|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Den elektroniska nivågivaren på min bil fungerar inte. Så nu ska jag byta motorolja utan att kunna kontrollera mängden. Enligt instruktionerna till bilen ska bilen fyllas på med 6,5 liter. Antar att detta är när bilen är ny. Hur mycket olja tror ni finns kvar efter att man tömt tråget? Jag gissar på att jag får ut 6 liter och borde då fylla på 6 liter plus ca 300 ml för säkerhets skull? Hur hade ni resonerat? | |
|
Det bästa är ju att byta givaren så den fungerar igen... Det näst bästa är väl kanske att försöka mäta mängden olja som tappas ur. Fungerar inget av ovanstående, skulle jag nog göra som du skrev. När jag har bytt olja på E46:an och E39:an, har jag fått ur ca 6 liter olja vid oljebyten och instruktionsboken säger 6,5 liter. I något fall fick jag bara ur ca 5,7 liter (mätt utifrån hur mycket jag behövt fylla på igen och avläst på stickan vid max-nivån. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan B. Tack för tipsen. 1) Hur byter man nivågivaren? Är det ett enkelt handgrepp? Var köpa satsdelar? 2) För att göra en lång historia kort, tror jag har fel oljemängd idag så kan inte göra såsom föreslaget. Det där sista med att bara få ut 5,7 låter ju inte bra. För då finns ju risk att jag åter fyller på med för mycket olja. Kommer lyfta med lift på plan mark (antar jag). Finns det risk för att mindre än 6 liter rinner ut? |
|
|
Defekta nivågivare verkar ha gått i arv från M52 - M52tu - M54 och osv. De är enkla att byta - sitter i botten av oljetråget med tre muttrar, men du måste tappa ur oljan först... Du skrev inte vilken modell du har på motorn, men 325:an ser ut såhär: Länk Bäst är om du väljer "ny bil" och knappar in sista sju symbolerna i ditt chassinummer och sedan stegar dig fram till rätt reservdelsgrupp (motor), så får du upp exakt vilken del som sitter i din bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har länge undrat hur nivågivaren kan mäta oljenivån med motorn igång? Oljan går ju runt vid motorn igång. Hur kan denna givare få ett resultat? | |
| Vet ej själva modellnummer på motorn men det är en E91 2006 325 i i alla fall. | |
|
Skriv in reg.nr. här så får du fram chassinr. Länk Skriv in chassinr här. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Angående oljenivå, senast jag kollade oljenivån med Carly (motorparameter) så visade det 112% med motorn av och 85% med motorn igång. Hm... när ska det vara 100%? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Angående hur nivåmätaren fungerar. Jag har inte studerat funktionen i detalj, men det jag har fått mig berättat är att det finns en rad mätpunkter inne i sensorn och att givaren mäter resistansen och får på så sätt fram en nivå. Det är således ingen "klassisk flottör" utan sensorn jobbar utan rörliga delar. Det finns givare i vissa bilmotorer som jobbar med oljans resistans för att beräkna hur "sliten" den är. Då räknar man oftast med att gammal olja har mer vatten och metallpartiklar och det påverkar resistansen. Om givaren är så avancerad i E90, är jag osäker på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fan Johan du har alltid nått klokt svar ;-) Tack! | |
| Tack för svaren alla! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Johan B har rätt. Men om vi ska gå all in geek så mäts oljans "condition" genom att mäta kapacitansen (två metallrör bildar elektroderna och motoroljan emellan bildar det dielektriska materialet). Oljenivån mäts på samma sätt, fast nu sitter dessa två små metallrör i samma nivå som oljenivån i oljetråget. Men det mäts på samma sätt, när oljenivån ändras så ändras kapacitansen motsvarande. På så sätt kan motorstyrenheten veta vilken nivå det är. Oljenivån mäts i två steg, statisk och dynamisk. Den statiska används mest som referens och för att avgöra om det är säkert att starta motorn eller inte. Det är den dynamiska som är den som är viktigast. Dynamisk nivå mäts först när motortemperaturen är över 60 grader C, motorvarvtalet är över 1000 rpm och accelerationerna (både trans och long) är under ett gränsvärde typ 4-5 m/s2. |
|
Se där - så fick vi ännu mer kött på benen rörande funktionen! Alltid lite kul att få mer information på "nörd-nivå"...härligt! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har även märkt att det kan ta några dagar efter man fyllt på innan den känner av rätt mängd olja tyvär jag gillar inte alls att köra på sticka vilket jag ska se till att jag har vid nästa bil byte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.