AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.324

Nybilsköp rabatt?

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
Hur många procents rabatt bör man få som privat person på nybilsköp?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beror på vilken modell det är som avses. 6-10%
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Beror på hur duktig du är att förhandla :)
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det beror dock ännu mer på vart bilen ligger i sin livscykel, vilka kampanjer konkurrenterna kör, och vilka modeller generalagenten vill trycka på. Jag fick som exempel 22% rabatt på en E61 en gång och då anser jag mig inte särskilt duktig på förhandling. Det var kampanjer som stod för 90% av rabatten.

-------
//Lövet
at
313
atmos
Okej detta gäller en x4.
Du kan vara en hur duktig förhandlare som helst men som privatköpare har man två faktorer emot sig:

- BMW går bra, bilarna säljer sig själva
- 8 av 10 BMW som säljs går till företag. Dessa affärer går vanligtvis snabbt och blir dessutom sponsrade av generalagenten. Samt väldigt ofta kommer kunden tillbaka efter leasingens slut och skall ha en ny bil igen.

Kan du få mer än 8% på totalpriset skall du vara nöjd om det inte samtidigt är stora kampanjer på vissa modeller eller utrustningspaket.
Verdi
X4 är äckligt dyr tycker jag. Sett X4 2.0d för typ 670 tkr. Vad är det egentligen?
at
313
atmos
Japp det är mycket pengar på en x4 med den motorn:)
at
313
atmos
Japp det är mycket pengar på en x4 med den motorn:)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Som medlem i BMW CS får du ju direkt 8% på nybilsköp. Den rabatten har jag dock hört är ganska lätt att förhandla sig till på annat sätt också, och enligt en säljare som jag pratade med så är det samma som företag får. Den rabatten går ju att kombinera med eventuella kampanjrabatter, men sen lär det vara svårt.

670 tkr för en X4 20d var väldigt bra betalt, men det var väl visserligen med lite utrustning också antar jag? Å andra sidan är det ju så man får ett företag att gå bra - genom att ha en bra marginal på sin produkt.

Är det någon som vet vad vinsten för 2015 blev? 100 mdr är väl ingen orimlig gissning?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att som företagare få under 10% så är man ganska dålig på att förhandla. Exempelvis räcker det med att vara med i Företagarna för att få rabatten på 10%.

Sen verkar folk räkna rabatt lite olika. Enligt med är rabatten den procentsats som priset sänks med tack vare din förhandling. Att säga att man fått 20% rabatt för att BMW själva bjuder på olika paket på kampanj är ingen rabatt, det är ett kampanjpris.

Oavsett så är utrustningen hos premiumtyskarna otroligt dyr. Man börjar med ett lågt frånpris för att kunna vara med och slåss under 7,5 basbelopp. Men sen sticker det snabbt iväg. Att en helt "vanlig" Audi A4 kan börja närma sig miljonen med, förvisso många kryss, är ändå ganska sjukt.

Jag fick 12% på bil och extrautrusning, förutom navigationspaketet som redan är nedsatt.

Första gången jag köper ny bil och första gången jag hade kontakt med någon av säljarna, så ingen återkommande "bra kund".

Var väldigt enkelt att få 10%, de sista två procenten krävde förhandling. Hade kunnat krama ut mer om jag hade dragit ut på processen.
Gäller verkligen BMW CS rabatt på paketpris och kampanjer? Jag har hört från flera handlare att det bara gäller själva bilens grundpris då det är frågan om ett ramavtal. Alltså går det inte att kombinera med särskilda erbjudanden eller andra rabatter.

Dd88: Villen bil var det du fick 12% på som privatperson?
Ramavtal gäller på bilens grundpris samt alla tillval som inte är i paket.
Kristoffer_L: M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.