|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 116D från 2010 och friktionsdäck på den. Den är ju riktigt läskig när det blir halt ute och tappar ballansen rätt lätt. Så jag funderar över om det kan vara läge att investera i ett par ordentliga dubbdäck till nästa vinter. Dock är jag rätt vilsen på däck och så, men visst vore det en klok investering - det blir markant skillnad? Vad har ni för däck och har ni några att rekommendera? Tacksam för svar! :-) | |
|
Hej! För min del är Nokian Hakapelita överlägsen. Just nu har jag dubbade däck som medföljde bilen och kan sega att är super nöjd, men man klarar sej ganska bra med odubbade med. Körde till Vemdalen med odubbat Nokian Hakapelita utan problem alls! Det finns flera fabrikat av ungefär liknande kvalitet Michelin bland annat. |
|
|
Tack för svaret! :-) Okej, så det blir ingen jätteskillnad med dubb? |
|
|
Om du skriver exakt vilka däck du har, ökar nog chansen till att du får fler svar. Vissa "nordiska dubbfria däck" är extremt mjuka i mönstret/gummiblandningen och kan bli svajiga. De flesta dubbdäck är mer stabila i mönstret för att kunna fungera med dubben, de blir därmed också oftast mer stabila vid barmark. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo det är skillnad men det beror på lite olika faktorer vad man ska välja. Om du föredrar tystare bilgång ska du välja dubbfritt, om du bor i norr det är att kanske föredra dubb osv. Av egen erfarenhet skulle jag välja dubbfritt av största orsaken att jag bor i Stockholm och kör oftast på pluggade och saltade vägar! |
|
|
Tack igen för svaren! :-) Jo, jag tog en bild på däcket sist, när jag tänkte fråga er. Men bilden blev för dålig så jag ser ju inte... Men jag tror de heter Ultragrip 7- 195 55R 16R 87H |
|
|
Om du bestämmer dej för odubbat kan jag rekommendera Nokians R2 däck. Dom har istället för dubb någon sorts av mikroskopiska kristaller som förbättrar greppet avsevärt. |
|
|
Beror mycket på mönsterdjupet också. Min erfarenhet är att dubbfria däck tappar väldigt mycket när mönstret kommer ner mot 5 mm (och mindre). Jag har kört alla typer av däck men föredrar kontinentala dubbfria däck när jag bor i Stockholmsregionen. Någon dag per vinter önskar man dubbar, men istället får man ett betydligt bättre bil resterande tid. Men det är individuellt så det är svårt att ge råd åt andra. **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Tack igen för svaren! Okej, låter inte som något jättemåste att byta. Och kollar man på tester och så verkar ju ute mina däck vara någon katastrof. Men det är riktigt halt och slirigt på hala vägar. Jag älskar verkligen bilen, men visst är det en rätt dålig vinterbil? |
|
|
De däck du har är riktigt usla vid vinterväglag. Mellaneuropeiska vinterdäck, som du har, är gjorda för våta vägar och barmark. När det blir halt har de generellt dåligt grepp. För bra grepp vid halt väglag är det nordiska friktionsdäck (ex. Nokian Hakkapeliitta R2) alternativt dubbdäck som gäller. |
|
| Dubbdäck är det enda vettiga och det enda som gör skäl för namnet vinterdäck. Det är en myt att man ej behöver dubbdäck i t.ex. Stockholmsområdet, Mälardalen eller övriga syd-Sverige. Vid barmark och vid t.ex fläckvis underkylt regn, vilket är mycket vanligt under vintern i södra Sverige, så är dubdäcken överlägsna. I Norrlands inland med mr ihållande jämt snötäcke, går det däremot bra med dubbfria nordiska dubbfria däck. Tvärtom, mot vad flesta tror således. Dubbfritt på en bakhjulsdriven BMW låter dessutom mer än lovligt olämpligt, oavsett vilken del av landet man använder sin bil. | |
| Skriver under på Gourmand helt rätt | |
|
Klart att dubbdäck är överlägsna i halka, tveklöst. Men om 97% av körningen är på asfalt så kan man fundera över vad som man ska ha. Däck som är bra på asfalt och viss försiktighet i halka? Eller ha det bästa däcken i halkan och sämre egenskaper på 97% av körningen? Så fortfarande är min åsikt, värdera vad som är viktigast för DIG där du bor och välj däck därefter. Och eftersom du är missnöjd med vinteregenskaperna är nog dubbdäck det bästa för dig. Men då får du sämre egenskaper på asfaltunderlag. Jag kör ca 4500 mil per år och har testat alla varianter av däck på mina BMW genom åren och där jag bor nu är bra kontinentala vinterdäck bästa alternativet för mig. **BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Verdi |
Exakt. Är det nånstans man ska ha dubbfria nordiska så är det i Norrland där det är stabila minusgrader under större delen av vintern. Nordiska dubbfria är sämre än dubbat på ALLT utom på snö där de är ungefär lika bra. Och hur ofta kör du på snö i Mälardalen? Nån gång ibland när det precis har snöat... Dubbfria vattenplanar lättare, har sämre egenskaper på barmark, är mycket sämre på ren is osv osv. De enda fördelarna är att de har aningen bättre komfort och att man får köra på alla gator. (jag kör dock varje dag på Kungsgatan i Uppsala med mina dubbade. AMAP! All Miljöpartists Are Bastards! :-)) Sen är det så att dubbdäck slamrar mest första året. Är inne på tredje vintern nu och dubben hörs knappt. Alla sitter kvar och de river fortfarande i isen. Säkert inte lika effektivt som när de var nya men fortfarande helt ok. S.k. Mellaneuropeiska vinterdäck är inte ett alternativ om man inte bor i Skåne typ. De är värdelösa på vinterväg. Att det går bra till största delen hör inte hit. Hur många % av tiden har du haft användning av säkerhetsbältet? Krockkudden? Det är en säkerhetsfråga. När det är blixthalka och en mötande halkar över på din sida vill du kunna göra en undanmanöver. |
|
Jag har nordiska friktionsdäck, Nokian Hakkapeliitta R2, på min bil. Enligt mig fungerar de mycket bra. De greppade bra när ishalkan slog till i Göteborg den morgon då flera bilar krockade och kanade av vägarna. Dubbdäck hade garanterat gett bättre grepp men det grepp som min bil hade var mer än tillräckligt för att hålla sig på vägen. Tyckte även de hade mycket bra vintergrepp när snökaoset slog till den 19 januari i år. Allt som allt är jag kanon nöjd med mina däck. Jag har även haft mellaneuropeiska friktionsdäck och de kommer inte i närheten av mina Nokian däck när det är halt ute. Däremot var de stadigare på barmark men jag tycker Nokian däcken fungerar bra på barmark med. Nästa gång det är dags att köpa nya vinterdäck kommer jag definitivt välja nordiska friktionsdäck från Nokian. |
|
| Jag kör med Nokian dubbfritt och jag tycker det fungerar bra här i Sthlmsområdet. Man får ta det lite lugnare när det är riktigt halt, men hittills har det för min del gått utmärkt. Kör man mycket på spåriga och isiga vägar så skulle jag nog resonerat annorlunda dock. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.