|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en fundering . har demonterat kylfläkten på min 535d-05,gjorde detta i samband med att jag bytt termostater,vattenpump. skulle vilja testa kylfläkten innan jag monterar tillbaks den, borde väl gå? e det ngn som vet vilka stift som skall spänningssättas för att få fläkten att gå?, finns 2 kontaktdon som kopplas in i fläkten ett miondre med 3 rel,tunna kablar samt ett större kontaktdon, med om jag minns rätt 4 stift nummrerade 1-4. om det e ngn som har koll på detta så dela gärna med dig om vad du vet and detta. mvh Dennis | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Koppla in INPA och styr den därifrån. Gjorde så på min E87 120i -05, använde det till felsökning men även precis som du för verifiering efter jag hade bytt kylfläkt/styrenhet. Med INPA kan du reglera fläktens hastighet mellan 10% och 90%. På min, och med största sannolikhet även på din, så används en pulsbreddsmodulerad signal (10% till 90%) för att styra fläktens hastighet. Denna signal tolkas av fläktens styrenhet som i sin tur reglerar fläktens varvtal. Duty cycles mindre än 5% och större än 95% gör att fläkten inte slås på, utan används som felidentifiering. Det kanske finns en kabel eller signal där det räcker att applicera konstant +12 volt, men är inte medveten om detta. Såhär såg kontakten ut till min kylarfläkt. Länk Den hade fyra stiftuttag men endast tre användes - se nedan för info Länk Här kan du läsa mer om mitt byte Länk |
|
Hej , bra bilder! min ser liknande ut såvitt jag kan bedöma, har dock återmonterat utan kylfläkttest, " kolla med inpa" säger du , du menar typ icarsoft bmw hat etc? ( ursäkta är helt ny på dessa (morderna") påfund, skall köpa carly för bmw tänkte jag, dock var just den buetoothenheten som skall vara till min bil slut för tillfället. men. när jag kan beställa den så då kan jag gissningsvis utföra den procedur du pratar om eller? får kanske kolla upp det,, men jag tackar för visat intresse, guld värt för en nybliven e 60 ägare att kunna konsultera er som e kunniga på dessa bilar, förhoppningsvis lär man sig ngt också. tacksamma hälsningar Dennis |
|
Ja, nu slänger man sig med termer igen utan att tänka sig för (har en dålig ovana att göra det). INPA är BMW's egna program för att läsa felkoder, läsa av olika parametrar i realtid, göra självtester och styra olika kontrollmoduler on demand. Carly, iCarsoft BMW med flera är eftermarknadsvarianter som bygger på reverse engineering (dvs de får inga uppgifter från BMW hur saker och ting fungerar så de får klura ut det själva så gott det går). Osäker på om ovan nämnda har dessa features. Har själv Carly Full Version, men jag kunde inte hitta någon av dessa funktioner (detta program fokuserar på att läsa ut felkoder och visa data i realtid samt möjligheten att programmera om funktioner). Men 99% använder programmet till att läsa ut felkoder och främst att programmera om funktioner - inte till någon avancerad felsökning. Det finns ett par riktiga defekter när det gäller listan över parametrar man kan se i realtid, det gör det omöjligt att använda det som felsökning vilket tyder på att ingen egentligen har använt denna funktion till något seriöst. Håller på att sätta ihop en bättre lista och dra iväg till Parvis, men hinner ju för fasiken aldrig. Om du har oscilloscop och signalgenerator så ska du ju kunna overrida och köra fläkten manuellt på det sättet. Koppla in dit oscilloscop och ta dig en flukt på hur signalen ser ut när motorstyrenheten försöker styra fläkten. Sätt sedan upp liknande signal med din signalgenerator och voila. Lite osäker på hur fyrkantsvägen ser ut men gissar på att det är en simpel 0-5 volt fyrkantsväg men olika duty cycles - men lite dumt att gissa så därför är det bättre att kolla vad motorstyrenheten faktiskt skickar ut. Men detta är ju lite knöligt, enklare är ju bara att trycka på en knapp i INPA och styra kontrollsignalen på det sättet :-) I programmet INPA så kan du gå in i en meny och styra olika kontrolldon. Ett av alternativen är att du kan styra kylarfläkten. Du skriver själv in hur snabbt du vill att fläkten ska gå och INPA skickar sedan en styrsignal till motorstyrenheten som sedan skickar en kontrollsignal till fläktstyrenheten (som normalt sett brukar sitta ihop med själva fläktmotorn eller väldigt nära denna). Kommer ihåg när jag satte fläkthastigheten på max - trodde bilen skulle lyfta :-) Var bra drag i den där fläkten :-) Såhär ser det ut för en E46 |
