AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.816

PPK och fälgstorlekar

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Hej, jo, såatt... helt jäkla omöjligt att hitta info i ärendet...

Jag har en 430D och är sugen på PPK, dvs. Power Performance Kit. Det är inte gratis, och kanske inte flest hästar enligt reklamen... åsså är det "dyrt"... men man får nu laddluftkylare och maffigare bromsar.
HÄR är problemet.

Jag har och VILL ha 17 tummare på vinterhjulen (Tomason TN3-fälgar).
Idag har jag dryga centimetern till godo mellan bromsoket och fälgen.

Frågan är om de nya bromsarna, och framförallt oket bygger MER än några mm så att jag inte får plats inuti mina vinterhjul?
Dagens ok har mycket "luft" mellan sig och skiva, och utskutande delar...

Har någon prövat vilka fälgar man kan ha med PPK-bromsarna?
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
Då jag själv ska köpa PPK till min 330D så har jag fråga på BMW om jag kan ha 17" vinterfälgar. Svaret var "Nej" de sa att 18" är det minsta man kan ha. Så det fick bli nya 18" vinterförvaring för mig :)
Verdi
Jag har PPK på min. Det är minst 18" som gäller.

Jag kör 400M på vintern. Som den här: Länk

På sommaren har jag 403M Länk

Inte ett dugg originellt men i mina ögon absolut mest stilrent. Bilen ser ut som den ska året runt.

Köpte faktiskt fyra st framfälgar för vinterdäcken så de är lika breda allihopa. M-fälgarna är annars bredare bak för det är tänkt man ska bredare däck där. Men det funkar ju inte så bra på vinterdäck.
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Ok... hoppet nästan grusat...

Till MIG har BMW sagt att det kaaaanske kan gå och är beroende av om det är rymliga 17''-fälgar (det kan variera ganska väsentligt).
Standardoken är ju flytande enkolviga och som sagt ganska skrymmande, medan Performanceoken är 4-kolvare... hmmm

Jag får nog åka ner till M-bilar och titta/mäta :o)

...om nu ingen har måttsatta ritningar!??!?

Vi får se!
Har m-bromsar på min och 17 tum vinterfälgar. Kommer inte ihåg fabrikat men kan kolla nät jag väl landat i sverige igen.

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Har m-bromsar på min och 17 tum vinterfälgar. Kommer inte ihåg fabrikat men kan kolla nät jag väl landat i sverige igen."

Sedärja!

...vädrar morgonluft :o)
Hur ser fälgen ut på insidan, finns det risk att ballanseringsvikter ställer till det?

Har inte handlaren en bil som du kan få mäta på? Skulle heller inte förvåna mig om det passar antingen fram eller bak, men inte på de andra. Pga bromsokens placering.
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Spänningen tätnar!...

"M-bromsar på 17-tummare" - jo det skall ju tydligen fungera ... ibland...
"Balanseringsvikter" - jo de små gynnarna måste man ta hänsyn till
"Bromsokens placering" - de sitter radiellt gudskelov, precis som fälgen
Sen har vi skrymmande ekrar, "valkar" i inre fälgbana etc. etc.

Jag har kollat!

¤ En KUNNIG kille på M-bilar nämnde att det är skillnad på M-bromsoken och Performance-bromsoken.
¤ På RealOEM kan man utläsa att M-skivorna är 370mm, medan PPK-skivorna är 340mm
¤ Jag har mätt det "maximala radiella utsticket" från montagehålens centrum... med tumstock
- Standardbromsarna med flytande enkolvsok och sån där "sadel" petar ut sådär 115mm
- Performance-oken sticker ut sådär 110mm

Med tanke på mätmetod (tumstock) så kan man ändå slutleda att det finns MYCKET GODA möjligheter att de får plats eftersom jag idag har över 10mm marginal radiellt.

...if anybody cares...
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Enligt konsensus på nätet, baserat på info från BMW, så ska M-Sportbromsarna (blåa ok) till de större motorerna (325d/328i och uppåt) skall ha samma skivstorlek (370 mm fram) som M-Performancebromsarna (gula, röda och orangea? ok). 320i/320d och neråt får mindre skivor vid val av M-Sportbromsar. M-Performancebromsarna finns bara i storlek större, oavsett motor.

Bakre axeln tar 17" oavsett bromstyp eftersom skivan där är mindre (100% säker gällande M-Sport men bara 99% säker avseende M-Performance),så det är alltså den främre axeln som är problemet när man har de större skivorna.

Harvest: Jätteintressant att du lyckas få på 17", vad är det för några och hur ser de ut? Skiljer det sig mycket i innerdiameter mellan olika fälgar av samma storlek?

När det är dags för säsongskifte ska jag fan ta och mäta en gång för alla, man vet aldrig....
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Intressant!

"Enligt konsensus på nätet"...
... så finns det en planet som heter "Nemesis" som passerar det inre solsystemet vart hundrafjurtitruttonde år och skapar kaos av varierande omfattning...
... så är melodifestivalen gravitationscentrum för musikalisk evolution...
... så är det av vital betydelse att högtalarkablar är polariserad åt rätt håll...
... så "får man vad man betalar för" när det gäller motoroljor som tappas ur samma kran på raffinaderiet, men i olika uppmärkta flaskor...
... så är islam mänsklighetens största hot ...

:o)

Missförstå mig rätt...
Just det där med bromsskivediametrar och ok är en DJUNGEL.
Man får ont i huvudet av att försöka uttyda RealOEM ("for Korea only"), och alla regionala krumbukter.

Detta blir intressant!
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Nu har "min" M-bilar-kontakt skickat ett foto på en E90 med 17-tumsfälgar (Style 284) och "Performance"-bromsar...

¤ Fälgen ser ut att vara förhållandevis trång med tjock fälgkant
¤ E90-skivorna är 338mm i diameter i jämförelse med F30-varianten som skall vara 340mm

Ännu mer hoppfull!
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Det blev en "annan" lösning...

Jag har dock blivit i det närmaste övertygad om att PPK funkar med 17-tummare, om de är "rymliga".

PS. Den "andra" lösningen... V-Tech ;o)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Så då var det avklarat, skiftade däck igår och gjorde en mätning på främre bromsarna; 370 MM indeed mina vänner. 2NH från fabrik (blå ok).

Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
hfw: Har du skaffat V-Tech eller ska? isf kan du berätta lite om vad du tycker och finns det något negativt än så länge?
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Hej Royal84

Det bidde V-Tech...

Länk

Negativt?... näe... skulle vara att det inte var gratis då ;o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.