AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.852

Köpt ny bil: Z4 M Coupé (igen)

Sida 1 av 3
Yes!

Lyckades äntligen få tag i en ny pärla.

Sålde tyvärr min förra Zäta trots att jag lovade mig själv att A L D R I G sälja den då jag älskade den.

Designen, motorn, sportigheten och rariteten över den modellen gjorde det till den roligaste och bästa bilen jag ägt.

Nåja, den gick iväg till stockholm 2014 och en M6 köptes strax därpå. Den ägdes inte länga pga privat strul med att jag och min sambo delade på oss och jag fick köpa ut henne ur huset.

La ut en köpesannons på en Z4 M då jag kände att jag måste ha en igen, kosta vad det kosta vill :)

Jag sa dock till mig själv: " Aldrig svart "

Vad hände? Jo svart hände, Safirsvart haha :)

Svensksåld
2007
6e ägaren
3587 mil
Full spec
Svart på svart på svart

Tanken är att få den i bättre skick än ny

Bilder finns för den som är intresserad

Länk

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Grattis o vilken härlig känsla o få äga sin drömbil igen 🙌
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Grattis till nya bilen, men s*tan vad du måste ångra att du sålde den förra
AMET: Stort tack, känns lite overkligt faktiskt :)

phiiim: Just då kändes det rätt så ja jag ångrar att jag sålde en så ovanlig modell men nu har jag en som gått ännu mindre så det känns suveränt :)

Bilen är så mycket fetare i svart
Helt rätt, en sån banal sak som vilken färg något har (exteriör eller inredning) kan inte få styra valet av beg-bils köp, iaf så länge färgen inte är absurd, ska vi säg solid chockrosa exteriört och ljust mintgrön inredning :D. Är skick o pris matchande utifrån de krav man har, men färgen "fel", så köper man ändå, med reservation enligt tidigare :D.

Jag vet dock inte hur du skall få den i bättre skick en ny? Du kan ju inte få färre stenskott än noll, samma antal den hade som ny(?). Inredningen hade noll skador/slitage som ny(?), blir svårt där med. Underrede o motor var "kliniskt" rena när den var ny, blir oxå svårt att få allt lika rent, överallt, men inte omöjligt, men eventuella skador från stensprut, märken på innerskärmar mm blir svåra/omöjliga att få bort.

Så om målet är bättre än nytt är det bara att börja köpa nya delar :D. Lämna in inredningen för omklädning i finaste Conolly (stavning?) skinn, gärna med tillägget att alla paneler kläs i skinn, kommer kosta fläsk :D. Låt moses.se göra en showroom lackering så du får noll struktur i lackytan, en affär på en bra bit över 100'...När man gjort allt detta kommer det ta emot att köra bilen pga all oro för minsta lilla stenskott/whatever, men (det optiska!) skicket kommer vara bättre än nytt, mekaniken säkerligen i närheten av nytt då bilen gått knapp 4000 mil, men även där finns det nog en hel del utrymme att spåra ut om man verkligen har minst nyskick som mål, jag menar en bromsskiva som slitits ner ca 0.5 mm (1.6mm brukar vara max tillåtna slitage) är ju att anse som "tvärslut" i sammanhanget :D

Men jag fattar vad du menar med "bättre skick än ny", du menar att den skall se ut som en i det närmaste ny bil, det brukar vara mitt mål med. Man kan uppnå nyskick bitvis, men skall hela bilen vara i minst nyskick ur precis alla aspekter så blir det billigare o köpa en ny M4, garanterat :D
Tack Dawwe, menar självklart nyskick eller sånär det går :)
Ska bli ett riktigt kul projekt.
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
dawwe tyvärr är inte färgen en banal sak, för mig är det jätteviktigt enda orsaken att köpa "fel" färg är om bilen är "rätt utrustad" eller så bra pris att man inte kan låta bli att köpa den :) och så är det nog för dom flesta...
Skicket, milen, ägaren/ägarna är det viktigaste.
Du ser inte färgen förutom på speglarna när du kör ändå :)

När det kommer till ovanliga modeller såsom Z4M så går det inte välja färg då det aldrig är några till salu.

Jag blev kontaktad av ägaren så den låg aldrig ens ute
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Klart skicket milen & ägarna bland det viktigaste samt färgen inte för att jag tycker svart är fel men svårt att slå Sepang bronze :)

Sen ser man färgen varje gång man kliver in/ur bilen samt varje vecka man tvättar :)
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Grattis!!

