AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.161

Nördar med siffror från Dynolicious BMW325I n53b30

Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Hej Bimmers,
Har lattjat lite med Dynolicious i min Iphone, det som är absolut svårast är att få ner någon effekt i marken 0-100 på 7.6 är vedervärdigt. Tur att jag har en ny bakaxelklump ligger, med den blir det inga enhjulare.. Däremot tiden 1/4 15.22 och 142km/h i slutfart ger mig med beräknad vikt på bilen 211hk vilket är bra eftersom 218 ska vara orginal, men som jag ser på dynon så använder ja 160 av dem😑 Och en hadtighet på 142 bör ge 14.7 teoretiskt .. Tankar!! ??
Mvh
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det teoretiska sambandet mellan slutfart och tid beror ju på en väldigt massa parametrar så det går inte att ange ett universalt samband.
Om du väger bilen på en våg och kör på en perfekt plan väg med konstant vindstilla så kan du säkert få siffror som är inom 25% av verkligheten eller bättre. Något exakt verktyg är det ju inte. Tänk också på 218hk är vad motorn ger på vevaxeln, inte ner mot vägen!

Om det går att mäta på spinnfri växel tex tvåan så gör det! 2000-7000rpm på en slät och fin torr varm väg, en repa åt varje håll. Det bör kunna ge ett skapligt värde. Att inkludera en rivstart på ettan blir missvisande.

Hur beräknar den accelerationen?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Jag skrev det lite förkortat.
Dynolicius använder sig av iphones, ipads inbyggda accelerometer som har visat sig i många tester vara väldigt exakt. Så det är den i huvudsak den använder sig av. Och för att beräkna HP blir det ju mot vikten såklart. Så rakt som möjligt är ju också en förutsättning. Så dynolicious HP ger mig 169 bakhjulshästar räknade på en vikt av 1640kg.
Det andra jag använde för at få ut 211hp är i (motorn) den tar ingen hänsyn till förluster den ser till teoretiska samband. Det är baserat på fysik en formel som är framtagen för att teoretiskt räkna fram ET. Och den stämmer faktiskt jäkligt bra, sen går man vidare från den formeln och kan på således räkna ut HK om du har vikt och mph. HP=weight*(MPH/234)^3 och då skulle min BMW ha 211HK i motorn för att följa den här formeln.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Får du inte ut medeleffekten under acceleration istället för toppeffekten?

Om du ligger mellan 5000-7000rpm så är ju inte effekten konstant, utan appen kan väl som bäst säga vad medeleffekten under tiden är, uträknat efter hur snabb acceleration är.
ma
7.450
marin849
Luftmotstånd, rullmotstånd?
Det finns utmärkta teoretiska modeller men de måste ju parametriseras också.

Att de inte kopplar upp sig mot bilen också?
Bilens hastighetsmätare är väldigt bra, och då kan de ju plocka ut varvtalet också.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Nix får ut peak HP och var i sec den ligger , sen ser jag en graph för hur HP utvecklar sig från start till stopp.

Rullmotstånd och Luftmotstånd är ju intressant ur HP synpunkt dessa variabler använder du inte direkt. (Antar att den använder några praxis parametrar) men du kan koppla upp mot GPS.. O få de variablerna också.. Du väljer bil i en katalog.

Detta är som sagt teoretiskt o visst det finns hur många variabler som helst just när det gäller HP. Men tiden o accelerationen stämmer på just den platsen du kör på.
Mvh
ma
7.450
marin849
GPSen ger ingen som helst information om luftmotstånd eller rullmotstånd, bara hastighet.

Jag tror att sanningen är att de använder en mycket förenklad modell som de säkert provat ut att den skall vara något sånär riktig för de kunder de tror kommer använda programmet. Att du fick 211hp betraktar jag som en ren slump och definitivt inte som ett kvitto på att den mäter så pass exakt! ;)
ma
7.450
marin849
Här har Rototest mätt en 325i 2010 som jag tror har samma motor som du.
Länk

Uppmätt verklig hjuleffekt ligger 5% under angiven motoreffekt. Motorn har en nästan löjligt perfekt rak momentkurva.

Glöm alla töntar som räknar med 25% drivlineförluster i en uppmätning på en okalibrerad rullande landsväg med rullar (som alltid visar olika beroende på hos vem man mäter?), Rototest kan mäta korrekt. :)
Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Absolut, men sen kommer det ju till vad Rototest ställer in för variabler, här åker jag med -5 grader C, vinterdäck, inte helt plant etc.. då springer marginalen iväg..
Rototest ger dig vad den ger under de givna förhållande. Så vill jag veta exakt såklart man gör så.. Som när jag nu vartefter ska börja köra MC dragracing så är det ju, på just den banan det gäller därför får man många ggr mappa efter väderlek m över havet o så vidare..
ma
7.450
marin849
Rototest mäter ju utan hjulen, direkt monterade på bilen, och så har de ett mycket finurligt system som jag gillar starkt där bilens avgivna effekt används för att skapa riktig fartvind så att bilen kan prestera!

Självklart kan man hantera systemet fel, eller bygga in en i ett skjul utan ventilation. Men där finns i alla fall förutsättningar för trevliga mätningar.

Du kan ju placera en rototestenhet utomhus i -5C och mäta om du vill, den kommer mäta lika rätt då, men ditt stackars mjuka vinterdäck som plågas mot asfalten bidrar inte till en bra mätning. ;)

Min poäng är att en sån här app är rolig, men enbart en leksak.
Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Jo men visst är det så.. nja temperatur har inverkan, rätt mäter den, men resultatet blir annorlunda.. men kanske var så du menade ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.