|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är ny här på forumet men har "lurkat" runt lite till och från i drygt ett år sedan jag blev BMW-frälst. Gjorde slag i saken och registrerade mig till slut. Jag är nu i färd med att ersätta min döda mulf-enhet i min e61:a -06 med en mulf2 high. Läste att det skulle gå och att mulf2 skulle vara lite mindre benägen att dö. Plus att den har USB (men det viktigaste för mig är BT-funktionen). Jag har kommit så långt att jag har moddat kontakterna så de passar och kopplat in den. Dessvärre funkade inte bluetooth på en gång som jag hoppats på, men inpa verkar i alla fall ha hittat enheten då det nu står "ULF2_HI" när man kollar på alla styrenheter. Dock kommer jag inte åt den via NCS Expert eftersom detta program inte använde mostgw för att kommunicera med most-anslutna enheter. Och så har jag inte ett optiskt gränssnitt.. Jag sitter fast helt enkelt och min fråga är om det finns någon vänlig själ som äger eller har tillgång till utrustning typ OPS interface för att koda mulf2:an via most-bussen? Eller om det är någon som vet hur man kan lösa det på annat sätt? | |
| Kan ju tillägga att jag min bil har den enklare M-ASK enheten, lilla skärmen och inte ccc. De enda styrenheterna som är uppdaterade sedan bilen tillverkades är DME, CAS och LM, som jag uppdaterade för en vecka sedan när jag testade winkfp. Behöver jag uppdatera MASK och kanske något mer för att få detta att funka? | |
|
Erh.. Smått otroligt men jag lyckades fixa det!! Jag blev lite fundersam när inpa kunde läsa mulfen via mitt obd2-gränssnitt men inte ncs så jag grävde ännu ett snäpp djupare. Såg att det kanske skulle gå att ändra chassinumret i modulen i tool32 så jag testade. Var inga problem, men man var bara tvungen att lägga till en checksiffra på slutet, som man kunde hitta i ncs, dvs totalt 18 siffror. Jag har ediabas 7.3 och jag tror det är däri det ligger, att det går att kommunicera med most-enheter via mostgw. Jag kollade sedan i ncs expert vad den försökte göra när mulfen skulle läsas av. Såg då att den försökte läsa av ulf_60 dvs den gamla enheten. Märkligt. Jag mindes då att jag läst någonstans att man kan välja cas -> "enter fa" och byta till ett senare produktionsdatum för att "lura" ncs att plocka fram nyare filer. Tryckte ok men kodade inte in det utan tänkte att det skulle vara "redo" i programmet så att säga. När jag sedan körde kodierdaten_lesen så fanns där 2mulf. Sedan var det bara att koda en blank fsw_psw.man och därefter är bara åka!! Funkade klockrent och nu är det kodat och klart! Så ifall någon behöver assistans med sin mulf2 installation så kanske jag kan vara till hjälp :-D. |
|
|
Fantastiskt bra jobbat! Det finns tidigare trådar tror jag där de inte löste detta. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Upptäckte nu att telefonboken inte laddas in. Dock kan man se namnet när någon ringer. Har provat med tre helt olika telefoner och kan inte få det att funka fastän jag ok:ar tillgång till telefonboken. Har även kodat om (i mulfen) contact_list_c12 samt syncml till aktiv och den vill fortfarande inte synka kontakterna. Är det något jag missat? Trist, när t.o.m röststyrningen funkar.. | |
| Har likadant på min originalmonterade BT-uppkoppling. Ser bara namnet när någon ringer. | |
| Jaså ja då hänger det kanske på din telefon? För min del funkade allt dock med gamla mulf1 enheten och samma lur som nu, även om det var en aning buggigt ibland. Jag är förstås glad att jag kan ringa men det funkar ju sämre nu :-( | |
|
