AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.368

Får inte tätt grenrör-avgasrör E39

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Ena kopplingen blir lätt tätt. När det gäller det andra grenröret bildar ytorna grenrör-avgasrör en vinkel. Det verkar hopplöst att dra den rätt. Försökt justera rören i höjd- sid- och längsled men får inte till det. Körda bara hem en 10 mil när dessa hade separarat. Lät tufft men kan de blivit sneda på gr av detta?

Hur stor tjocklek kan monteringspastan täcka?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom grenrören är helt stela (nu sitter det väl katalysatorer på dina grenrör men om jag minns rätt är de ändåså helt stela) så är det normala förfarandet att avgassystemet får anpassa sig efter grenrören.

Dvs lossa alla saker som håller avgassystemet så det kan röra sig fritt. Dra sedan åt förbandet mellan grenrör och avgassystemet. Montera sedan fast och dra åt resten av avgassystemet.

Vad har du bytt som gör att det blivit ett så stort glapp? För lossar man grenrör/avgassystem och monterar tillbaka samma saker brukar det inte vara några problem.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag har inte tagit bort något. Efter att grenrörsbultar rostat ner till en pinne och muttrarna försvunnit sedan länge lossnade det av sig själv. Först det ena grenröret som lätt gick att få ihop med några lösa tredelade flänsar från Mekonomen (två per grenrör). Sedan lossnade den andra och ca 10 mil senare var jag hemma igen. Kan den ha blivit sne i balndningen mellan värme och kyla. Hade avgasröret loss och den passar till ena grenröret och då är det andra avgasröret fast genom mellandämparen. Jo det är kattar i grenrören och de sitter väldigt fast.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju vara så att grenrörspackningarna har skadats när grenröret var löst.
De brukar man ju alltid byta i samband med att grenrören varit loss oavsett orsak...

Så jag skulle börja med att lossa grenrören helt och byta packningarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Med grenrörsbultar menar du väl de som sitter under bilen o inte de som sitter mot toppen gissar jag...
Iaf, kolla så du inte har sprickor vid flänsarna, det kan vara som så att du har sprickor o det är det som gör att "vinkeln" uppstår...De får kolla noga, bäst ser du om du demonterar delen under bilen...
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jo det är bultarna under bilen. Har legat under bilen ett par dagar nu. Det enda förutom monteringspasta skulle vara att klämma med ett skruvstäd så att små inbuktningar uppstår år det höll jag vill rikta avgasröret.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Ska beställa packningar. De gamla var bara tunna metallblad.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Man skulle också kunna kapa avgasröret en bit från övergången och sätta dit den korta biten så den passar och sedan fortsätta med en lagningsbit. ev en flexibel om det behövs. Det är nog den bästa lösningen om det inte fungerar med monteringspastan som utfyllnad.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Den gick igenom besiktningen idag utan 2:or.
Blev tätt efter några påfyllningar av montagepasta.
;0)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kul att höra att du fick igenom den besiktningen!

Det ger ju dig lite tid att fixa problemet (montagepastan hårdnar ju och med det gapet så kommer det att flexa en aningens med tiden och montagepastan kommer att trilla bort).

Man ska inte ha något gap som behöver fyllas med montagepasta a la spackel :-)

--> Som sagt så monterar du ihop avgassystemet på fel sätt <---

Lossa de bakre rörliga delarna och låt de vara lite rörliga.
Nu kan du skruva ihop de fixerade delarna (tex grenrör) med de rörliga delarna - tack vare att de bakre delarna kan röra sig så får du en perfekt passform mellan grenrör-avgasrör.
Nu monterar du fast de bakre rörliga delarna.

Done!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tack för tipset. Trodde jag hade den rätt löst när jag testade skruva ihop det men ska testa igen. Ska köpa packningar också till nästa försök i sommar.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
ett problem jag hade var att bägge dubbel rör är ganska fasta. Grenrören sitter i en speciell position genom att motorn uttag sitter där de sitter. Å andra sidan sitter bägge rören till mellandämparen fast i denna så det finns inte mycket att spela med. Det riktiga problemet var att den ena ihopkopplingen passade perfekt medans kopplingarna i den andra tog mötte varandra endast på ena sidan samtidigt som det fattades 3-4 mm på andra sidan. Jag har problem med att förstå vad jag skulle kunna rucka på även om hela avgasröret var löst??
Det kändes ungefär som ett topplock som passar på 3 cylindrar men bildar en vinkel mellan resten. Kontakt vid cylinder fyra men glipar i höjdledd vid cylinder sex. Inte mycket att rucka på där heller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då kanske jag missuppfattat! Trodde att allting var förskjutet, inte bara en bank.

Det är lite svårt att förstå vad du menar.
Bilder hade varit toppen!
Lägg gärna upp några bilder och med några streck/pilar i bilderna som beskriver problemet.

Slog upp en liknande bil (tog M52-motorn, du kanske har M54-motorn men konceptet borde vara samma).

Här sitter ju grenrören och det är som sagt fixerat
Länk

Sen sitter katalysatorn fastskruvad
Länk

Om något hänt med änden vid katalysatorn med packning #4 (tex att rören har annat cc-mått än grenrören) så blir det såklart problem. Och det kan inget löst avgassystem lösa.

Men om man däremot låter #1 och allt bakåt vara relativt fritt, dvs så att änden vid katalysatorn med packning #4 kan röra sig helt fritt i alla leder x,y och z - då ska det inte vara några problem (förutsatt att cc-måttet stämmer).

Men om man inför något typ av rörelsebegränsning från änden vid katalysatorn med packning #4 så kan man råka ut för precis det du beskriver (dvs att ett rör passar men inte det andra).

Har ungefär samma setup på min E30 323i och där är det enklare att få det att passa om man låter allt vara fritt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.