AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.075

Är ett byte från Bmw e39 -01 mot en nyare Bmw e61 värt de

Jag går i funderingar på att byta min Bmw e39 525 mot en Bmw e61.

Nu är min fråga skall man behålla e39 an? ? För många verkar tycka den känns mer solid än e61an. De som lockar mest är en 530/535 men många skriver man skall finna facelift/lci för den nya vxl är bla mycket bättre. Då är min fråga är dom så dåliga som det snackas om innan uppdateringen?? Gäller det bara på diesel bilarna el bensin lådorna med??

Tack för lite input

Mvh

Jimmie

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har kört nästan 30.000 mil med en pre-lci från 2004. Det var i stort sett felfria mil och inget konstigt hände. Mest spännande var nog när en tändspole gav upp alldeles innan jag sålde den i december. Ändå hade jag en mycket välutrustad bil med aktiv styrning och dynamik drive osv.

Jag hade en e39 innan och det mesta är modernare och roligare med e60, men några detaljer invändigt var billigt i utförandet. Det förändrades med lci så därför är det bättre alternativ om du störs på det.

Men jag är en av dem som gillade E60 designen starkt och köpte en ganska omgående för designmässigt kändes det som man fick en tio år nyare bil. Men det är absolut en smakfråga!

**BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Opel Corsa A GSi turbo -91
Jag gick fram en 523im från 00, till en 530xd 2009 som hade mycket hög utrustning. Ett krav om man letar nyare BMW är elkomfortstolarna! Enormt sköna och kan ställas in exakt som man vill ha. Jag ångrade inte en sekund att jag böt till e60/61. Bilen känns mycket nyare över lag tycker jag. Dock upplever man e61 som lite mindre inuti då brädan sitter närmare föraren enligt mig. Ut och prova och känn dig för om de är något som du själv upplever som ett lyft. Logic7 är också trevligt man gillar att lyssna på musik. Att köpa en lci är i mina ögon rätt val, då den känns trevligare och ser bättre ut på insida och utsida.

Jag gick precis över på f11 nu och den känns också nyare och mycket större/luftigare ungefär som en e39 om man jämför mot e60/61.

/ en som åkte 6000 problemfria e61 mil.
Tack för svaren..:) får fundera en stund till.. För e39 an är bästa bil jag har haft men känner skulle vilja ha lite nyare
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skillnaderna mellan pre-lci och lci överdrivs enormt av en del personer på det här formumet. Jag har ägt båda och min bestämda uppfattning är att skillnaderna är små, inget som avgör ett köp. Den nya växellådan är däremot klart trevligare.

Den största anledning till köp skulle jag säga är om din E39 är rostig. Därifrån finns ingen återvändo.

-------
//Lövet
Nä min e39 har klart sig relativt bra från rost visst finns det men i överlag så är den kalas fin :)
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Kul läsning. Då jag oxå sitter i ungefär samma sits. Har en 525 e39 -04 och den går som en klocka och hur skön som helst. Men man vill byta upp sig till lite modernare. Va nära att skaffa en f11 för 1 år sen ungefär, men har lite svårt att skiljas från min e39.
Kommer förmodligen köpa en f11 snart, men tittat även på e61 av årsmodell 08-10. Frågan är om f11 är värd dom extra kronorna? Förutom utseendet förstås ☺
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.