|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått felkod i bilen så att motorlampan lyser gult när jag läser av felkoden så står det tankventilationsventil, aktivering. Och jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel och hur man fixar det ellerom någon har varit med om det på sin bil? /// Dj_mizmo | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Moderna bilar (läs från slutet av 80-talet och framåt) har lagkrav på sig att de inte får ventilera ut bensinångorna från bensintanken ut i friska luften. På min E30 323i -85 var det fortfarande lagligt så där är det bara en vanlig slang från bensintanken som ventilerar ut bensinångorna. Numera samlas ångorna upp och återinförs in i insuget för förbränning när motorstyrsystemet anser det vara lämpligt. Enkelt förklarat sitter det en elektromagnetisk ventil som styrs av motorstyrsystemet som släpper in bensinångorna i insuget vid lämpligt tillfälle. Det finns en hel del annan övervaknings- och styrelektronik kring detta. Exempelvis måste det finnas ett övervakningssystem som övervakar att det inte finns ett läckage i detta system (sitter en trycksensor som hela tiden övervakar att trycket inte sjunker för snabbt - det kommer också att sätta en motorlampa). Vissa biltillverkare har krångligare system än så, vissa har ungefär det som nämnts ovan. Vid felsökning hjälper det alltid att få den exakta felkoden. För de som felsöker är felkoden ofta mer exakt och tydlig. Den förklarande texten brukar mest ställa till bekymmer för den har tolkats och översatts från ryska och kinesiska tre gånger fram och tillbaka och en runda genom Statens Biografbyrå för censur :-) Men det låter som att motorstyrsystemet anser sig ha problem med att styra ovan nämnda elektromekaniska ventil. Vad som triggar detta är en del av felsökningen som ger directions för vidare felsökning. Är det avsaknad av ström? Känner den av motstånd? Känner den av spänningspotentialer? Kollar den om trycket förändras? Nästa steg är således att lämna in den till en verkstad för vidare felsökning (de har utrustning för att slå på ventilen on demand och även kunna i realtid observera trycket i systemet). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.