|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ny här på forumet. Fick hem min nya bil igår och har lite frågor. Det är en 530D GT XDrive årsm 2012 (tillverkad 2012-02) Den har rullat 4900mil och kommer från BMW i Hamburg. Nu är det så att jag gärna vill ha lite mer pulver :) Så jag kollade runt bland tuning företagen (BSR RICA mfl) Blir dock inte riktigt klok... Enl vad jag kan läsa så har 530D fram tom 2011 180KW (både 241/245hk förekommer) och fom 2012 ska det vara 258HK När jag slår mitt VIN så står det att bilen har 180KW, står även i regbeviset. Trots att det är en 2012 och inte en 2011. Verkar som att tyska bilar fick vänta ett år med den "nya" 258HK motorn, kan det stämma? frågan är vilken trim mjukvara jag ska ha i min bil? den som är till 180KW eller den som är till 258HK? Någon som har koll? | |
|
Vilken motorkod får du om du slår ditt chassinr? N57? Eller N57N? Har du start/stop / eco-pro? (Om jag vet rätt så kom även dessa med uppdaterade motorn |
|
| Motorkod är N57. | |
| Då är iaf alla uppgifter du får överensstämmande. Således bör du gå på kw antalet vid uppgradering | |
|
Ok, Så då är får man anta att det faktiskt är så att tyska bilar fick den uppgraderade motorn senare än dom svensksålda? Den ska då uppgraderas med mjukvara avsedd för 180KW/245HK motorn? |
|
|
Njae. Det är nog så att 530D GT fick 258 hk först 2013, även i Sverige. Se modellguiden. Mvh/ C-H |
|
|
Ok, Skumt... Väljer man årsm 2012 och F10, F11, F07 hos tex BSR så visas bara 258Hk motorn när man väljer 530D |
|
|
Då är ju bara frågan vad man ska välja. BSR erbjuder 285HK medans tex Celtic tuning (UK företag) ger 333Hk för samma motor. Har köpt från bägge företagen innan och det har funkat bra. 285HK är ju säkert snällare mot drivlinan medans 333HK är roligare :) |
|
| Hade inte valt BSR om du vill kunna starta bilen när det är kallt ute... | |
| Jasså ? Blir den svårstartad med BSR mjukvara? Varför? | |
|
Finns en del som fått problem med BSR. Finns en tråd om just dem. Överlag verkar det finnas en hel del problem förknippat med trimning av dagens dieselbilar. ------- //Lövet |
|
| använd sökfunktionen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.