AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.640

Bilen luktar varmt, bränt.

Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Hej har en bmw 330 e46. Och jag tycker att bilen luktar värmt/ bränt. Speciellt om man står framför bilen vid grillen, detta då när bilen har körts varm. E det vanligt att den luktar varmt/bränt? Luktar lixom inte olja eller ngt utan bara gammal varmt..kan den lukta så lite speciell doft. Dricker inge vatten eller läcker olja eller ngt. Luktar lixom gammalt.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Kan du hitta mer precist var värmedoften kommer ifrån om du öppnar huven? Det finns säkert många saker som kan bli riktigt varma, men katalysatorn är en ffa om den håller på att bäcka igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är vanligt att vevhusventilationen sätts igen och då kan det tryckas ut lite olja via ventilkåpspackningen över grenrören och leta sig ner till grenrören/katalysatorerna som då förångas av den höga värmen.
Är läckaget litet kan det vara lite diffus doft, brukar bli allt värre och lukta bränd olja till slut.

Kolla/känn under ventilkåpspackningen över grenrören så märker du rätt snabbt om det är ett läckage.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Nä har precis bytt den packningen där e det snustorrt. Luktar från typ kylaren? Därifrån det luktar illaluktande varm doft. Om jag sätter näsan mot grillen.. Kan katalysatorn lukta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är doften lätt sötaktigt är det troligen kylarvätska.

Små läckage kan vara väldigt svåra att upptäcka då vätskan förångas innan det blir blöta ledtrådar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
I med lite kylarcement ;-)
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Nä inte söt doft alls luktar varmt säger morfar när han känner doften, gammal varm doft. Jag tycker det bara stinker o så gör fan inte polarns 850.. Vette fan vad det e som luktar.. Kanske det lukta illa av att det kommer vatten på katten när det e varmt för det lukta när jag tvätta bilen och hörde att vatten avdunstade underifrån bilen.
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Sen kan kylarn ge doft?! Synd man ej kunde spela in doft hahaha
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
En katalysator kan mycket väl lukta varmt, men den sitter inte framme vid kylaren :(
Går bilen som den skall? Rent och fint och inga misständningar?
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Går hur bra som helst. Inge fel någonstans . Tycker bara den luktar illa
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Är doften där oavsett om bilen just har startats eller när den körts några mil ??
Doftar den om motorn är avstängd?
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Nä bara om den är varm och doften känner jag när jag går ur bilen när jag stängt av den speciellt
Jag får också någon bränd lukt ibland. Tror det kommer från mina däck :) Speciellt när man kört då det är blött ute.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.