|
|
|
|---|---|
|
Det började med att tempmätaren slog på rött. Inget annat hände, jag kollade kylvätskan och det verkade va "normalt" så jag körde vidare och antog det var fel på själva visaren bara. (korkat?) Sen en vacker dag började det ryka vattenånga som bara den under huven och in i kupen! Jag misstänkte luftfickor i kylsystemet, så gjorde ett standardförfarande, lät motorn bli varm, fyllde på vatten, stängde locket, öppnade ventilen, lät den gå ett tag. Följande hände då: 1: Det ryker vattenånga vid torpedväggen, dvs precis bakom motorn, nere vid rattstången ungefär. 2: Det bubblar i expansionskärlet med locket av. Sen blir det stilla efter en stund. 3: Det pyser vattenånga från vänstra ventilen, den vid fläkten. 4: Den tjocka slangen som går från expansionskärlet är varm men saknar helt vatten i sig. 5: Man kan fylla på massor vatten i expansionskärlet, men det rinner bara undan och kommer inte tillbaka. 5: Motorn går överhettad... Det som förvånar mig mest är att det pyser stora mängder vattenånga bakom motorn, snett till höger, sett framifrån. Är det någon säkerhetsventil eller vaddå??? Min tanke är att det är nått stopp i bakre delen av kylsystemet, vatten går inte runt tillbaka till, det kommer bara lite vattenånga som pyser ut... Man kan fylla på hur mycket vatten som hellst, det bara förångas och motorn går ändå varm... Är det temostaten som inte öppnar sig? men den sitter ju framme, och inte bakom motorn! Tankar? Vad kan vara fel? I vilken ände kan man börja? | |
|
1. Det låter som du har en läcka i nån slang till värmepacketet. 2. Att det bubblar i expansionskärlet låter inte så bra heller, men det kanske kan vara luft som kommer in via värmepacketsslangen i punkt 1. |
|
|
Hej, Kylvätsketemperaturen kan överstiga 100 gradC. Om motorn är driftsvarm - dessutom lokalt otillräckligt kyld - och du öppnar expansionskärlets lock, lär det kunna både koka och bubbla. Kylsystemet fylls kallt, inte med varm motor. Det finns (skall finnas) en signalpinne i expansionskärlet. Den anger rätt fyllnivå vid kallt, luftat system. Elände väntar nog bara om du anar avgaslukt från expansionskärlets öppning. Annars räcker det nog med föregående inläggs råd. /Lennart |
|
|
Låter spontant som att vattenpumpen har gett upp. Vissa partier av vattenpumpar har det varit problem med då pumphjulet lossnar från axeln - svårt att se på utsidan och man måste demontera pumpen för att inspektera den. Hur mycket är "massor av vatten" vid påfyllning? En provtryckning av kylsystemet kan vara lämpligt. Försök lägga upp en bild på var det läcker (vänstra sidan - då man alltid utgår från förarplatsen och hur föraren ser det!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för input, värdefullt! Från föraren sett ryker det i motorrummet närmast föraren, precis på andra sidan torpedvägge, där rattstången går ner. Har kollat på lite sprängskisser och kan inte begripa var vattenångan kommer ifrån! Om vi antar att vattenpumpen inte har något tryck borde det förklara varför vattnet inte cirkulerar, men varför bildas så mycket vattenånga? Och var pyser det ut ifrån? Det verkar va rätt högt tryck på det.. kan det va en "propp" i systemet som gör att vattnet inte cirkulerar? Kan det va en slang som lossnat, så vattnet inte cirkulerar utan bara rinner ut/pyser ut vid värme? |
|
|
"Massor av vatten" betyder i sammanhanget en 6 litet cirka. Som sagt blir den övre tjocka slangen som går till exansionskärlet aldrig vattenfylld, däremot kommer det en hel del ånga i den, leakventilen pyser det om, men ingen cirkulation på vattnet. Är det troligaste att det både är vattenpumpen och läcka någonstans i kylsystemet? Ska jag byta vattenpump först eller provtrycka systemet tycker ni? Gärna billigaste möjliga lösning! |
|
|
Om vattnet inte cirkulerar kommer det att börja koka i vissa delar av kylsystemet (där det är varmast) och då bildas det ånga som kan tryckas ut. Exp.kärlets lock har en övertrycksventil som skall öppna vid 2,0 bar. Det har hänt att dessa har gått sönder och då kan det läcka ut mycket vatten via locket i små mängder som förångas/blåser bort av fartvinden = svårt att se att det läckt där. Hur långt har bilen gått? Har den gått över 20-25.000 mil, skulle jag byta pumpen oavsett om det är avhjälpande eller förebyggande (vissa partier av pumpar verkar hålla lite drygt 20.000 mil innan de ger upp), särskilt eftersom du har problem med kylningen som med stor sannolikhet beror på just pumpen. Det kan vara så att du har fått följdfel - t ex. att pumpen har gett upp och det har skapat tryck i systemet som har skapat läckor etc. 6 liter är mycket! Systemet rymmer väl ca 10,5 liter om jag minns rätt i huvudet. Försök ta en bild där du pekar ut stället för läckaget du har lokaliserat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för responsen Johan! Den har gått ca. 16500mil. En kompis trodde det var slangarna/rören som leder varmvatten in i kupens värmesystem som spruckit/lossnat. Det är kanske så att pumpen gått, och sen då jag inte bytt har nått gått sönder. Men det konstiga är att under långa tider har motorn inte blivit överhettad.. |
|
|
du får nog felsöka i god ordning, från kall fyll på expansionskärlet, slå på tändningen, elpumpen som sitter längst ned på kylaren till vänster ska då starta. den ska då pumpa vatten in i expansionkärlet man ska höra det skvala. ev får du fylla på eftersom nivån kan sjunka. när nivån inte längre sjunker kan du slå av tändningen och skruva på locket. starta motorn och låt den gå på tomgång, håll ett öga på tempmätaren. den övre kylarslangen till kylaren ska börja bli varm. öppna dom 2 luftningarna på övre kylarslangen och på expansionskärlet(en i taget) till det kommer vatten dessa 2 ska endast öppnas vid varm motor. om tempmätaren verkar stabil kan du köra en kortare sträcka. stäng av och låt svalna. proceduren att kolla kylvätskenivån enl ovan kan då upprepas (alltid med kall motor och med tändningen på). om tempen inte är normal är termostat, vattenpump eller läckage som gör att motorn inte kan hålla trycket misstänkt. lägg tidningspapper under motorrummet så kan du se var det rinner ner. FAF |
|
| Är det svårt att komma åt slangarna och pumpen vid värmepaketet. | |
| Tänker att det kan vara någon slang eller pumpen som gått sönder/läcker. Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.