|
|
|
|---|---|
|
Hej kära vänner. Kan någon rekommendera bra och prisvärda bromsskivor och belägg? Började känna lite vibrationer i ratten vid inbromsning idag så ska ta tag i saken direkt :). (E60 525da 2008) Tacksam för svar! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Innan du byter bromsdelar eventuellt i onödan, kolla upp om det överhuvudtaget är något problem med bromsskivorna. Länk Mät runout (skevheten) på skivorna i första hand. Eller låt en verkstad göra det om du inte har möjlighet. Om du ändåså är där, gör en noggrann visuell inspektion av bromssystemet. Hur ser brombeläggslitaget ut? Slits inner- och ytterbromsbeläggen lika mycket? Hur ser slitageytan på bromsskivan/bromsbeläggen ut? Ta loss glidpinnarna och rengör dessa (med tex finkorningt sandpapper P800 och WD40). Inspektera glidpinnsbussningarna att de är hela. Syna damasken i bromsoket NOGA (kolla om det finns sprickor eller hoppat ur dess spår). Känn om bromskolven i bromsoket är lätt att trycka tillbaka eller inte. Inspektera bromsslangen att den är i bra skick. Alla välkända märken på bromsbelägg fungerar alldeles utmärkt. BMW original (blir då oftast Textar eller Jurid), ATE, Textar, Jurid, Ferodo, Bosch, TRW med flera. Likadant med bromsskivor, alla välkända märken fungerar alldeles utmärkt. BMW original, Brembo, ATE, Bosch, Textar, TRW med flera. Av praktiska skäl så har jag alltid köpt Brembo till mina bilar och det har varit både billigt och fungerat utan problem en enda gång (det inkluderar inspirerad körning samt även bankörning vid många tillfällen). |
| Nästan säker på att det är skivorna då det vibrerar lite i ratten när man bromsar lite lätt och om jag ändå ska på verkstaden med den kostar det endel pengar oavsett när dom "testar" dom, så dyra är inte skivorna och sen är det gjort :). | |
| Jag har köpt slitsade skivor och bra belägg från www.bromsmannen.se, men sidan verkar vara nere... | |
| Garpen: jo jag försökte kolla där | |
Problemet är att endast i ca 1 utav 100 fall av "jag tror mina bromsskivor är skeva" fall så är bromsskivorna faktiskt skeva utanför toleranserna. Och i de fall där bromsskivorna faktiskt var skeva så beror problemet inte ursrpungligen på bromsskivan i 99% av fallen, utan en skev bromsskiva är bara ett symptom av det grundläggande problemet. Så byter man bara bromsskiva så döljer man bara problemet en tid framöver. Då är det mycket vanligare att man har råkat ut för ojämn materialöverföring, som kan kännnas påfallande likt skeva bromsskivor. |
| Vad är det som gör att dom ev blir skeva då? :) | |
De kanske inte är skeva :-) Det kan ju tex faktiskt vara bussningar i framvagnen som börjar bli lite murkna. Eller så kan det vara ojämn materialöverföring som upplevs som vibrationer. Eller problem med glidpinnar eller bromsoket som ger ojämnt slitage. Men innan man börjar leta fel så ska man fastställa en sak först! Är de skeva eller inte? Det liksom ändrar felsökningsområdet ganska radikalt :-) |
| Okok, tack för tipset | |
|
Om jag nu bestämmer mig för att köpa nya bromsar, är det nå annat jag behöver förutom skivor och belägg? Dvs slitagevarnare osv :)? /okunnig |
|
Yes, köp nya slitagevarnare - en per axel (tror de sitter vänster fram och höger bak). Nu har jag köpt eftermarknadsslitagevarnare i många år, men efter en "incident" vid senaste bytet på min E87 så håller jag mig till BMW Original (problemet var passformen mot kontaktkablaget - det gick helt enkelt inte). Det verkar vara känsligare med toleranserna från typ E46 och uppåt om man jämför med den gamla typen av kontakter som satt på E30/E34. Glidbultar och skyddsgummit är ofta inga problem att återanvända. Men rengör gärna glidbultarna. Här har du ett exempel på arbetsförfarande Länk |
|
Nu är bromsmannens sida uppe... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.