|
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på hur mycket man får dra med en f11 i 30km/h? Jag har CE behörighet. Hur mycket är kroken godkänd för? (Org elkrok) Har en båt med obromsad kärra på ca 2400kg | |
|
På min westfalia avtagbar står det 2200kg. Mvh Jonas B |
|
| Transportstyrelsen säger att vikten på ett obromsat efterfordon (ex. 30km/h båtupptagningsvagn) inte får överstiga bilens bruttovikt. Se Länk | |
| Är det inte generellt så att 50mm kula (som är en standardkrok) är 2 ton, annars är det 60mm kula som pallar för större vikter? Detta gäller väl iofs 80 km/h släp. Ska du köra 30 km/h hade jag inte varit orolig för 2400kg (gällande hållbarheten på kopplingsanordningen). Boggisläp va? | |
| Får man någonsin överstiga det som står i regbeviset på max släpvagnsvikt, oavsett om det gäller släpvagn eller efterfordon? | |
|
Ja, konstigt nog får man överstiga max dragvikt. "Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper" Citatet är från Vi Bilägare, men jag vet att jag hittade motsvarande info på Transportstyrelsen när jag själv grävde i detta. Fråga mig inte hur man förvissar sig om att utrustningen klarar vikten... Men dragvikten är ju satt med tanke på 80km/h släp, så vad gäller köregenskaper borde det finnas en ganska stor marginal. |
|
|
Trailern behöver bromsar om man vill dra mer än bruttovikt på dragfordonet . Är det tillverkat efter 2004 så ska bromsarna vara godtjända enligt en viss standard. e23power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.