AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.238

Växellådan går i nödprogram! Kan det vara bakluckekablarna? E61-05

Jag har relativt nyligen köpt en E61 som strular mer och mer! Allt började med att tätningshylsan till
mekatroniken ( växellådan ) byttes ut eftersom det läckte lite från den !

Köpte bilen till "rätt"pris med vetskap om brott i bakluckekablar,läckande växellåda och dåligt batteri!
Nu efter att läckaget är fixat,batteriet bytt,så tänds efter 5 minuters körning varningslampan för farthållare ur funktion, och strax därefter varnar det på displayen att växellådan har ett fel.Oftast
går den i nödläge, och är spärrad på 2:ans växel. Efter att bilen stått ett par timmar fungerar allt perfekt,
men om den står under hela dagen så återkommer felet! Har kört längre sträckor med bilen och allt känns
perfekt när den väl fungerar.

Jag börjar fundera på om felet med bakluckekablarna har med saken att göra, eftersom jag för ett par dagar sedan öppnade bakluckan (av misstag, eftersom jag brukar bara öppna shoppingluckan ), och efter det var det svårt att stänga luckan ordentligt, men det gick till slut!

Felkoderna som finns när jag läser av är:

CF07 EGS GS1902: PT-CAN communication fault
---------------------------------------------
00,01,51,4A no found
CD99 DME:Message (tourque request EGS,B5
CD9D DME:Message(transmissiondata,BA)

Ibland kommer även följande upp som felkod:

4E87 solenoid valve 4(shiftlock)
5142 No CAN message from instrument cluster
5144 No CAN message fro CAS
5146 No message from SSV
A0B1 Input,selector-lever position, implausible
5149 No CAN message from power module

Jag skulle verkligen uppskatta tips och synpunkter , för det börjar bli jobbigt att inte kunna lita på bilen. Jag kör oftast bara korta sträckor till och från jobbet och dagis, men det är jobbigt när den plötsligt går i nödläge och vägrar växla!

Ska kolla detta med bakluckekablarna snart när tid finns, och ska även uppdatera programvara i hela bilen.

Tack på förhand!
/ Thomas
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Då du haft transmissionsläcka,förmodar jag att du har efterfyllt lådan med rätt mängd olja efteråt.Om inte,börja med det.
Tänkte uppdatera egen tråd!

Jag har som jag skrev stora problem med att växellådan går i nödläge hela tiden, och andra "skumma"felkoder dyker upp!
I veckan lossade jag kontakten till växellådan, och såg att det låg massa olja i kontakthylsan.Detta troligen i samband med att tätningshylsan till kontakten byttes ut för ett tag sen.Jag gjorde rent kontakten( som inte är direkt lätt att demontera),
och sprutade lite kontaktspray på den och återmonterade.När jag skulle starta bilen gick det inte.Alla lampor tändes på panelen , men startmotorn gick inte runt!
Då gjorde jag om allt, och tyckte mig känna att kontakten "snäppte " fast bättre!
Då startade bilen direkt, och allt fungerade perfekt kommande 3 kallstarter/körningar,men efter 4:e gången fungerar det sämre än det någonsin gjort. Direkt när tändningen slås på varnar det för att farthållaren är ur funktion,och sekunden senare går växellådan går direkt i nödläge!
Det känns helt klart att det har nåt med växellådskontakten eftersom efter jag pillade på kontakten fungerade allt hur bra som helst! Nu när växellådan går i nödläge, så går det inte att komma i styrenheten med felkodsläsaren.Men efter kanske 10 omstarter, eller en längre körning i nödläge kommer jag åt styrenheten och kan läsa av felminnet i EGS(växellådan). Felkodslistan är full med fel på olika PT-CAN fault, fel på växelväljare,instrumentfel,fel på styrvinkelsensor mm,mm,.
Det finns även flertalet felkoder i DME, som inte går att radera när växellådan går i nödläge.

Börjar snart tröttna, och vet inte vad jag ska göra.Bilen felsökt på BMW verkstad
med samma felkoder som jag får ut med min Carsoft scanner.

Har kollat runt lite på olika forum ( bla i USA ) och det jag hittar där är några som har haft problem med Mekatronicen, men då har det varit fel på magnetventiler med hårda växlingar !

Är det nån som kan komma med tips vore jag enormt tacksam.Sålde precis en
felfri E39 eftersom jag hade tänkt "byta upp"mig, men det skulle jag inte gjort!!!
Hej,

Du är ju själv inne på växellådskontakten. Den, och kablaget, hade jag alla gånger koncentrerat mig på.

