|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Bmw entusiaster! I fredags blev jag en lycklig ägare till en Z4 3.0si Coupé -06. Men lyckan varade tyvärr inte länge... när jag provkörde bilen (innan jag köpte den) så var det inga problem med styrningen, men eftersom det är vinterväglag så fixade handlaren ett set med hyfsade vinterdäck, som satt på M3 fälgar (17 tum). När jag nu kör känns det vibrationer i ratten (antar detta beror på dålig balansering), men även att ratten låser sig lite innan jag svänger samt att bilen rör sig väldigt sporadiskt i sidled (även på plan och rak väg). Vad tror Ni detta kan bero på? Ska kontakta BMW imorgon och se med dem, men skulle vara skoj att höra vad Ni tror. | |
|
Hej Jayjay83 Om du går in och söker på styrning Z serien, under sök inlägg så hittar du detta som jag la in 2009 (Varför hackar styrningen? 18 2013-08-16 22:12 Z-Serien) Du har förmodligen samma fel på styrningen som jag och flera med mig har haft. Det är det elektriska styrservot som är kass. Det motstånd som du känner är typiskt och det blir värre när bilen blir varm inuti på sommaren, då blir den nästan omöjlig att köra. Jag kontaktade BMW alltså generalagenten i Stockholm och dom ljög mig rakt i ansiktet och sa att detta fel finns inte här i Sverige. Man får byta hela Servot och det kostar nog idag uppåt 30.000kr Jag tycker att du direkt ska ta kontakt med säljaren och påtala detta. Om säljaren har kört bilen sommartid så känner han med all säkerhet till felet. Om du går in på mitt inlägg så kan du läsa mycket om detta. Lycka till!! Hasse Z4 |
|
|
Hej Hasse Z3, Jag har nu läst ditt inlägg angående styrningen. Kan faktiskt säg att jag blir ganska orolig nu, ska prata med bilfirman som jag köpte bilen utav, men känns ganska svårt att få dem att stå för det när inte ens BMW vill stå för det. Nu kan väl detta inte längre gå försäkringen då bilen är 10 år gammal och gått närmare 16 000 mil. I värsta fall får jag ju yrka på att häva köpet, synd på en sådan fin bil och bra utrustning. Återkommer med hur det blir. |
|
|
Kolla länkarmarna i fram, om den vinglar fram och tillbaka i styrningen så är de antagligen slut. Blir det inte bra efter byte så kan servon vara dålig. Du kan montera en hydraulisk servo från 330 ist, blir billigare. |
|
|
Konsumentköpslagen gäller alltid. Om vi förmodar att du betalat över 100k för bilen, så hade jag funderat kring om priset för en dylik bil och din bils eventuella skick står i samklang? Lagen stadgar att bilen ska vara varudeklarerad samt att priset skall motsvara bilens skick. Dvs, om man generellt inte bör vänta sig en renoveringskostnad på 30k för en bil i den prisklassen; då har du iaf en rimlig chans att driva det. För 5-6 år sedan köpte jag min Z3m Roadster på firma för 170k. Ngn vecka senare märker jag att svetspunkterna till bakvagnen släppt. Det klassiska felet på Z3orna. Jag ringer min konsumentköpsrådgivare på kommunen och ber om hjälp. Hon tycker ärendet är solklart och jag skickar ett email till firman och påtalar detta. Efter två formella telefonsamtal så låter de mig ta bilen till en bmw verkstad för att renovera bakvagnen. På deras bekostnad. |
|
| Konsumentköplagen gäller! Min son köpte en Mazda 6 som slukade olja, 1-2 liter / 100 mil. Han åberopade konsumentköplagen att bilen var i sämre skick än man kan förvänta sig till bilens pris, det var ej nämnt att bilen sörplade olja. De köpte tillbaks bilen till fullt pris. Detta är den STORA fördelen med att köpa hos en bilhandlare kontra privat på exempelvis blocket. Läse mer om dina rättigheter på internet, konsumentköplagen och bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.