|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW fantaster! Här har ni en okunnig grabb som sparat som en dåre för att köpa sin första BMW. Jag är intresserad av 3 & 5 serien men vet inte vad allt det här i, ia, e90 osv betyder. Noll koll! Jag är en sucker för komfort, det är det som jag prioriterar högst, komfort och interiör och där är ju 5 serien vinnaren. Problemet där är då att risken finns att bilen inte passar mig? Jag är 25 år och 5 serien känns mer gubbig/familje bil. Därför funderar jag på en 3 serie istället. Prestanda är inget som är viktigt, men visst är det kul med lite extra hästkrafter men vill helst inte bli rånad på försäkring. Så prestanda är bara en bonus om jag hittar rätt bil. Min budget är ca 80.000kr. Vad rekommenderar ni? Vilka årsmodeller bör jag passa mig för som har kända fel som många kunder irriterat sig på? Hur långt får en BMW ha rullat för 80~tusen enligt er? Jag kör 5mil om dagen till jobbet(landsväg), bör man köpa sig en diesel? Tack för att ni har tålamod och hjälper en ung amatör. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hej Bra val.. BMW är rätt bil. Ang modelkoder, dvs E90,E91,E60,E61 så lär du dem sant.. Kolla här: Länk i ia d dT ix mm i=insprutning (bensin) d= Dieselmotor a=Automat T=Touring X=fyrhjulsdrift. Iallfall om vi pratar nya bilar. (jag vet Tii mfl, men krångla inte till det nu ) |
| Nämen sedär! Tusen tack!:) nu blir det att plugga på! | |
| Om du är sucker för komfort så bör du titta på en 7-serie. 3-serie är bara att lägga ner isåfall. Kört flera E91 och de går inte att jämföra ens med äldre 5-serie E39 komfortmässigt. En 5-serie E60/E61 med m-sport och fina hjul är inte gubbigt, det hade jag satsat på i den prisklassen. Försök få tag på en nyare med LCI (facelift) även om det kommer vara svårt med de pengarna. Då får du räkna med att de har rullat ett gäng mil. Har du 5 mil tur och retur till jobbet är diesel inget måste. | |
|
Denna ser ju kanonfin ut - om låg förbrukning inte är prio ett :) Länk |
|
|
Det kommer att rekommenderas, men du måste ut och bilda dig en egen uppfattning! Vad är komfort för dig? Den kan vara helt annan för svarare här!!!! Vikt, ålder, vana vid funktioner, mm. En ung person som du, tycker förmodligen att det finns "komfort" i 3-serien, även om den för många är lite trång ( längd,vikt.. :). Det är helt OK komfort i 3-serien också, även om det är lite trängre och kanske lite stötigare än 7-serien! :) BMW bytte modellprogram kring -06, med någon avvikelse, har inte järnkoll. Om du siktar på bilar efter -06, kan du nog få in någon/några enklare/billigare ex. enklare är mest mindre motor och sedaner med lägre "utrustningsgrad". Sedan är körda mil också en faktor, det skiljer ofta en del pengar på 10.000 och 25.000 mil för samma årsmodell, men den som gått långt, behöver absolut inte vara sämre, dessa bilar är stabila, och går långt, om dom sköts..... När du ser skillnad på modellerna före och efter -06, kan du bestämma vilken generation du vill gå för. Men, ut och titta, prova, notera, och kom sedan tillbaka till forumet, många hjälper till att värdera ex. du funderar på! lycka till!! em3 till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
En 7 serie blir det nog inte! Alldeles för gamla och känns som ett jävla projekt att hitta någon inom min budget som är välskött. Jag har provkört kompisens 320 och jag gillade den men efter att ha fått se interiören på en fin 5serie så är valet ganska solklart. Det blir en 5serie, nu gäller det bara att hitta rätt. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 525 i Sedan, M-Sport Länk Vad sägs om den här? Jag kollade upp bilen på nätet och den ställdes av och på hela 5 gånger juni-december!! Snacka om att det får mina varningslampor att blinka. Vad säger ni om det? Är det normalt att en ägare ställer av den så många gånger på en kort period? Vad kan det bero på? Krock kanske och varit in och ut i verkstad? Den lockar däremot som fan men den känns nästan lite bra för att vara sann. Dessutom värderas den till ca 65~ tusen på biluppgifter.se. Håller ni med om det eller hade ni betalat priset som dem begär? |
|
|
Efter lite googlande på bilhuset i Frölunda så kommer det fram mer och mer info om att de är ett par riktiga skojare som skruvar mätare... Fan va ledsen jag blir av att lösa den smörjan. Någon som vet om firman har bättrat sig något på senare år? Hur kommer jag i kontakt med tidigare ägare för att kontrollera mil, skador och om bilen är svensk-såld? |
|
|
