|
|
|
|---|---|
| Vore kul att höra om någon har erfarenhet av att gå från 911 (997) till Corvette (C6). Riktigt sugen på att prova något nytt i sommar! | |
|
Har du vant dig vid Porschekvalitet kommer du att bli mycket besviken. Mats BMW CS #5847 |
|
| Det vet du säkert men det är som att jämföra äppel och päron :) corvetten är ett as till att gå men helst rakt fram. rå både i ordets negativa och positiva bemärkelse. plastig. | |
| Ok, jag har bara provsuttit och torrkört på tomgång. Väntar på att få provköra på riktigt och det blir av när det blir lite varmare. Positivt överraskad trots allt. Inredningen håller absolut inte Porschestandard, men å andra sidan känner jag inte att det är en katastrof. Vad gäller väghållningen så tror jag (eller hoppas kanske ...) att det här med "helst rakt fram" inte längre stämmer. Det finns ju flera tester som pekar på att Corvetten kör jämnt med en 911 på bana. Ser verkligen fram emot att få provköra! | |
| Att det inte går att svänga med en Corvette är sedan länge historia. Finns ju flera tester på C6 när den går ruggigt fort på bana. | |
| Finns ju några få som går ok på bana oftast z06,R (c6,c7) men kommer du köra mestadels på bana, annars är ju det ganska oväsentligt. Men en grund Porsche kör ju oftast ifrån en grund Corvette på bana. Men hur mycket bana kör du?, jag sålde min GT3:a då den var lite för extrem för min 4st bandagar per år. Då var bättre med ett baksäte så familjen kunde åka med. Men ut och provkör, goa bilar men ingen kvalitetskänsla utan mer vräkig muskelbil :) | |
| Nu har jag personligen dessvärre inte kört varken Corvette C6 eller C7. Men av allt jag hört och läst är det först med den sistnämnda där de kan på allvar mätas med Porsche även när det svänger. | |
| Ibland är det bra att utmana sina fördomar och för min del så vill jag verkligen testa en vanlig C6:a. Att den går bra rakt fram är helt uppenbart, men tänk om den är rolig också när det svänger? Jag tycker det är en fantastiskt snygg bil för övrigt. | |
| Det gör du rätt i. | |
|
En C6 Z06 gör Ringen på 7,22. Det är samma som exempelvis 911 GT2 RS... Det var länge sedan det var ett problem att svänga med en Vette. Sedan att de har sämre komfort och invändigt kvalitet än tyskarna får man väga mot det. Själv tycker jag det är viktigare att bilen är KUL att köra, även på vanlig väg, än exakta sekunder. ------- //Lövet |
|
| +1 | |
|
Nu åker jag visserligen C7 som ersatt min E92 M3 och Corvetten är snabb. I tester är den i paritet med t ex 911 men sen som Lövet skrev det ska va kul att köra och det är verkligen Corvetten. Med mig som förare, på min första trackday med C7:an på Mantorp, så var jag ca 4 sek snabbare på varvet jämfört med M3:an. Har också varit på Ringen och kört och där skiljer de betydligt mer men det beror också på hur mycket trafik det är. Finns även ett par snabba C6 som kör mycket nere på Ringen. Dessutom finns det massor med eftermarknadsprodukter till C6 om man vill tuna och billigt är det också. Kvalitetsmässigt är C7 verkligen ett lyft, nästan som M3:an ! Dessutom, en viktig sak i mitt bilval var motorn, att åka V8 är fantastiskt ! |
|
| Tack musse05 för bra kommentarer! C7:an är oerhört läcker, men jag siktar nog in mig på C6:an i första hand. Har du kört någon C6 som jämförelse med C7:an? | |
|
Har faktiskt själv haft lite funderingar på C6 istället för porschen då och då. Det verkar som att man får seriöst mycket leksak om man t.ex lägger runt 400k på en Z06. Nöjer man sig med en vanlig C6 kommer man billigare undan men det är nog en mer soft bil. Tror dock den är prestandamässigt i stil med en 997. Har kollat på nån C6 (tyvärr aldrig kört) och tycker dom framstår som betydligt mindre smäckiga i inredningen än vad föregångaren gör, inte porschesolid men knappast några problem att stå ut med. |
|
| Exakt mina tankar GE. | |
| +1 z06 hade jag kört på isf. | |
|
Har inte haft 997 men 996 och Corvette Z06 (2006). Corvetten är en av de roligaste jag ägt/kört. Underbar bil som är billig att äga och som går som f-n rent ut sagt. Köp säger jag!!! :-) |
|
|
En C6 Z06 måste en vara en av bilvärldens kanske manligaste bilar enligt mig 7,0l V8 på drygt 500hk säger väl det mesta. Den ser dessutom ut att gå fort även när den står still. En C6 LS3 hade inte varit fel heller med 6,2 v8 och drygt 430hk. Drömmen är förstås en C7 Z06 herre jösses vilket monster man får för pengen då:-) Tror dessutom att en välhållen Z06 kommer hålla sitt pris oerhört bra i framtiden. |
|
|
"Den ser dessutom ut att gå fort även när den står still." Bra formulerat av M34ever! :-) /Erik |
|
|
Vad är det jag läser, en Corvette går bara bra rakt fram?? Om du står ut med att man lagt alla pengar på motor och chassi / prestanda och ganska lite på inredning-detaljkvalitet så är nog en Z06 2008-2012 det optimala för pengarna. En senare Z06 med lite chassikomponenter från 7:an och lite trimning så åker du ifrån även de dyra åken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.