|
|
|
|---|---|
|
Hej, Husköp närmar sig, vilket innebär behov av ytterligare en bil. Behoven/kraven är: - Plats för två kids, nu 5 månader resp. 4 år, liten hund och två vuxna. - dragkrok alt. rimligt kostnad att eftermontera. - ingen synlig rost, eller att det kan bli inom kort. Bilen kommer vara slit och släng i vardagen. Budget: beror på driftkostnad, men max typ 100k. Billigare inköp är ju inte fel heller. Vill gärna hitta nåt man kan fixa med själv med hyfsat billiga delar. Sambon vill gärna ha e61 alt. en X3 men jag är lite osäker. Har ni några tips? Mvh Kahn-d | |
|
Kan tillägga att jag själv funderat över en V70 från typ 2005 eller en Subaru legacy kanske, möjligen en Opel Vectra i slutet av modellens livscykel. Som ni förstår är jag öppen för de flesta förslag. Mvh Kahn-d |
|
|
V70 är svårslagen. Bästa rostskyddet på marknaden i princip och få dyra fel. Relativt hög bränsleförbrukning dock men det brukar inte vara ett problem för en andrabil. Legacy håller låg kvalitet oavsett vad vissa ägare påstår. Kopplingsproblem, sönderbrända xenonljus, vevlagerproblem på dieslarna. Dessutom rostar de friskt. ------- //Lövet |
|
|
Bränsleförbrukningen är mycket riktigt sekundärt i förhållande till sannolikheten för dyra fel. Att Subaru hade låg kvalitet trodde jag inte... När det gälle V70N, är det någon större skillnad mellan 140/170 vs 2,5T? Mvh Kahn-d |
|
| Första V70karossen, så har du 90.000 över till något annat. Tex placera och lägga som bidrag när ungarna ska köpa eget boende i framtiden. | |
| Passat 02-05 | |
|
Så gamla Passater brukar vara rosthögar vid det här laget. Däremot håller de ihop helt okay på andra sätt. En 1.8t är inte dum att åka i heller. Vad gäller V70N är 140 och 170 identiska förutom programvara i motorn och slutväxel. 2.5t har större (dyrare) bromsar annars är det samma delar. Motorn håller bra och förbrukningen vid konstant körning är inte högre, bara vid acceleration. ------- //Lövet |
|
|
Tack för svar! Kan bara tala om att jag fick ett sms nu vid lunchtid från min bortskämda chef... Där skriver hon att hon vill ha en E-klass. Mvh Kahn-d |
|
|
Andreas har helt fel, Passat 3B (årsmodell 1997-2005) har ett MYCKET bra rostskydd. Enda sättet att få rost på en sådan är att helt misskötta den. Har dem rost är det snäll rost av typ galvsläpp ej i lagt, i princip enda bilmodellen av samma årgångar som är bättre än Passat 3B är V70N. Men den är också den allra bästa stålbyggda bilen. Titta på en E39, japanare eller vad som helst av årsmodell 02-05. De är mycket mycket sämre än Passat. Passat 3C (årsmodell 2005-2014) är däremot dålig (men ändå bättre än nästan alla japanare), så pass att en 08a 3C är generellt klart sämre i plåten än en 02a 3B. 58-59 % av 3C hade rost efter 3år... Information från Rostskyddsinstitutet och Rostskyddsmetoder, de senare är de som ger Vi Bilägares rostbetyg sedan 1997. Med dina behov hade jag helt riktat in mig på en Passat 3B, den är helt underbar. Vi hade en 1999års TDI under 14½år i familjen. Rolig att köra (klart roligare att köra än 530iA E39) mycket praktisk, fylld bagageutrymmet med stolar, baksäte, dörrsidor, framstötfångare och en skärm till E34, vid ett annat lastades det in en tvättmaskin och en gräsklippare. 3B klarar släpvagn/husvagn med glans. Med stort skåpsläp drog TDI 0,65l/mil T.O.R Skåne-Stockholm. Utan har jag varit nere i 0,38l/mil som lägst (med trasig intercooler=). V70N är hemsk i jämförelse, stolarna är bättre, så också rostskydd och krocksäkerhet men sedan är det stopp. Ta bara detaljen att byta lampor eller sätta sig i bilen. Det är allt annat än lyckat. Mitt arbete som jag hade 1998-2008 hade en V70N under 6år jag arbetade där och jag var bilansvarig och körde den mycket. Jag har även kört taxi varav många mil i V70N 2,4D. V70II är ett mycket stort lyft, dock är rostskyddet sämre än V70N. V70N är ingen bil jag gillar även om jag har respekt för dens fördelar. Mvh Stephan |
|
|
Jag har en Passat Variant -02 som är helt rostfri bortsett från några bubblor bakom regskylten bak. Hade en Sedan också för ett år sen som var likadan gällande rost. Mkt trevliga bilar med bra komfort :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.