Den olja, som du hittade i kontakthylsan, störde kanske inte primärt, men kabelisolering och i viss mån de enskilda kablarnas kontakt med/fastklämning i kontaktstyckets olika stift påverkas nog av oljesöl.

Lägger man därtill det faktum, som jag förstår det, att växellådan uppförde sig normalt, innan du fixade läckaget, är det väl inget att fundera över? Som jag ser det, är felkoderna en följd av dålig kontakt och kan tillsvidare ses som ett sekundärt problem.

Och sen har vi ju det gamla vanliga: batteriet. :) Visserligen nytt, men är det också verkligen (fortfarande) i form? Bara som en påminnelse.

/Lennart
Tack för snabbt svar som vanligt! Jo,det känns som det är dålig kontakt vid växellådskontakten.Men jag tycker att den inte kan sitta hårdare.Svårt att vrida fast
den, men det känns som den bottnat.
Batteriet är ett nytt org batteri,och innan bytet uppförde sig allt normalt även fast
batteriet var från -05.
Ska prata med min jobbarkompis som hjälpte mig med byte av tätningshylsan så kan han känna hur han tycker den sitter. Han har gjort detta jobb många gånger innan min bil, och det har aldrig varit problem med nån bil innan.
Kollar o uppdaterar senare i veckan!
Jag tänkte mig i första hand, att det kunde handla om själva kabelhärvan eller dess kontakt med/infästning i kontaktstycket. Någon enstaka kabel som inte mår bra eller har dålig kontakt med sitt stift. Det handlar väl om en rörlig övergång mellan kaross och vx-låda?

/Lennart
Hej ! Nu har jag kollat lite! Kopplade upp bilen på verkstan, och samma felkoder jag fått ut på Carsoft scannern fanns självklart loggade. Får ut mer exakt, och kan följa
ett provningsschema för att lokalisera problemen. Nu var det så att när jag tog in bilen i verkstan så var växellådan i nöddrift och felindikering på både växellåda och farthållare
lös.Provade säkert 10 ggr att stänga av och på tändning för att se om det släcktes, men direkt när kontakten på växellådan togs bort för att sen direkt sättas tillbaks,slocknade alla felindikeringar. Det verkar som om problemet nu säkert kan lokaliseras till glapp i vxlkontakt på ett eller annat sätt. Satte en bit hård skumplast bakom kontakten för att sätta tryck på kontakten, och efter det körde jag bilen nästan 10 mil utan problem. Får se i morgon bitti när bilen är kall om problemet är "hobbyfixat"!

I felsökningen när man följde provningsschemat, dök det upp en sak som verkar vara ett känt problem med att 2 av stiften i Mechatronicen kunde sitta för långt in,
och stå stod det att åtgärden var att justera stiften!!!
Enligt vad jag kunde se satt allt ok, men det verkade vara tidiga bilmodeller med
den växellådan som kunde vara drabbade.

Hoppas nu som sagt att felet är lokaliserat, och att jag kan åtgärda på ett korrekt sätt när tid finns!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Varför börjar du inte med att byta kablar i luckan? Det var i alla fall vad jag fick lära mig igår på verkstaden igår. Alltid börja med kabelhärvan när man upplever elfel i en Touring oavsett årsmodell oavsett art. Sagt av en BMW nörd/mek som jobbat sen 80-talet dvs varit med ända sen bakluckeproblemens begynnelse.
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Låter rimligt resonerat av verkstaden ang bytet av kablar. I värsta fall löses problemet och i bästa fall är det inte problemet och ägaren får en onödigt salt faktura. Dagens bilverkstäder...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att koppla ihop bakluckekablaget med växellådan är inte rimligt, dock bör man ju vara uppmärksam när det börja krångla, så dvs, fjärrfunktionen på nycklar blir sporadisk funktion på, låsen går inte ibland eller öppnar sig själv, bakrutevärmen tar lång tid på sig. Man bör åtgärda detta fortast möjligt innan glasluckan går i baklås och inte kan öppnas med knappen. Blir attans besvärligt att "bryta" upp den bakvägen. Jordkabeln till bakrutevärmen har BMW lyckats få till en skapad brottanvisning på för att de tejpat ihop den med slangen där antennkabeln går i. Vilket gör att jordkabeln bryta av succesivt och arean blir tunnare och tunnare och varmare och varmare som till slut leder till att spolarslangen smälts av.
För övrigt är kvaliten på BMWs val av kablage till bakluckorna på E61 rena katastrofen liksom konstruktionen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.