AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.073

Fråga: 1-serie och kamkedja (igen)

Jag har försöka att läsa mig till det här med den svaga länken; kamkedjan.
Skulle önska lite klarhet i ämnet i följande ordning:

1, Gäller det både bensin och diesel motorer?
2, Alla årsmodeller eller bara vissa ?
3, Har BMW tagit på sig detta som garantiärende? I så fall under vilka kriterier ?
4, Ur avseendet begagnat köp, spelar det någon roll om det är lång-milare eller låg-milare ?

Vissa säger att man knappt borde vara rädd för problemet medans andra säger att man ska vara väldigt försiktig. Hög gärna så mycket feedback som möjlig.

/Johan - nu uppe i 19 bmw's
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
1, Vad jag vet så gäller det bara dieselmotorerna.
2, Det är bara vissa årsmodeller, och jag har för mig att det var 2007-2010 års modeller där man har KONSTATERAT att det finns en brist. Felet är tydligen att vissa leverantörer av stål har haft undermålig kvalitet som gör att tänderna i kedjan sträcks ut. Det är i alla fall så jag fått det berättat av en servicemottagare på en BMW-återförsäljare.

Dock har jag läst i trådar att folk med nya 1-seriedieslar (Alltså F-modeller) har drabbats av haverier och kamkedjeproblem, men där är väl problemet inte så stort ännu att det blivit allmänt känt - förutom i nätforum där de drabbade skapar 25 trådar var i samma ämne.

3, Japp, de har haft en kostnadsfri aktion på detta. På bilar som gått 7500 mil eller mer han man kontrollmätt kamkedjan och kamkedjesträckaren och vid behov (alltså om uppmätta mått ligger utanför vissa nivåer) har man kostnadsfritt bytt båda två. Mig veterligen finns det inga krav att den skall ha varit ständigt servad på aukt. verkstad. Min är det inte och jag fick aktionen helt kostnadsfritt. Aktionen avslutades i januari vad jag hört. Jag har också hört att det eventuellt fanns planer på att utöka den. (!)
l
Ägare som drabbats av haverier har dock inte fått någon hjälp, vare sig före eller under aktionen.

4. Ja, det är alltid säkrare att köpa en bil med lite mil än många - allt annat lika. :) Skämt åsido. Det bör vara ganska enkelt att kontrollera om en bil varit inne och genomgått serviceaktionen.

Själv har jag en bil med drabbad motor som du ser, och det är den roligaste bilen jag haft i hela mitt liv. Den hade dock inga problem med vare sig kedjan eller sträckaren.

Dock har den haft lite andra kvalitetsproblem; jag har fått byta sufletten pga "skotthål" i sidorna (tydligen rätt vanligt), fått byta fotrumsmodulen (också hyfsat vanligt vad jag hört samt att jag fått byta tredje bromsljuset (plastlisten) fyra gånger (uppenbarligen vanligt).

Lycka till med eventuellt köp och ägande.

Alexander
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Även bensinarna i N4x-serien är drabbade, men i mindre omfattning och BMW har inte tagit något ansvar för dessa.

Själv sålde jag min rassliga 318Ti (N42) för en spottstyver, och här är en tråd om 118i (N46) med samma problem:
Länk

F2x har nyare bensinmotorer N13/N20 som inte verkar vara drabbade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.