|
|
|
|---|---|
|
För de som haft bmw ett tag så vet ni att pinnen som håller bromsbanden till parkeringsbromsen gärna lossnar och far runt inne i skivan då rosten ätit upp plåten runt hålet. Detta medför ett förfärligt oväsen och i värsta fall en låst parkeringsbroms. Det är lite dumt om den hugger fast under färd. Då jag inte hade tid eller ork/lust att byta skölden nu så åkte jag till biltema och botaniserade lite bland deras monteringssatser och hittade en med art.nr. 59-569. Länk Den har brickor med samma utformning som hålet i bmws sköld. Så jag tog och förstorade det sönderrostade hålet i skölden så att denna bricka passade där för att sedan montera dit en ny pinne. Skölden får jag ta och byta när det är lite trevligare utomhusmiljö. Bilder: Rostig sköld, vanlig syn. Särskilt efter 30000+ mil som min. Länk Brickan: Länk Resultatet: Länk Jag vet att detta inte är en optimal lösning men den får duga så länge. Jag smetade på lite grafitfett på utsidan som extra skydd. ///BMW - Was sonst! | |
|
Suveränt, det skulle man vetat/haft för över 30 år sedan......jädrar vad bra. Ett måste på hyllan i garaget. Jättetack. Mvh Jonas B |
|
| Utmärkt! Forumet när det är som bäst:) | |
|
Väldigt bra tips! Hade ingen aning om att den brickan finns. +1 på båda föregående! /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra tips med artikelnummer och allt! Jodå, de där brickorna används på många andra bilmärken. Gick själv i samma tankar för längesen, men den eftermiddagen hittade jag inte det jag sökte. Så jag fick ta det som fanns i garaget. Blev en smal skruv, två brickor och nyloclåsmutter. Blev lite trixigt med skruv och mutter, så JohanE's tips är vansinnigt mycket smidigare! Länk Länk Om ni vill veta vad JohanE besskriver så kommer här en bild på det :-) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.