Den ser riktigt fin ut och finare lär den säkert bli.

BTW: Världen är liten, jag såg bild på den via facebook idag via din sambos flöde som jag tydligen är vän med där :)
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Hon är nog en vän till dig förresten, vars pojkvän har samma förnamn som du.
Tack!

Haha där ser man :)
Vad heter du i förnamn?

Om du menar Matilda så är det min bättre hälft ja vars pojkvän heter Filip och råkar vara jag :)
Färgen är inte viktig alls, så länge den är rimlig :). Men säg chockrosa. militärgrön eller för den delen Dakargul är färger jag skulle undvika som pesten. De två första är rena dealbrakers, men lyckligtvis extremt ovanliga :D. Dakargul skulle funka, men då måste precis allt annat vara 100% så som jag vill ha det, utan att jag skall behöva "rätta till saker".

Jag äger själv en Diamantsvart bil med svart inredning. Inte "snygg" för fem öre nånstans, men den funkar :D. En annan är Oxfordgrön med Englischgrun inredning, innan jag åkte o tittade på den var tanken "Glöm att jag köper en grön bil med grön inredning, men jag åker o tittar iaf". Sen gick det som det gick. En tredje är Technoviolett (snyggaste färgen jag har!) men med apful/aptråkig ljusgrå skinninredning, dessvärre. O den sista är väl den som är mest "smakfull", Orientblau (Individual) med Sandbeige (Individual) inredning, men inte köpte jag den bilen pga färgerna den saken är säker :D.

Jag är nog mer som Phoenix, men jag köper betydligt mycket äldre bilar, och ju äldre M man köper dessto mindre kinkig kan man vara med banaliteter som kulörer. O spetsar man då denna cocktail, som Phoenix gör, med mycket lågt miltal o ett utomordentligt utgångsskick så blir det inte många objekt kvar att välja mellan... Så vill man då köpa en specifik modell får man helt enkelt välja mellan 1: Att vänta tills rätt bil med rätt färg o rätt skick dyker upp o sedan slanta vad de vill ha för den. 2: Vara betydligt mer flexibel i färg/kulör -valet och fokusera mer på skick kontra pris, då kan det faktiskt vara en fördel med en "ful" färg då det minskar antalet spekulanter?

Personligen har jag aldrig handlat en beg bil pga färgen, eller ens låtit färgen spela en avgörande roll, men då har jag heller inte köpt nån bil med "omöjlig" färg/kulör/whatever.

Jag tycker, om det inte framgår, att Phoenix bil är betydligt mer än helt OK i "färgerna", om än bara liiite väl mörka :).
Måste säga Dawwe att jag älskar dina inlägg. Vi är nog rätt lika du och jag, likväl som ovanliga men ack så lika.

Jag förstår precis vad du menar. Däremot har jag alltid varit emot svarta bilar, inte för att det är fult, tvärtom. En blank, svart bil är nog det snyggaste men mest tidskrävande därav att jag föredragit ljusar kulörer.

Min absoluta drömbil som är Ferrari 599 GTO som ändå har "liknande drag" som Z4M som jag tycker passar bäst i svart gör att Zätan som ändå är ovanlig passar lika bra i svart.

Kollar man i Tyskland så finns det ju inte ens 10st Z4M till salu, ska man därefter hitta en med låga mil, få ägare och rätt färg. Jo tjena, finns i sjön :)

Jag har hittat en drömbil både gällande skick och färg, man tackar :)
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Nej, det var Erika Th..... som hade gillat som jag är FB vän med.

Men ändå, du får ju låta Matilda ha skor på sig i bilen... Skaffa skoskydd :D
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Grattis till en kanon fin pärla som garanterat bara kommer bli ännu finare!
Trodde ingen kolla på köpes annonser där får man tydligen tänka om i sin jakt på bilar! Lycka till och se till att komma på M träffen i västerås och visa upp den. Det va ett riktigt bra start fält där 2015 med nästan alla M modeller representerade saknade bara en M1 eller va den heter.
Mike
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag var den enda med Z4 M Coupe på M-träffen så det var lite ensamt ute på hörnet. :(

Om du kommer Philip så är det iaf 2 st. :D
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Grattis till en grymt fin bil!
Grattis:)

EB
Tack så mycket grabbar :)
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Grattis Phoenix!

Ska bli kul att följa resan med nya Zätan, Helrätt i svart också:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.