AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.208

Bränslepumpen låter illa på min 740-1994

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Märkte idag när ja kom till jobbet ett fult missljud på min vart samma när jag kom hem och de låter ifrån där tanken sitter så de är med största sannolikhet den som börjar bli tagen. En kompis har från e34 men går den att sätta i en e38 på nåt vis???

Dock är de märkligt då den inte lät dagen innan o sen helt utan förvarning så tämligen skriker den
Hej,

Sök på reservdelsnumret, eller med fritext, på ebay t ex. Själva pumparna är snarlika eller samma för en massa modeller, det är (ofta) bara plastinfästningen som skiljer. Men eftersom bmw säljer pumpen inkl infästning, är det svårt att jämföra reservdelsnummer på t ex realoem.com. Mitt grundtips är i a f att kompisens pump passar.

Min egen (och andras) erfarenhet är att pumpen ger upp plötsligt och utan förvarning. Den kan alltså börja bråka från en dag till nästa.

/Lennart
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Tror nog att jag kan ha hittat anledningen en dunk jag hade bensin i var massa skit på botten såg ut som gräs/jord eller nåt liknande och detta hade jag så klart ej märkt innan. Men nu är frågan vågar jag fortsätta köra med bilen lagom kul börja byta pump när de är nästan fullt
Det går kanske att köra ren pumpen (utanför bilen)? Så att du slipper byta den, menar jag.
Fast det finns ju fortfarande jox kvar i tanken också. Det vill du väl få bort först och främst?
I botten på pumpen, alltså på insugssidan, sitter det ett ganska finmaskigt filter. Men det är klart, om joxet består av rost, lär de minsta partiklarna sila igenom och fastna i pumpen p g a magnetismen.

Inte lätt. Helst borde du tömma tanken genast och göra rent, åtminstone i den högra halvan. Alla andra alternativ innebär risk för haveri med motorstopp.

Att meka med pumpen i en full tank kan kännas lite kusligt. Men det är egentligen bensinångorna som är de farliga, så att meka i en nästan tom tank kan ge en betydligt större smäll om något går snett.
Fast risken är väldigt liten, om du har bra ventilation och tänker på vad du gör. Säger en som gjort det och fortfarande har ögonbrynen och håret kvar. :-)
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ja fast bara tömma halva tanken de går väl inte eller??

ja fast jag är är lite kluven hur jag ska göra faktiskt har lust alls att tömma ur ca 35-40 liter bensin
Lite slarvigt formulerat av mig.

Nej tömma tanken så mycket det går. Sen göra rent i åtminstone den högra halvan. Det är ju där en påfyllning först hamnar. Sen cirkulerar visserligen bränslet, till motorn och tillbaka till den vänstra tankhalvan. Men på vägen fram till motorn filtreras bränslet "på riktigt" i bränslfiltret, som väl tar bort "allt", så att skräpet verkligen avlägsnas ur cirkulationen.

/Lennart
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
fast de går väl inte att tömma bara lite de är väl allt eller inget. Naj de får bli o köra ner de en bit sen spola ur tank o byta filter
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Kollade lite på de där nu för en stund sen men tyckte de verkade ganska svårt att lyfta ur pumpen ja. Fick av locket o så men de tämligen badade i bensin
Så trött jag blir på IPad och AP... Mitt försök till svar nyss drog iväg ut i cyber-vadå?

Börjar om.

Har du kommit så långt, hittar du nog ända fram.
Själva pumpen är en aluminiumcylinder, dia ca fem-sex cm. Den sitter fast i en plastkrage med dia ca 15 cm. Denna krage sitter i sin tur fast med två låshakar i tankens inbyggda och fasta armatur.

Tryck utifrån och inåt på dessa hakars övre del, så lossar de och du kan dra upp pumpen med påsittande plastkrage ur tanken.

Plastkragen kan lossas och flyttas till en fräsch pump. Kragen sitter ganska hårt och med många hakar, men med god vilja, lagom mycket våld - och gärna fyra händer - är det ingen stor sak.

/Lennart

EDIT: Eftersom du behöver bada handen i bensin och kanske inte ser så bra: jag tror att plastkragens låshakar till tankarmaturen sitter på höger och vänster sida, alltså tvärs bilens längdriktning. Du får alltså ett normalt tumme-långfingergrepp, när du stoppar ner högerhanden i det okända. :)
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ok ja för ja lyfte upp själva locket en bit där de satt nån nivå mätare men den där plast kragen kunde inte jag se för de var fullt med bensin kollade dock ej så länge innan ja satt dit de igen
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Min misstanke är att de blir skit framför silen så pumpen får jobba hårdare för den låter inte illa när man startar utan efter man kanske kört 1-2 mil. Sen har denna bil dessutom gått med dålig tank förut som läckte bensin om man hade över halv tank så de lär ha kommit skit i den.

Dock är tanken bytt nu och vet ej om de är samma pump har ägt den bilen 2 gånger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.