AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.364

Byta framruta

Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Hej,

Jag behöver byta framrutan och undrar om Carglass och liknande företag erbjuder samma kvalitet som BMW? Tror att bilglasfirmorna vill ha runt 3500 för ett byte och bmw tror att kostar runt 6000. Dessa priser är på min försäkring, ca 35% av faktiska kostnaden. Vad tycker ni jag ska ta?

/Borgen
Det är inte samma kvalite, jag körde med Carglass på en annan bil där jag fick byta varje år och förstod senare att originalrutan var starkare mot stenskott.

Problemet är att många BMW verkstäder lämnar ifrån sig bilarna till dessa glasfirmor och då använder kopior, så du måste säga till att endast originalruta för annars är det risk man får nåt annat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror som sagt vilken leverantör/märke av ruta de använder.

Jag lät byta en ruta på E46:an för rätt många år sedan och lämnade in den på BMW, men de lämnade i sin tur den vidare till en annan firma. Rutan som monterades var inte märkt med BMW-loggan MEN där loggan skulle vara var loggan bortblästrad och ersatt med ett klistermärke (kommer inte ihåg vad det var för symbol) och tittade man noga kunde man fortfarande se spår av BMW-loggan. Så i det fallet var rutan av samma fabrikat som de som levererades till BMW som originaldelar.

Men jag har också fått uppfattningen att det skiljer en hel del i kvalitet mellan olika glastillverkare.

Dock borde du kunna säga till firman att du vill ha BMW-originalglasruta som lanab redan nämnt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Tusen tack för info, det kanske är därför BMW säger att dom behöver bilen över natten? Hade varit riktigt illa att betala för ordentligt jobb och orginalruta när bilen faktiskt lämnas in hos 3e part och kvalitet.

Helt plötsligt sprack rutan och jag upptäckte ett "stenskott" precis bakom höger torkarblad. Jag tror att armen har smällt ner på rutan i samband med någon service eller däckbyte där jag även fått torkarblad utbytta. Har själv gjort den tabben för länge sedan. Surt att man inte upptäckte det i samband med bytet, man blir visare med åldern tydligen.

/Borgen
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Utöver själva rutan så har jag varit med om att regnsensorn fick dålig funktion och att bilen återlämnats med tumavtryck invändigt på dörrstolparna.
Min personliga uppfattning är att dom kör med lågkvalite rutor och förmodligen orsaken till varför så många klagar de får stenskott och sprickor så lätt, jag vet förr i tiden, dvs på 80/90-talet fanns inte dessa firmor utan det var riktiga glasmästare på orten som gjorde jobbet som köpte in originalrutor, alltså BMW gör inte rutorna själva men låter en annan göra dom enligt höga krav.

Nu kommer det in kinesiska/taiwan rutor de sätter på för att tjäna så mycket det går på varje kund och samtidigt skryter de om att det är OEM kvalite, no shit!

Samtidigt har försäkringsbolagen hårda villkor att rutan får bara kosta XXX kronor vilket tvingar fram dessa budgetrutor...

Så mycket bluff och båg idag att man får vara aktsam om man vill ha riktiga grejor helt enkelt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Att stenskotten kommer mycket mer idag beror nog mer på att de grusar med krossgrus istället med sand som förr. Bästa sättet att undvika stenskott är att hålla långa avstånd på motorvägspåfarten när farten ökar och ökande centrifugalkrafter slungar iväg småstenarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt sett är rutorna mycket tunnare i bilarna idag, allt för att spara vikt och därmed minska förbrukningen.

Men det är kvalitetsskillnader mellan olika tillverkare och det kanske blir ännu tydligare när rutorna är tunna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Jag har bytt rutor två gånger. Den första ett försäkringsfall då tre sidorutor slagits sönder. Stora BMW här i Danderyd lejde ut jobbet till ett ISO certifierat företag som gjorde ett skitjobb, dock originalrutor,. Andra gången bytte jag vindrutan hos en bilglasfirma i Roslags Näsby. Bad om en originalruta (dyrare) och fick en sådan. Riktigt dyrt trots försäkringen. Dock så gjorde de ett riktigt proffsjobb.

Den första certifierade skitfirman lämnade tillbaka bilen med mängder med glassplitter kvar i dörrarna. Vad händer då, jo, varje gång en dörr stängdes kom det ut glassplitter genom dräneringshålen i dörrens nederkant och lade sig på tröskellådan, när dörren sedan öppnades skar detta splitter långa repor i lacken på tröskellådorna. Så kan det gå till;)

Detta skitföretag anmälde jag till försökringsbolaget (BMW-if) med en skriftlig och detaljerad information. Deras kvalitetsansvarige visade dock inget intresse.

Beträffande kvaliten på BMW:s originalrutor är jag inte vidare imponerad. Det är ganska väl känt att de anses extremt repkänsliga.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Kan ju passa på att uppdatera alla.

Det visade sig att mitt försäkringsbolag som är Gjensidige bara har avtal med Ryds bilglas som gjorde ett till synes bra jobb. Man kan se att den nya rutan är lite mindre än orginalruta, men sitter monterad i en ganska snygg och helt omslutande list eller damask om man vill.
Dessutom ingick gratis lånebil. Jag är helt nöjd med detta för 1500 pix.

/Borgen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De som ska byta ruta i 08-trakten, finns ett bra ställe att byta på. Bavaria Solna, de enda i landet som har en BMW-utbildad och certiferad glasmästare. De andra firmorna ska stress, ej måttanpassade rutor, unga lärlingar och hålla tidsbudgetar byta rutor på våra bilar. Oavsett vilket försäkringsbolag man har kan man bara åka till Bavaria, anmäla skadan samtidigt som du byter, är inget olagligt att byta ruta hos BMW mig veterligt.
Kan tipsa om dethär för en viss lindrig av rutbytet Länk

Mvh
Asken
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har fått förklarat för mig att moderna rutor är känsligare än äldre rutor pga att glaset är tunnare medan lamineringsplasten är tjockare. Detta för att få en bättre ljuddämpning i rutan och mindre ljud i kupén.

Rätt eller fel, jag vet inte, men det låter rätt så troligt.

// Magnus

@sabud

BMW Danderyd lejar Ryds Bilglas i Hantverksbyn, bra veta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.