AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.887

Bonus Malus - Straffavgift införs för bilar med höga utsläpp 2017

Bonus malus blir av 2017. Frågan är hur höga avgifterna kommer bli, rep vilken bonus "miljöbilarna" får. Länk
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Och om det kommer gälla retroaktivt eller bara nyregistreringar.
Ja, just de. Bra fråga..
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Finns inte detta redan idag???

1, Fordonsskatt, ju mer bilen släpper desto dyrare skatt är det.....
2, Bränsleskatt, ju högre förbrukning desto mer skatt....

Men detta kanske inte räcker....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte fordonsskatt utan straffavgifter vid registrering

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"— Det ska vara dyrare att ha en bil som släpper ut mycket, och billigare att ha en som släpper ut lite. Meningen är att systemet ska vara självförsörjande, säger han." Stefan Löfven är en smart kille. hm.

Bilar som släpper ut mycket har större och starkare motorer och sitter alltså oftast i större och dyrare bilar. T.ex. en toppspecad 550i. Den kostar som tre st Ford Focus vid registrering. Sedan löpande mer ii fordonsskatt, i försäkring, i service och när man tankar!

Dessa bilar säljs ändå, precis som att jag kör till och från jobbet även om beninsen skulle kosta 30kr/litern. Det som händer är att jag får mindre pengar att spendera på annat, sådant som ger arbetstillfällen t.ex.

Detta har som vanligt givetvis ingenting med miljön att göra, utan är ett sätt att råna folk på pengar och framstå som en miljövän.

Den som vill ha ett skatteuttag i proportion till miljöpåverkan kastar genast detta förslag i papperskorgen och tar bort fordonsskatten för att till sist höja drivmeddelsskatten med lika mycket som fordonsskatten. Man kan iofs behålla årlig straffskatt på bensinbilar i klass Euro 3 eller sämre, samt dieslar i klass Euro5 och sämre.

Sen kan man ju undra lite vad som händer i förlängningen om man utrotar "onödiga" bilar, då det är dessa som betalar utvecklingen av nya bilar... fast vänta, det fixar ju staten enl. rysk modell...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
"Bilar som släpper ut mycket har större och starkare motorer och sitter alltså oftast i större och dyrare bilar."

Jaa, eller så sitter motorerna som släpper ut mycket i äldre bilar med omodern teknik? Att "onödiga" bilar som en toppspecad 550i driver utvecklingen inom fordonsindustrin kan väl diskuteras, just nu känns det som om Toyota Prius, Tesla och liknande påverkar utvecklingen i högre utsträckning.

För egen del betalar jag gärna mer både både i inköp och skatt för att åka en icke energieffektiv bil. Blir det för kostsamt får man skaffa sig en bil som har bättre prestanda...och då har väl skattesystemet fått den effekt som avses?

Ett smart förslag i mina öron.

/J.I
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Javisst, men förslaget omfattar ju bara nyregistrering av bilar!
Redan registrerade bilar förblir som de är och då kan man fundera på två saker:

1. Det har hänt väldigt lite med bensinbilars utsläpp från Euro4 (dvs BMW E39 hösten år 2000) till idag. Per liter förbrukad bensin alltså! Och då fungerar fordonsskatten alldeles ypperligt. Utsläpp=liter bensin/år=kr i skatt/år.

2. Dieslar, ja hehe, inte ens Euro6 (2014) verkar ju räcka i verkligheten, men formellt är det iaf from Euro6 nere på krav som för bensinare.

Förr var det definitivt så att dyrare bilar betalade utvecklingen av drivlinorna, idag har det skett en förskjutning skulle jag säga. Fortfarande betalar dyrare bilar mycket av utvecklingen av det som inte är ett lagkrav.

Prius idag är ju inget intressant ur utvecklingssynpunkt tycker jag, de var många år sedan. Alla biltillverkare lägger mycket energi på hybriddrivlinor idag.

Tesla ja, jag vet inte riktigt om de driver så mycket utveckling av själva tekniken? Effektiva elmotorer och drivstegteg och stora batterier byggda av standardceller är teknik som finns (även om Tesla utvecklat sina egna själva). Det de gör som ingen annan gör är att de har valt att bygga bilar med detta som enda drivkälla. Jag tror att att t.ex. BMW kan bygga en "Tesla" mycket snabbt om de skulle bestämma sig för att göra det. De kunde även ha byggt en Prius. Integration av elmotorer i växellådan t.ex. har de grundforskat och byggt väl fungerande utvecklingsbilar av för många år sedan, men igen, det är inte företagets tekniska förmåga som bestämmer vilka produkter som tas fram.

Företaget som har den unika produkten behöver ju inte alls vara det som har den högsta teknikhöjden.
Idag känns förslaget ganska förlegat. För 20-30 år sedan när normalbilen drog 1L/mil hade det kanske haft en viss effekt att styra över bilparken mot mindre bilar. Men idag när elektrifieringen ligger bara några år framåt i tiden - varför inte bara höja bränsleskatten eller fordonsskatten så får man precis samma resultat utan en massa krångel? Redan nu är ju bränsleslukande bilar ganska sällsynta bland nyregistreringar och det finns en anledning till det...

Det räcker med att titta på Danmark om man vill se effekten av systemet när det dras till sin spets. Och till vilken nytta egentligen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.