|
ok i see,, ja när vi börjar snacka signalgenerator o "duty cycles" så e det nog lite "over the hill" för min del hehe!. men ang INPA, det e inget program som e tillgängligt för en sk vanlig dödlig" eller? antar att det e bara Bmw verkstäder som har tillgång till det? ja det var bra drag i den fläkten!! jag vet inte om det e ngt fel på min fläkt, fick bara en tanke att jag ville testa så att iallafall fläktmotorn funkade, men jag antar att jag får inse att jag har tidigare haft gamla bilar, så vissa saker låter sig inte göras hur som helst på bilar födda en bit in på år 2000 ok men jag tackar för infon, bra att få lite insikt i hur saker fungerar. mvh D |
|
Nja, det är inte meningen att det ska vara tillgängligt men som så mycket annat så är det. olaO här på forumet kan tex sälja ett fungerande paket. Har själv ett därifrån och installationsinstruktionerna är mycket tydliga och även en ovan datoranvändare kan installera programmet (det finns tillgängligt från många andra ställen men då är det större risk att det inte är några instruktioner alls eller att man måste ha en viss eller mycket bra datorvana att installera det - och ibland är det icke-fungerande versioner som man får tag på). Fast när du väl installerat programmet så kan man lägga hur mycket tid som helst för att lära sig programmet. Och även då är man inte ens halvvägs. Programmet är ju bara ett verktyg, du måste fortfarande plugga in och läsa och förstå hur alla system fungerar. Exempelvis som infon ovan (det står ju tex inte i INPA). Allt det måste man plugga in, läsa och förstå. Förutom det är ju elscheman otroligt viktiga. Fast du kan göra ett enklare test. Parkera inomhus där det är någorlunda varmt (iallafall över 10-15 grader). Stå på tomgång. Förr eller senare kommer motorstyrenheten att vilja slå på elfläkten. Om den aldrig går på så är det ju troligtvis något som inte fungerar :-) Tips! Om du har, eller får inom kort, den där Bluetooth-adaptern så koppla in den och kolla på motortemperaturen. Du behöver inget fancy program för det, gratis-versionen av Torque (en app som kan läsa generiska felkoder och visa generiska datavärden live) duger fint till detta. Motorstyrsystemet kommer att tillåta att motorn går upp till typiskt 100-102 grader, men däröver kommer den att vilja starta fläkten. Nu är detta inte något idiotsäkert sätt. Allt kanske är fullt fungerande, trots att fläkten inte går igång. Kanske motorstyrsystemet kan öppna termostaten tillräckligt mycket och justera vattenpumpens hastighet för att klara kylning på tomgång (kanske kylaren är tillräckligt stor för detta). Men detta är inte så troligt. Men ha det i åtanke. Men kort och gott, stå på tomgång och kolla temperaturen. Går elfläkten igång - happy days! Det fungerar! Om inte, ta det inte för allvarligt. Be en verkstad dubbelkolla att allting fungerar som det ska. Om du inte vill gå all-in och leka med laptops och styrboxar :-) Jo, det har ju skett ett skifte. Förut så var väl vakuummätaren viktig då allt styrdes med vakuum (imponerande att se de gamla amerikanska pråmarna med sina centrallås som helt och hållet drevs av vakuum). Sen kom väl elektroniken och då fick man lära sig att att hantera multimeter och testlampa. Och nu är det datorprogram/app som är nästa verktyg som är ett måste. |
|
hej! ja , skall göra som du säger, prova i garage, el liknande, funkar den inte, där så kan jag ju låta verkstad göra en koll, man kan ju inte räkna med att kunna fixa allt själv, man får nöja sig med att kunna göra dom flesta mekaniska rep, om man inte besitter eller känner sig hugad att dyka på djupet i elektroniska system. man kan ju kanske ställa till det också om man inte e helt säker på vad man gör. skall köpa carly för bmw så man kan göra felkodssökning/radera felkoder samt ev kunna registrera nya komponenter. får nöja mig med det för tillfället iallafall. tackar så mkt för all input. mvh D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.