|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, finns de nån kunnig som kan svara exakt hur man gör för att få dit e46 bärarmar på en e30? // | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det råder delade meningar och många missförstånd. Jag har under en längre tid försökt samla ihop vad som gäller, kan skriva ned den infon senare idag. @Jonsson933 : Men först och främst, vad är dina objectives? Alla har olika, därför blir det olika sanningar. |
|
Okej vore tacksamt, dels för att få ut framhjulen samt att man får lite standard-camber som ja sen bättrar på med topplagringarna, tanken är väl även att få lite mer styvinkel i framtiden // |
|
Ok, ditt objective är i första hand att åka snett? :-) Där vet jag inte riktigt vad man vill optimera mot och vad som är bra och dåligt. De är lite motsägelsefulla med stora vingar därbak och därefter sätter man medvetet bilen på tvären :-) Men det finns lika viktiga parametrar att ta hänsyn till där som i vilket annat område som helst. Det är dock oftast helt andra parametrar som prioriteras (men likväl precis lika viktiga för att få bilen att uppträda som man vill - och det är det som är hela poängen oavsett område). Vad menar du med att få ut framhjulen? Menar du åt sidorna? Nu sitter mina 225'or ca 10mm utanför skärmkanten och då kör jag med ET40 fälgar - tänk då vad som händer med ET20 fälgar :-) Man brukar få tillräcklig camber med ordinarie fjäderben och camberplattor. Camber anpassas ju primärt mot vilken typ av däck du kör med. Vissa däck och vissa lufttryck vill ha lite mer camber, vissa vill ha lite mindre. Vissa däck som tex slicks är ganska känsliga mot camberändringar vid fjädring och då vill man ha ganska bra koll på framvagnen i övrigt innan man krämar på med camber. Men dessa objectives är för 100% bankörning för lägsta möjliga varvtider. Många nöjer sig med att det sitter ihop och man kan köra runt i och omkring sin egen by. De är inte intresserade av fäste eller varvtider, det är viktigare att det ser snyggt ut. Sen finns det andra som vill använda bilen på ett helt annat sätt, men för den skull vill att bilen ska upptråda och ha önskade egenskaper som passar för det man använder bilen för. |
Ok, här är mina noteringar. Tyvärr har jag inte kunat testa något av detta själv, så därför är det en hel del osäkerheter. Den mesta info jag hade handlade om E36 delar. E46 LCA NOTE: Måste vara M Sport 2 chassi E46 spindel NOTE: Måste vara vanlig E46, E46 M3 fungerar inte (olika storlekar på konorna) E46 M3 bussning NOTE: Måste vara E46 M3, vanlig E46 fungerar inte (bärarmarna är 6-kantiga medans E30 har runda - därför använder man dessa) |
Ja, tyvärr hade jag inte mer info om just E46. Det finns en del motstridiga uppgifter. En annan källa uppger att man tog E46 328i delar rakt av och använde offset lollipop-bussningar (för att få mer caster). Den används till racing och enligt uppgift går alldeles utmärkt. Jag har aldrig sett så många olika påstående om ett och samma ämne. Det verkar som att vill man veta något så får man prova det själv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.