AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.817

Fälgar/däck till M3 F80 tips

pe
11
perraTT
F80 m3 -16
Har slagit till på en M3:a:-), har saknar min E30 i snart 20 år, nu äntligen åter en riktig bil! Behöver tips och hjälp med däck/fälg val, tänkt köra med 20". Är originalbredd att föredra? bredd och et-mått?

Tacksam för svar.
Vad har du för prisklass?

Med tanke på hur lätta originalfälgarna är så försämrar man bara komfort och prestanda om man köper något billigt crap som de flesta göra. Jag personligen hade slagit till på BBS FI/FI-R eller några smidda fälgar från någon annan känd tillverkare (Klassen, HRE, ADV.1 osv).

Annat ET är väl att rekommendera då det är rätt konservativt original. Och med lite bredare fälgar får du på bredare däck med så du får ner lite effekt i backen med...

Inspiration: Länk
Som imolarot skriver, du måste upp rätt högt i pris för att få något motsvarande original. Jag hade hållt ögonen på de europeiska forumen efter ett gruppköp, kan göra en hel del på priset.

Vorsteiner har några populära forged fälgar till f8x till rimliga priser.

Köpte du nytt eller beg?
pe
11
perraTT
F80 m3 -16
Tack för inläggen,

Prisnivå 30-40 tusen. HRE är nice men 11 000 kr/fälg nja. Kollat på bimerpost, verkar gå att åka med 20x10 et20 fram och 20x11 et 35 bak. Däck Michelin PSS 265/30/20 fram och 295/30/20 bak. Fast jag är inte säker. De flesta verkar sänka bilen fram med 30 mm för att få rätt "stance".

Hittade en bra däck/fälgberäknare på, www.willtheyfit.com/

Det blev en ny M3:a, mineral grey, silverstone skinn, carbon paneler, DCT och adaptive suspension mm. Leverans först i maj/juni, svårt med besked:-(
För de pengarna hade jag köpt något "flow forged". T.ex Vorsteiner V-FF 103, HRE FF01 osv. Dessa kostar runt $2500 och är förhållandevis lätta.

För övrigt räcker 11k ungefär till en halv HRE-fälg. ;)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns en "group buy" på APEX Arc-8 på Bimmerpost, dock endast 19". Lätta och snygga fälgar med tidlös design.
pe
11
perraTT
F80 m3 -16
Hej igen!
Tänkte bara berätta att det blev Vorsteiner VFF103 9,5/20 et22 fram med Michelin PSS 265/30/20 och 10,5/20 et35 bak med 295/30/20. Mycket nöjd, passar perfekt till bilen och ger den rätta locken!
Nu har jakten på några vettiga vintersulor startat, går inte så bra om man vill åka dubbat:-( Finns inga dubbdäck som passar bak på 10/18" original fälgarna.....
Har lite av samma bekymmer.

Kommer troligtvis köpa en originaluppsättning med vinterdäck från leebmann24 nu under hösten. De ska ha 20.000 för 18" med däck
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
perraTT lär ju vara olagligt att inte ladda upp bilder på resultatet!
Verdi
Om jag ska köra med M2:an i vinter så blir det 640M-fälgar från Leebmann med 235/40 dubbfria Hakka R2 runt om. Kostnaden blir runt 25 tusen har jag för mig.

Original vinterhjul har centraleuropeiska dubbfria och det funkar inte för mig har jag fått för mig. Är nog för mycket vinter här.

Fast jag vet inte. Köper nog en vinterbil istället som det känns. Jag velar fram och tillbaka hela tiden. Fördelen med att köra M2:an året runt är ju att man slipper krångla med att köpa och sälja samt avställning med allt vad det innebär. Får ju säga att det lockar en hel del också.

Hur mycket kan man räkna med att ca 1000 vintermil "kostar" i ökad värdeminskning förresten?
Med tanke på att du inte vet hur du gör med bilen nästa år så hade jag långtidshyrt/korttidsleasat en bil under vintermånaderna. Så slipper du lägga ut pengar på vinterdäck och bilen blir ej vinterkörd.

Mabi borde kunna ge dig en bra deal för 3 månader.
Verdi
dd88,
Exakt. Har varit inne på det också. Men här uppe är det vinterväglag åtminstone 5 månader. Skulle fortfarande fungera för det iofs. Det som dock sätter stopp är att jag HATAR att sätta mig i en kall bil. Den måste helt enkelt vara uppvärmd. :)

Ärligt talat så är det skönt med kupévärmare även när det är plusgrader. Fattar inte varför det är så ovanligt i södra Sverige.

Och ja, jag har en offert från Novation på indragning av kupévärmare i M2:an. Haha. :) Motorvärmare gick dock inte att få monterad. Samma med Webasto. Får inte plats i M-bilarna helt enkelt.

ca
107
calpe
X5 40D F15
Vad betyder;
1. Forged Wheels? (smidda?)
2. Flow forged Wheels?
3. Bespok forged wheels?
Verdi,
DEFA# 414821 passar en rad N55B30-motorer: Länk

Kan tycka att den borde gå att klämma in även på M2:ans N55B30T0.

Funderar själv på en M2 men motorvärmare är ett måste där jag bor, fixar inte att plåga igång en excellent motor i minusgrader.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Smidda fälgar:
Efter/i slutet av gjutningen, slås formarna ihop och pressar ihop materialet i fälgen som då blir tätare och molekylerna kan orientera sig efter fälgens form = starkare givet till vikten.

Bespok forging är när man gör flera smidesmoment efter varandra, dvs. en mer avancerad form av forged wheels:
Länk

Flow formed skulle väl snarast översättas till "valsade":
Länk

Lite mer allmän information kring olika tillverkningsprocesser av hjul:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.