|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är helt ny här och kommer inom kort att adoptera en 320i -03. Men nu är det så att den kommer att bli stående i ca fyra månader utomlands och då har jag tänkt att bilen ska få underhållsladdning genom en solpanel då ingen möjlighet till nätström kommer finnas. Så min fråga är om det är konstant spänning i cigutaget eller ej? För då skulle det bli väldigt enkelt att bara koppla in solpanelen för underhållsladdning den vägen.. Om så är fallet, är det då möjligen så att någon "listig" ECU som ändå stänger ner efter ett dygn eller ännu lite senare...? Grunkan jag planerar använda är denna: Länk MVH Janne | |
|
Hej igen! Är det verkligen ingen som någon idé..?? /J |
|
|
Hej. Det är nog konstant spänning där, har glömt mobilladdaren i någon gång och den har då lyst dagen efter. Sen om det går att ladda bilbatteriet därigenom törs jag dock inte svara på. |
|
|
Jag vet tyvärr inte hur cigarettändaruttaget fungerar. Om det är permanent inkopplat så bör det gå fint att underhållsladda där. 1. Jag skulle också vilja verifiera att solpanelen ger ström när den ligger innanför en glasruta. (Jag tror det men kolla gärna upp) 2. Alternativet är väl att bara koppla loss batteriet och låta det stå. Fyra månader är lite långt men med tillgång till någon starthjälp så. Jag köpte en sån här nyligen: Länk |
|
|
Det ska nog gå! Tror dock inte att det blir direkt någon kraftig laddning, plus i det här landet där det är knappt nå sol :) |
|
|
Jag är lite tveksam att det kommer att fungera. Först cigguttaget i min bil stängs av (F25) vet inte vad du har för bil. Den andra solcellen är ganska liten och svag, kanske skulle den fungera med lite tur med vackert väder. |
|
| 16 min efter du slår av tändningen går ju bilen in i sleep-mode, då slutar även cigg-utt leverera ström. sen borde det väl kanske gå att ladda ändå via uttaget ändå..? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.