|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte fräscha upp diffen lite till våren och undrar nu vad som är det bästa tillvägagångssättet! Bäst hade antagligen vart att blästra den och sedan lägga på hagmans epoxi. Men är lite tveksam till att blästra en diff utan att plocka isär den med allt damm och skit som blir. ska i och för sig byta oljan också men känns ändå lite riskabelt. söker tips på: 1. hur man ska rengöra den/bli av med rosten utan att riskera att skit tar sig in. 2. vad ska man använda för färg? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kan beskriva hur jag gick tillväga. Nu har den inte körts några längre sträckor utan den mesta tiden låg diffen liggandes i ett par år - nu sitter den monterad och det ska köras med den i år. Så jag har inte någon bra feedback på hur bra det håller. Hacka/mejsla bort ALL lös rost/metall. Det åkte bort en del material, för min diff var rostig. Men det är kritiskt att få bort löst sittande och delvis löst sittande metall. Därefter gick jag över hela diffen med roterande stålborste av olika typer (monterade främst på vinkelslip men ibland på borrmaskin när det krävdes). Efter det en grundlig blåsning av tryckluft och torka rent med aceton. Efter det blåstes eventuella rester (tygfiber/trådar/etc) bort med tryckluft. Därefter penslades ett lager med Biltema Rostätare (art.nr 36189) för att stabilisera ytan som ska målas. Sist målades diffen med Biltema 2-komponent polyuretan svart färg (det verkar som denna färg är på väg ut då den tex inte finns i svart längre - synd för har använt denna till det mesta på min E30 senaste åren). |
|
Tack för svar! Det låter som ett bra tillvägagångssätt. Kollade på biltema och kunde inte hitta den svarta varianten. Men antar att det borde finnas något liknande att få tag på. Använde du någon grund eller körde du rätt på "plåtren" yta? |
|
Nej, det verkar som att denna produkten håller på att plockas bort ur sortimentet. Jag har kontaktat Biltema och frågat om detta, väntar på svar. Ja, det borde finnas andra produkter. Det viktiga är att färgen är så diffusionstät som möjligt. Kan syre- och vattenmolekyler ta sig igenom så kommer ju metallen så sakteliga att reagera och när metallen oxiderar så expanderar den och färgen spräcks loss. Vad jag läst (notera att jag har extremt liten kunskap om färg - förhoppningsvis finns det personer här som har mycket mer kunskap om detta och kanske arbetar yrkesmässigt med detta och kan rätta till mig) så brukar många golvfärger avsiktligt inte vara helt täta just för att kunna släppa igenom viss andel fukt. Så denna typ av färg vill man alltså inte ha. Nej, ingen grund. Bara penslade på ett lager med Biltemas rostätare. Man är ju alltid rädd att detta försämrar vidhäftningen av nästkommande lager men jag har inte märkt några sådana problem - och jag har använt denna kombination på många detaljer. Dock inte sagt att det kanske skulle bli bättre med epoxigrund, det är fullt möjligt. Jag har helt enkelt inte provat ännu. Sen bör man ju vara försiktig med kompatibiliteten mellan grund- och topplager. Men det går ju att reda, speciellt om båda delar kommer från samma tillverkare/system. |
| Blästra med kolsyreis...Inga rester, alls! Finns säkert nån i din närhet som kan blästra åt dig, du sparar massa tid o får utmärkt resultat, med minimal risk att smuts/blästermedel (kolsyreis dunstar fort...) letar sig in där du inte vill ha det | |
Precis som Dawwe tar upp, metoden jag beskrev tar mycket av ens egen tid och inte alltför "glamoröst". Med blästringen får du dock ett garanterat rent underlag (betyder inte slutresultatet blir bra men förutsättningarna för det är dock mycket goda). Men samma uråldriga koncept gäller fortfarande, tid är pengar. Så det är bara att sätta sig ned och räkna ut vad ens egen tid är värd :-) |
|
