|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Som titel anger. I vissa lägen så "hugger/slår" styrningen till likt lite när du har "force feel back" när du kör bilracingspel. Det liksom hugger till i ratten när man vrider den. Det känns absolut mest när man håller på och parkerar och ffa när vrider åt höger. Kör man lite fortare än parkeringsfart upplevs det mera som en tröghet. Några ideer? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Eftersom ingen annan har flikat in så slänger jag in en teori. Servopumpen håller på att ge upp och går därför trögt. Hugget du känner är när multiremmen slirar i någon millisekund eftersom servopumpens hjul går för tungt. Att det främst uppenbarar sig vid stillastående eller låg hastighet är eftersom det är då belastningen är som högst. Möjliga orsaker är också att spänningen på multiremmen är dålig, eller att själva remmen är sliten. |
|
|
Eller att det varit kallt och servovätskan sällan/aldrig är bytt och därför har frusit eller delvis frusit ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vi hade så på vår ena bil (Peugeot Partner...) Började med att det småhackade ibland och att den upplevdes som "knepig" i känslan. På slutet så var bilen ibland helt utan servo till att plötsligt ha för mycket servoverkan mitt i rattrörelsen. För oss var inte pumpen kass utan styrväxleln, som fick bytas. //RX400h -08 |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
OK. Tackar. Det verkar som om jag får börja med det enklaste - byta oljan. Remmarna är iofs 4-5 år gamla och jag har hört lite "ljud" från dem men jag uppfattar det som "normalt" ljud. Det sista hoppas jag inte på, då jag har haft min beskärda del med dyra fel det senaste året (M3 med VANOS och dålig toppackning) och vill ha ngt "enkelt" och billigt nu :) Hat iofs läst att styrväxel är en detalj som "brukar" ge sig på modellen. Är väl med min tur det då det är den knepigaste operationen med losstagande av subframe och uppspänning av motorn. En fråga - om det är styrväxeln - borde det inte vara lite "digitalt" dvs felet kommer och sedan är det där eller? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Kolla så inte remmen slirar | |
|
Ett tips! Stå aldrig helt still när du gör rattutslag så det tar hårt på styrervon utan gör det och rulla lite samtidigt å blir inte belastningen samma alls, sen om jag inte helt missuppfattat det så ska man helt aldrig gör fulla rattutslag utan i så fall ligga precis innan den är maxad samt rörelse id rattutslag. Glöm inte kolla nivån och så du inte har läcka eller luft i systemet, men som du själv sa! gör det enklaste och bytt ut hela oljan först och se om det avhjälper. Med artighet och ödmjukhet Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.