AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.459

Stöldliga i göteborgsområdet igen.

Sida 2 av 3
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Var skrev jag att man inte riskerar inbrott med originallarm?? Jag hävdar bara att det är bättre att ha larm än att inte ha det.
Jag skulle snarare säga att det ger en falsk trygghet. En person kopplar förbi larmet och startar bilen på tre minuter (om dom nu skulle vilja sno den), helt ljudlöst. Två personer kan göra det under minuten.

Med tanke på vilka man har att göra med och att alla typer av bilar har fått inbrott, oavsett originallarm eller ej, så står jag fast vid att originallarm är helt verkningslöst.

Hade det handlat om en pundare som tänkte sno solglasögonen i handskfacket så hade det varit en helt annan sak.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Lite konstigt är det väl ändå att killen på BMW säger det främst kommer in bilar utan larm om dem är verkningslösa????

Kanske för att få bilar kommer med originallarm idag? BMW Sverige har ju tom tagit bort det ur standardpaketen till de flesta bilarna. Alla säljare jag pratat med rekommenderar att eftermontera Defa-larm för samma kostnad.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De är igång i Örebro nu varnar Polisen via radionyheterna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Helt bedrövligt. Och det verkar bara bli allt vanligare. Får en känsla av att de är på väg mot Stockholmsområdet igen.. Min bil åkte in i garaget nu.
De är överallt.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Täby och kommuner intill har varit väldigt drabbade den sista tiden också. Vi hade påhälsning i veckan och blev av med m-ratt, iPod och fick en krossad ruta. Funderar på en gammaldags rattkrycka att skydda den nya ratten med när jag får tillbaka bilen. Det ställer till en massa problem i vardagen och dessutom blir man rejält uppretad.Kanske slipper man det med en krycka men då ska man mecka med den två gånger om dagen... Vad tror ni? Hjälper en rattkrycka mot rattstöld?
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
Vad skulle problemet vara med att släppa hunden?! Den har förhindrat inbrott hos oss tidigare (bostaden)
Säkert, men har du otur så bankar de hunden.
I detta fall hade man önskat Sverige hade haft the second amendment som USA.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller ett fungerande polis- och rättskipningssystem!

Allt oftare ställer man sig frågan; Vart går alla skattepengar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Utomlands? Runt 45 miljarder i skatter flyttades utomlands förra året, det hade kunnat lösa en hel del problem på hemmaplan.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vad skulle det löst? Om man gav politikerna 45 miljarder till skulle de bara skänkt bort det till någon för att kunna glänsa på politiska tillställningar och sociala medier.

Även med den inkasserade skatten så är vi världens mest beskattade folk och ändå fungerar ingenting. Polisen säger att de vet vilka som stjäl BMW-delar och vilka som angriper folk på T-centralen, men lyckas ändå inte göra något eftersom lagförande instanser släpper ärendet.

För att få sjukvård på akuten behöver du vänta ett dygn i lobbyn, och för specialremisser får du i bästa fall vänta några månader. Du kan överhuvudtaget inte träffa en kunnig läkare eftersom de oftast jobbar utomlands och vi är kvar med folk som köpt diplomen utomlands.

Politikerna hävdar resursbrist för att bygga ny infrastruktur, och därför beläggs mer av denna med avgifter. Höjd bränsleskatt, avgift i innerstäderna, på förbifarterna och även på broarna i mindre städer (Motala, Sundsvall). Genialt att kalla det för avgifter och därför exkludera det ur skattetrycker. Märkligt bara hur man förmådde finansiera all befintlig infrastruktur med lägre skattesatser och utan trängselskatter. Förlåt, trängselavgifter.

Hade dessutom inte staten känt sig förtjänt av 70% av en höginkomsttagande företagares förtjänst, så hade kanske inte 45 miljarder slussats utomlands.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min retoriska fråga var snarare ämnad att fråga sig varför skattepengarna används så ineffektiv, inte att vi skulle behöva mer skattepengar.

Polisen är väl ett tråkigt men tydligt exempel på att det verkar spela mindre roll för deras brottsuppklarande kapacitet om de får mer pengar eller mer poliser - det verkar finnas ett allvarligt strukturellt systemfel i organisationen...det finns många duktiga och seriösa poliser på fältet som faktiskt säger upp sig i frustration över att arbetstiderna går åt till "idiotsysslor" och konstiga prioriteringar från chefers håll.

Centraliseringen av polisen lär inte lösa detta problem då man behåller samma chefer på alla nivåer och i bästa fall flyttar runt dem lite...

Motsvarande problem verkar finnas i nästan alla större samhällsfunktioner numer, tycker jag det verkar som.

Skattedebatten kan bli lång och är kanske lite OT....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

2 inbrott till i helgen som var, Särö och Bukärr, hörde att två till skedde i Forsbäck och Onsala, för jävligt!!!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag använder det här: Länk

Om vi alla gjorde det skulle framtiden för beggat bli betydligt jobbigare för dem.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Jag var förbi en BMWhandlare i Stockholm igår måndag och det stod minst 6st BMW som hade blivit av med ratt eller annat. Alla med en ruta inslagen. Alla av nyare modell, bland annat en 4serie GC i Estorilblau II.

Rattkrycka, DNA-märkning, genomskinlig film på alla rutor, larm och helst parkering inomhus är några saker för att få ha sin främst BMW, VW eller Volvo i fred.

Stephan
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Just DNA märkning tror jag mycket på. Sedan vi började DNA märka våra sadlar i sadelkammaren på ridhuset har inbrottsförsöken slutat helt.
LF har varit på båtklubben 2 ggr och berättat om förträffligheten och att de sänker sin premie med 30% gör ju inte saken sämre.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Under senaste helgen var det Karlstads tur. Fyra relativt nya BMW rensades på navigation och rattar (airbags)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.