Svensksåld är den, men inte en äkta M-sport! VIN long WBANA51020B030116 Type code NA51 Type 525I (EUR) Dev. series E60 () Line 5 Body type LIM Steering LL Door count 4 Engine M54 Cubical capacity 2.50 Power 141 Transmision HECK Gearbox MECH Colour TITANSILBER METALLIC (354) Upholstery LEDER DAKOTA/BEIGE 3 (LCBA) Prod. date 2004-05-07 Order options 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 302 ALARM SYSTEM 428 WARNING TRIANGLE 438 WOOD TRIM 441 SMOKERS PACKAGE 442 CUPHOLDER 465 THROUGH-LOAD SYSTEM 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 522 XENON LIGHT 540 CRUISE CONTROL 694 PREPARATION FOR CD CHANGER 698 AREA-CODE 2 8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION 8SP COP CONTROL 842 COLD CLIMATE VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION 896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION 925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE Series options 2RA LT/ALY WHEELS TRAPEZE STYLING 134 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS 851 LANGUAGE VERSION GERMAN |
|
|
Okej hur vet du det? Att det inte är en äkta M-Sport alltså :) Jag har inte det BMW ögat för dessa smådetaljer hehe |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Han tog regnummret,uzj098 kollade det för att få chassinumret. Typ på Länk Tar chassinummret, WBANA51020B030116 , 7 sista dvs. B030116 hoppar till tex Länk knappar in det där och ser vilken utr den har när den kom från fabriken. Visst, man kan kolla bilderna också. M-sport har M-ratt, och annat fotställ. Men det går ju byta också. |
| Jahaa okejokej! Shit jag har en del o lära mig märker jag. Glad att jag hittade till detta hjälpsamma forum! | |
|
Om man inte har tillgång till regnummer eller VIN så är det enklaste att titta på innertaket, är det svart så är det med största sannolikhet m-sport från fabrik. Ratt, fotstöd, instegslister osv kan ibland vara svårt att urskilja på bild, och innertaket är väldigt svårt att byta så det brukar ofta sitta kvar ett beige. Sen är det viktigt att aldrig betala lika mycket om det är eftermonterat som för motsvarande bil med m-sport från fabrik, det är alltid något som saknas. Nu kan jag inte E60, men det skulle inte förvåna mig om även chassit är annorlunda på en äkta m-sport. |
|
| Du identiferar M-sport rätt lätt på om bilen har shadowline, svart innertak, sportstolar, M-ratt, M-instegslister osv. Denna har inget av det. | |
| Skit i m-sport det gör bilen dyrare i inköp samt främjar icke komforten som du prioriterar | |
| Eftersom du prioriterar komfort och interiör så välj 5 eller 7-serien. Använd små fälgar med stora däck och håll dig borta från m-sport! | |
|
Okej tack för alla svar! Uppskattas jättemycket! Ja om bilen jag länkade är en riktig M-Sport eller inte kvittar för mig, men bra att veta så man inte betalar fullpris. Hur stora fälgar kan man ha innan komforten blir drabbad? Jag har alltid tänkt ha 16" men 5serien är bra stor så lite större fälgar hade nog passat fint till bilen men vill inte heller ha allt för stora. Bevarar jag stor del av komforten med exempelvis 18"? |
|
|
En bil i den storleken, och att du är ute efter komfort, så borde du ha en automat. Då kan du sitta och mysa till en kaffe & musik i lugn o ro :) E60, eftersom det är den Danilo91 vill ha, hur är automat lådan på den bilen? |
|
|
Haha ja det där låter inte helt fel! 😀 Brorsan har en Audi A4 2016 automat, lyxigt o köra med automat men jag föredrar manuell, tycker det är trevligt att växla och ibland har jag en liten utmaning med mig själv om att inte använda bromsen från punkt A till B (motorbroms). Min uppfattning är att automat är tyngre, mindre ekonomisk och otroligt jävla dryg i omkörningar om man inte har en "sport" anpassad låda som reagerar snabbare. Jag kan ju ha jäävligt här, som sagt bara min uppfattning. Finns det en e60 i automat inom min budget kommer jag helt klart provköra och ge den en chans. Det som kommer vara avgörande i mitt köp är hur långt bilen har rullat, ägarhistorik och hur välskött den är. |
|
|
Kul med billetande! Precis som några andra har varit inne på så känns e60/61 som ett vettigt alternativ för dig! Gjorde en snabbkoll på vad som ligger ute nu och tycker att denna verkar mycket vettig vid första anblick, mycket bil för pengarna! Länk Ingen raket men vettig utrustning samt inga direkta varningsklockor som ringer vid första lättare kik på historiken. ///Stefan |
|
|
Så, Danilo91, ut o leta, prova och peta på ex. från 5-serien! Ett tips, du var väl lite mån om ekonomin, större motor = mer kul, men också mer kulor :), skatt o försäkring kan åka upp, ring bolagen och ha ett konkret reg.nummer, så får du en uppfattning där också, parallellt med letandet. Lycka till, det kan bli lång kärlek, om man startar med en Bimmer i denna klass ;), kan såklart gå åt pipsvängen oxå :( , var noggrann, och chansen för succe är ganska stor! em3 till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.