Det låter väldigt smidigt! Om jag kan hitta någon som gör det i min närhet blir det nog den metoden! Tack för svar! Tror jag har infon jag behöver nu! |
|
Fick bekräftat från Biltema att deras 2K polyuretan färg har utgått ur deras sortiment. De uppger att nedanstående är ersättaren, men jag är lite tveksam till om denna är lika bra - känns mer som en hobbyfärg för inomhusbruk... Länk |
|
det va tråkigt! 1k färg känns kanppt som ett alternativ! angående kolsyra/is blästring upptäckte jag efter lite efterforskning att detta endast tar bort lättare grejer som tex avlagringar smuts osv. gravrost verkar bara vara att glömma. Så vinkelslip med stålborste kanske är bästa alternativet ändå? |
|
|
Mja...Du får bort lack mm med kolsyre-is, allt beror på hur "hårt" man blästrar. Man kan blästra så skonsamt vid behov att underliggande lack klarar sig...Men gravrost kanske är gränsfall? Jag är dock tämligen säker på att du kommer få utmärkt resultat, flänsar mm kan blästras kliniskt rena... Att hålla på med roterande borstar mm kommer vara ett helvete... Länk |
|
Som referens kommer här en bild på hur diffen såg ut efter att alla stora rostflagor mejslats bort och därefter bearbetats med roterade stålborstar (vinkelslip/borrmaskin). Det var på denna yta som först ett tunt lager med rostomvandling penslades och därefter målades allt med 2k-polyuretanfärg. Länk Val av metod handlar ju också vad syftet och målet är. I mitt fall handlar det mer om "go" än om "show". |
| Den där diffen var/är bortom all räddning. Kvittar hur man blästrar det blir inge bra...Vi har nog lite olika syn på "gravrost" gissar jag...:D | |
|
Med sandblästring kan det nog fungera. Men det kan nog kräva att man demonterar vissa delar i alla fall. Kolla under mitt mekartips för renovering av bromsok/bromssadlar - där var nog oken i motsvarande skick som diffen innan blästring och det blev helt ok i mina ögon efter blästring och lackering: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Menar du bilden på min diff, Dawwe? :-) För fasiken, den där var ju den som var i princip nyskick jämfört med den andra jag har :-) Du skulle sett den andra, där trillade det bort så stora rost- och metallsjok så jag började oroa mig att plöstligt så går skruvmejslen rakt igenom diffen :-) Fast det är insidan som räknas :-) Den må vara lite ruffsig på utsidan men insidan är iallafall renoverad och genomgången av Mobimech :-) |
| Slangen: Japp din diff:). Till o med "medbringarna" är ju rostiga som sören, bland det värsta jag sett :D | |
|
Efter lite funderingar har jag kommit fram till att det blir vinkelslip med stålborste för min del. kolsyreis verkar svårt att få tag på samt att det antagligen inte tar bort "grövre rost" (nu är ju i och för sig min inte riktigt lika rostig som slangens). Sand blästring vågar jag inte riskera. Efter jag fått bort den värsta rosten ska jag måla den med POR15. Verkar vara ett bra alternativ om man inte kan få bort all rost :) |
|
Neeeh, Dawwe! Vad är det för trailer queens och jackstand kings kretsar du rör dig i!?! :-) Sådär ser varenda 30-årig daily driver bakvagn ut. Helt normalt. Såhär såg förresten resten av bakvagnen ut. Länk Låt mig introducera dig för Herr Rost, du lär stöta på honom flera gånger framöver :-) |
|
Rosten har en förmåga att bygga upp rätt tjocka avlagringar på gjutjärn och liknande och ofta ser det illa ut innan blästring - efter blästring kan man få fram riktigt hyfsad finish om man målar också. Så döm inte ut delarna på utseende innan ordentlig rengöring genom t ex. blästring. Givetvis finns det en gräns för hur djupa porer och liknande som är acceptabelt men det är som sagt svårt att se innan rengöringen av rostlagren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns grymma bad som tar bort all rost och färg:) kolla med folk som pulverlackerar dom brukar ha super medel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.