|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag fick en fråga från en kollega angående kylarjalusin på hans 520d. Han förklarar enligt nedan: "Problemet är att kylarjalusin inte är stängd då bilen startar. Den öppnar istället. Vid vinterväder innebär detta att motortemperaturen inte når full temperatur. Vid utetemperaturer 5-10 minusgrader kommer motortemperaturen (motoroljan) inte upp i mer än ca 60 efter20 km körning. Vid ännu lägre utomhustemperaturer blir motortemperaturen ca 50 C. Bavaria i Solna har utfört en diagnos på motorsyrenheten, ingen felindikering fås. Om kylarjulusimotorn inte fungerar skall det bli en felindikering på motorstyrenheten. Enligt BMW används följande utvärderingskriterier för luftspjällstyrningen: kylvätsketemperatur, växellådsoljetemperatur, motoroljetemperatur, motorvarvtal, körhastigheten, elfläktens varvtal , termostatens strömtillförsel." Han har kontrollerat med andra bilar i 5-serien och där stänger jalusin när bilen startar. Är det nån som har erfarenhet inom ämnet? Tack på förhand! | |
|
Hej, Jalusin ska helt klart vara stängd i normalfallet med kall motor för att påskynda uppvärmningen av motorn. Det finns en funktion i BMW verkstädernas diagnosprogram för att "testköra" den och det kanske man borde börja med. För vissa fel sätts inga felkoder, tx om den arm som vinklar "flapsen" gått av så kan ju inte reglermotorn "veta" det och ingen felkod sätts. Om detta funkar, dvs att den öppnar och stänger sig som den ska vid diagnos så skulle väl nästa steg vara att kolla så att tempsensorerna verkligen visar rätt, även detta går att göra med diagnossystemet genom att läsa av temperaturerna och kolla så att de verkar plausibla. |
|
|
Mitt jalusi är stängt när bilen är avstängd och öppnar när motorn borjar bli varm. Stänger direkt när motorn stängs av till mitt förtret då jag så här på vintern spolar mycket där för att bli av med allt vägsalt. Dvs att jag alltid måste ha motorn igång vid spolning av kylarna. Mvh Jonas B |
|
|
Tack för svaren. Som jag skrev så har BMW gjort felkontroll men de hittar inget så det kanske är något fysiskt som har gått sönder..Jag återkopplar till min kollega och se vad som händer. Tack igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.