AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.748

120D - kopplingspedal fastnar och har inget motstånd

Hej

Har ett kopplingsproblem med min bmw 120d från 2009 och jag anser inte att den har med clutch judder tråden att göra då symptomen inte är de samma.

Innan jul fastnade kopplingspedalen i relativt långt ner lite då och då när man frikopplade.
Det räckte med att man duttade till den så hoppade den upp, i början var allt som oftast att den fastnade men det kunde avhjälpas genom att inte pressa ner den så förbaskat långt.

Efter någon vecka i garaget var problemet som bortblåst. Kopplingen var helt normal fram tills för två veckor då den började fastna igen och vara väldigt mjuk, knappt något motstånd alls.
Det lustiga var dock att den kopplade hur fint som helt, dock absolut längst ner.

Verkstaden och jag delar inte riktigt samma åsikt som jag, efter att ha ägt ett gäng saab 9000 med liknande problem skriker dessa symptom huvudcylinder alternativt slavcylinder. Verkstaden anser dock att kopplingen kan vara slut, vilket jag tycker låter långsökt. Har aldrig varit med om att såna fel kommer och går och sedan kommer så abrupt på slutet.

Vad har ni andra för synpunkter? Finns det något annat som kan spöka på dessa?
Bilen har gått 12000 mil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varifrån kommer mottrycket i pedalen? Det kommer väl från kopplingen som spjärnar emot? Och saknas denna kraft är det antingen kopplingen som inte spjärnar emot eller så har oljan läckt igenom slavcylindern.
När pedalen fastnar i golvet, är kopplingen frikopplad eller ej?

Kopplingen är ju självjusterande och ska alltid frikoppla långt upp.

Sjunker bromsvätskenivån (och är den ok)? Finns spår av läck kring slavcylindern?
Om nej kan jag tänka mig att det är själva kopplingen. Antar det kan vara packningarna vid pedalen också.

Om det inte försvinner bromsvätska kan du börja med att fylla på bromsvätska och lufta av kopplingen, men då behöver du trycksätta behållaren. Det brukar aldrig göras vid bromsvätskebyte.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tycker det låter som att det även kan vara urtrampningslagret som kärvar på axeln som det löper på, om du inte kan kontrollera vad som är fel själv så lämna bilen till en verkstad som förutsättningslöst felsöker felet först och inte bara vill börja med att byta någonting och sedan efter detta ta beslut om åtgärd.
Ja det sista mottrycket vettetusan vart det kommer ifrån, med en hydralisk koppling där slav/huvudcylinder lagt av borde det inte finnas något mottryck öht kan jag tycka.

Bromsvätskenivån sjunker inte utan ligger på jämn nivå.
Inga tecken på läckage finns, från saab-tiden så minns jag att oljan kunde gå förbi packningen utan läckage på golvet, medan det ibland kunde läcka på golvet också. Nu sitter ju desssa lite annorlunda i bmwn så det borde synas på marken på garageplatsen.

Bilen står på verkstad nu och de har inget riktigt svar på vad det kan vara. Jag tycker det låter som slav/huvudcylinder. Mekanikern trodde det kunde vara fjädrarna på tryckplattan, det jag tycker talar mot detta är att problemet kom och gick. Hade fjädrarna gått av hade kopplingen inte helt plötsligt blivit normal.

Urtrampningslagret låter inte helt otippat heller. Då kan man ju lika gärna byta koppling också när ändå lådan ska ner.

Väntar tillökning och är väl inte den mest optimala bilen för barnvagn så hade egentligen tänkt byta bort den vilket blir svårt som den står nu så lite trist att behöva byta koppling mitt i allt:)
Så där nu har verkstaden bytt slav och huvudcylinder utan framsteg.

Nu vill de byta urtrampninglager lamell och tryckplatta men de vill även byta svänghjul. De tycker det förekommer vibrationer när kopplingen är nertryckt.

Borde inte vibrationerna finnas när kopplingen inte är nedtryckt om sväghjulet gjort sitt? Vi nertryckt koppling borde vibrationerna komma från urtrampninglager kan jag tycka. Varje gång man ringer läggs det på lite delar som de ville byta utan att egentligen riktigt ha felsökt. Uppe i 4200 just nu, tillkommer gör delarna ovan för 11000 plus jobb drygt 5000
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Självklart vibrerar det, det är ju en diesel. :)

Om svänghjulet typ har lossnat eller ramlat isär borde det skaka och skramla oavsett vilket läge kopplingen är i. Dubbelmassesvänghjulen blir slitna på det viset att de glappar upp sig i rotationsriktningen mer och mer, men detta orsakar inte vibrationer, det kan göra bilen "gungig" om man kör på tomgång på ettan, och att kopplingen lättare hugger i dragläge eftersom svänghjulet spänns upp, kopplingen slirar, svänghjulet slappnar av osv osv. Särskilt om svänghjulets yta kanske gått lite varmt nån gång så att friktionen på ytan är ojämn också. Men som sagt, detta "normala slitage" ger inte vibrationer vare sig med nertryckt eller uppsläppt koppling.

Man kan alltid byta ett gammal dubbelmassesvänghjul och säga att "det är utslitet" och sedan visa på det radiella glappet mellan halvorna som bevis, men detta är snarare ett normalt slitage som blir på alla. Visst blir kopplingskänslan bättre och tajtare efter byte , och den skuttar inte vid start, men har inget med vibrationer vid nertryckt eller uppsläppt koppling att göra.

Jag är INTE någon expert men jag vill gärna tro att något är kasst med tryckplattan/fjäderpaketet. Detta borde också synas vid demontering isf.

När man tagit bort tryckplatta och lamell kan man känna på om svänghulet har någon onormal defekt (glapp i axiell led, blåanlöpt yta) och DÄREFTER avgöra om man vill byta det också.
Hej marin849

Stort tack för ditt logiska resonemang, det uppskattas!

Jag har inte upplevt bilen minsta orolig vid dragläge och tycker inte det vibrerat något onormalt heller. Självklart vibrerar det olika om pedalen är helt obelastad och man lägger foten på kontra om man pressar ner den i bott så pedalen mer eller mindre befinner sig i golvet men det gör det i de flesta bilar. Det är ju allt som oftast motorvibrationer som man upplever.

Upplever verkstaden smått fartblind av att byta grejer. Det är ändå viss skillnad i 12k totalt och 20k. Har absolut inga problem att byta något som är bevisat defekt men jag byter inte svänghjul för nöjes skull :)

Jag tar ett snack med dom i morgon och återkopplar!
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Hej.

Nu har jag tagit över pärlan/problemet. Den gick i alla fall de 18 milen hem och ett par mil idag.
Frugan ringde på lunchen och meddelade att det var färdigkopplat så det var bara att dra hem den.

Nu väntar jag med spänning på verkstadstiden.

Fortsättning följer.

/ Björn
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Nu är koppling och slavcylinder bytt. Kopplingen var helt slut och slavcylindern var skadad.

/ Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.