AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.268

BMW E46 320i Touring -05 vibrerar kraftigt vid start

al
14
alster
320i Touring -05 E46
Bil: BMW E46 320i Touring -05

Problem: Flyttade bilen häromdagen ca 10 meter. Sedan har den stått still ett par dagar och därefter hände följande:

Vid start vibrerade bilen kraftigt och varvräknaren gick oroligt upp och ned. (Sedan stängde jag av då jag blev orolig)

Bakgrund: Fenomenet har uppstått tidigare vid 3-4 fyra tillfällen över ett tidsspann om 4 år. Samtliga gånger har det varit lite kallare väder (runt nollan). Då har de räckt att stänga av motorn, vänta några sekunder och starta igen. Sen så har den gått som vanligt. Vibrationerna har dock inte varit så kraftiga som vid den här gången.

Oklart om det har med detta att göra men bilen har alltid druckit olja. -"M54:an kan vara sån" Har testat det mesta där, bl.a. rensat vevhusventilationen. Detta var dock ett tag sedan. Den läcker inte och det kommer inga feta eller rökiga avgaser. Det finns tillräckligt med olja i den.

Misstänker annars att den inte går på alla cylindrarna. Därav de kraftiga vibrationerna... But why?

Tändstiften har aldrig blivit bytta under min tid (ca 5000 mil). Kan det vara så enkelt? Har noterat att varvräknaren svajat liiite lite ibland vid tomgång men inte något uppenbart. Någon/ några tändspolar som är funky?

Någon som kan knäcka denna nöten?
tror det kan bero på den tidigare korta flytten. kallstartar du motorn och kör bara någon minut kan det bli så, antar att motorn blir "sur" dvs för mycket bränsle som inte förbränns vid kallstart och när man stänger av så snabbt igen blir en del av det kvar i förbränningsrummet. har varit med om liknande och det gick över av sig själv.
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Tack för svaret!

Ska man låta den stå igång med de kraftiga vibrationerna då i väntan på att de överflödiga bränslet ska försvinna?

Känns inte riktigt rimligt.
Jag gasade upp et par gånger och då försvann den ojämna gången. Antar att man annars kan ta ur och torka rent tändstiften.
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Taget! Ska passa på att byta stiften också. Skämmigt att jag inte gjort det tidigare. Återkommer med resultat.
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Problemet löst och jag tänkte nu dela med mig av min erfarenhet till de som ev. hamnar i samma situation:

Efter att ha bytt tändstiften startade inte bilen alls. Motorn drog runt men tände inte.

Fattade noll och naada.

Läste och läste och läste på diverse forum: e46fanatics.com, bimmerforums.co.uk m.fl. Tillslut, efter drygt en månad då jag nästan höll på att ge upp och lämna in bilen så fann jag något intressant. Inte helt olikt det Mikael var inne på. Det benämns som "flooded engine" eller "bore wash".

Är ingen expert men så här tolkade och upplevde jag det i alla fall.

Då jag startade bilen för att endast köra den 10 meter och sedan stänga av den igen under förhållandevis kalla förhållande (två-tre plusgrader), så tillfördes en hyfsat riklig bränsleblandning.

Sedan stod bilen 2 dagar. Nästa gång jag startade kom den där riktigt stygga tomgången. På utrikiska benämnt "rough idle" - som om den misstände eller motsvarande, ojämnt som fan gick den i alla fall. Vibrerade som en traktor.

Tänkte, tänkte och tänkte. Några nya stift har den inte fått se på mycket länge, så jag satte i nya av finaste kvalisort!

Det hade nu gått 3 dagar sedan motorn gick ojämnt... fast nu, då jag bytt tändstiften, startade motorn inte alls. Den gick runt, men tände som sagt inte.

Skit.

Lyckades som hitta förslag på vad man kunde testa för att åtgärda detta. I fallande skala mer och mer "avancerade":

Alt 1)

Trycka ner gaspedalen till golvet, vrida om nyckeln och nöta i upp till 45 sek. Detta för att öppna upp. (Här dog mitt batteri redan efter 10 sek. Föga förvånad då det är samma batteri som den fick på bandet i Tyskland för snart 11 år sedan) Blev ett nytt Bosch 85 ah "S5 010".

Alt 2)

Dra ut säkringen till bränslepumpen, nr 54. Plattan i mattan och vrida om nyckeln i 10-15 sek. (Efter ca 10 sek ger motorn ifrån sig ett annorlunda ljud)

Sätt tillbaka säkringen igen och göra samma sak igen, det vill säga; plattan i mattan och vrida nyckeln och bara nöta. För mig började motorn efter några sekunder att gå runt snabbare och snabbare (håll kvar nyckeln här för guds skull), tillslut tände den fullt ut och dimman i Lützen uppenbarade sig bakom bilen. HALLELUJA!

Gav den sedan gas så att den låg på stabila 2000 varv. Körde en sväng, jobbade upp den i arbetstemperatur och nu går den som vanligt igen.. om inte bättre till och med då den fått nya stift (vilket som sagt var hög tid)

Alt 3)

Behövde inte fortsätta mer då bilen nu var igång.. men, här är två tips till:

Fördelaktigt att vara två personer.

Skruva av oljepåfyllningslocket, täck med en mindre handduk. Plattan i mattan och vrid om nyckeln som ovan. Efter 10-45 sek börjar motorn förhoppningsvis att tända och man ska då skruva på oljepåfyllningslocket ASAP och hålla stadig gas.

Skulle inte något förslag ovan fungera verkade följande lösning vara i princip bergsäker:

Alt 4)

Plocka ut tändstiften, häll i knappt en matsked motorolja i varje cylinder. Täck endast med handduk och innan man sätter tillbaka stiften, dra runt med nyckeln ett par sekunder för att smörja innanmätet.

Återmontera och dra igång!

Lämnar inga garantier men är man desperat kan man ofta tänka sig att pröva det mesta.

Lycka till och tack för era inputs!

//alster

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Alternativ 1 har fått tillämpas ett par ggr när man hade e36.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tag för vana att ALLTID låta motorn gå MINST en minut (helst mer) när den är startad, för att undvika att dränka stiften med bensin.

Detta gäller alla moderna bilar men BMW:s sexor i synnerhet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Man brukar höra när de blir komplösa.
Går snabbt som en symaskin när man försöker starta.
Körde in min 330 från uppfarten in i garaget, sen höll jag på nån vecka o bytte vevhusventilation, insugsbälg och ventilkåpspackning och allt vad det nu var. Väl färdig så gick han inte igång. Drog slut batteriet med metoden "fullgas + nöta på starten", så jag fick ladda det och morgonen efter pytsade jag i lite olja från oljekannan i varje förbränningsrum. Ryckte säkringen till bensinpumpen och i med stiften. Drog runt på starten och så fort man hör att maskinen får kompression igen (via oljefilmen) så är det bara i med säkring igen så han får bensin.
Brukar hosta igång. Blir en skön dimma i garaget. :-)

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.