla konstruktionen. Mina tankar går mot att ta en M50-motor (typ 525) och lägga i bilen. Även om det är en gammal motor så känns den mycket "nyare" och kan troligen ge mig lite av det jag är ute efter. Bilen kommer att vara en andrabil som jag använder till jobbet och hämta på dagis. Rullar väl ung 1000 mil per år. Idag är det en jättebra, men jättetråkig golf V som fyller den funktionen. Frågan är väl då egentligen: hur mycket jobb är det att lägga i en M50 i en E3? Allt är relativt, en del tycker att byta tändstift är krångligt, en del backar inte för att byta från automat till manuell i en gammal BMW (jag var ung och dum...) |
|
|
Om du absolut vill ha en märkbart bättre bränsleförbrukning så är nog det bästa att du stoppar i en dieselmotor av modernt snitt. För något/några år sedan såg jag en E3 med dieselmotor som var till salu i Norrland Per L |
|
|
Kombinationen av bränsleekonomi, tillförlitlighet och prestanda är väl tre saker som talar för ett motorbyte. Vilka dieselmotorer kan komma i fråga? Jag är inte alls bevandrad i vad motorerna heter nuförtiden eller vilka prestanda de ligger inne med. Jag känner väl bara till 524td som inte var helt perfekt :-) Finns det motorer som ligger inom möjligheterna för besiktning? BTW så är bilarna i min profil sålda sedan länge :-( 2800 fick 3,0 motor, femväxlad låda BBS 16" split och framstolar från E36 med baksäte uppsytt i blått skinn. Finns den här på forumet månne? Bilen var blå :-) |
|
|
Nu har jag inte införskaffat mig en E3 ännu, utan letar med ljus och lykta. Om någon har en som de vill sälja får ni gärna höra av er. 0733 264426 Jag har kommit fram till att det troligen blir en m50b25 som får komma in i motorrummet. Bra pålitlig motor har jag googlat mig fram till. Är det någon som vet om växellådan är mycket större på 525? Kan den passa på en E3? Jag inser att hastighetsmätare behöver byggas om, med det får väl lösas på något sätt. Jag fick kontakt med en väldigt trevlig säljare som hade en 2500 som var i ett mycket bra skick till rätt pengar, men efter lite funderande kom jag fram till att effekten på en 2500 inte räcker till för att besikta med en M50B25 så det blev tyvärr ingen affär. |
|
|
Var fanns den 2500?? |
|
|
E3 införskaffad. Finns det någon här som har synkroniseringsverktyget till förgasarinställning? 2500 fanns i kalmartrakten. Silver med fin inredning. Några småsaker på kaross, men inget allvarligt. runt 40 ville han ha. |
|
|
Synkroniseringsverktyget är inte alldeles nödvändigt att använda. Man hör rätt bra på "suset" i förgasarna när motorn går på tomgång om dom är lika inställda. Och eftersom förgasarna inte är ihopkopplade så kan man också lyssna på ljudet ur avgassystemet. Ett jämnt och fint ljud utan bluddrande på tomgång indikerar att förgasarna är rätt synkroniserade. Fast en stark rekommendation är att först plocka isär förgasarna för att se om gummimembranen är hela (finns två st i varje förgasare) samt att alla mått är rätt inställda. Om jag inte minns fel är det bortåt 10 mått per förgasare som skall vara rätt inställda. Från 0,05 mm och uppåt. I original verkstadshandbok står det hur man skall göra. Har man inte den är dessa sidor vara till stor hjälp Länk Länk Länk Sedan bör förgasarna förstås vara rena invändigt. Ett engångsfilter på bensinslangen framför varje förgasare gör underverk. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.