Tänkte att jag skulle uppdatera lite - kanske någon har nytta av denna infon! Jag tröttnade på detta och tänkte att jag nog har ett kompatibilitetsproblem med min gamla MASK och den nyare MULF2 high-enheten och började spåna på en CIC retrofit, egentligen mest för att få detta att funka haha. Plockade ur MULFen och stoppade istället in en MULF2 low som jag kommit över till ett bra pris, och tänkte att jag säljer MULF2 enheten till någon som faktiskt kan ha nytta av USB-porten. Den nya enheten funkade "out of the box" men hade tysk röststyrning och (förstås) fel chassinr - dock ingen telefonbok här heller. Chassinumret ändrades lätt med Tool32. Dock upptäckte jag att jag inte kunde koda den i NCS expert då programmet ville använda antingen ULF_60 eller ULF2_hi, och av någon anledning fick den aldrig upp ULF2_60 hur jag än försökte. Läste sedan någonstans att man kunde lägga till +ULF2 i VO och därefter koda. Provade det, och det fungerade!! Jag behövde inte ens ändra datumet i VO utan bara lägga till +ULF2. Kodade in detta i i CAS och LMA enheterna, som bär på bilens VO information. Kodade om enheten till engelska och aktiverade SYNCML och CONTACT_LIST_C12 men fortfarande funkade inte telefonboken! Som en sista utväg för att få ordning på telefonbiken provade jag då att defaultkoda hela bilen på en gång, dvs "process car" med blank FSW_PSW.man. Tänkte att det kanske är bra att hela bilen vet att det sitter en MULF2 och inte MULF(1) som det var när bilen byggdes. Körde detta, och fick en massa felkoder om ungefär allt. Efter att ha resettat dem och låtit bilen vila någon minut utan nyckel i, körde jag igång. Fortfarande ingen telefonbok. Upptäckte efter en stunds körande att när jag ringde så hördes inget ljud i bilens högtalare, så när jag skulle parkera så defaultkodade då först MULF2 enheten och därefter MASK. Bara dessa två och i den ordningen. Efter att ha gått och glott på hemelektronik en halvtimme och låtit bilen "somna", så FUNGERADE TELEFONBOKEN! Yeehaa! En fröjd för ögat att se min tråkiga telefonbok. Nä, faktiskt var det mest känslan av att jag vann över detta problem som var så fantastisk! I två veckor har jag suttit och hållit på, fram och tillbaka nästan varje dag när tillfälle getts. Timme ut och timme in. I TVÅ VECKOR! Det blev till slut så att jag var tvungen att åka iväg och koda på macken, willysparkeringen osv för jag tänkte att grannarna måste tro att jag är knäpp. Kände mig som en alkis som smygdricker när ingen ser haha. Men jag TÅL INTE när jag inte får saker att fungera, så jag är väl lite knäpp. Men det lönade sig! Troligen hade samma förfarande hjälpt för MULF2 high enheten eftersom problemet var detsamma även med den, men eftersom jag ändå inte kunde få igång USB pga inget hårdvarustöd så åker den inte in igen. Tänk att man kan vara så förbannat nöjd över en så trivial sak som en telefonbok. :-) :-) :-) |
|
Grusse |
Hej! Jag har en 525 E61 2004, och den har bl.a ccc, röststyrning & navi, men inte någon telefon eller Bluetooth. Så jag har skaffat kablar och en mulf2 box, och har kopplat in den och ser att jag har kontakt med mulf2 via inpa. Men nu till kodningen. Jag har inte kodat jättemycket med NCS, så jag skulle behöva lite vägledning från någon som har gjort det här tidigare. Vilka moduler behöver jag koda för att få mulf2 att fungera? Finns det någon lista som talar om vad modulförkortningarna står för i NCS? |
Grusse |
Jag svarar på mitt eget inlägg, ifall att någon annan tänker göra en retrofit på sin pre-LCI E60/61(I mitt fall en 525 E61 2004). För några veckor sedan så lyckades jag koda in min "mulf2 hi basis" i min 2004 525 E61. Så nu fungerar USB, telefon via Bluetooth med handsfree, samt synk av adressbok från telefonen. Och eftersom att min bil inte var utrustad med varken mulf eller TCU så har jag varit tvungen att dra några nya kablar: 1. +12v från säkring F37 vid säkringshållaren I bagageluckan, till mulf 2. Fiberkablar från most-bussen till mulf 3. Kablar till USB/AUX-uttaget 4. Kablar från mikrofonen i taket till mulf Kodade in modulerna gjorde jag via most-bussen, och endast två stycken moduler behöver kodas, CCC & mulf2 HI. Och eftersom att mulf2 HI inte fanns vid tidpunkten som min bil tillverkades, så valde jag att koda via SSD-fil, och inte från CAS. Jag skapade en SSD-fil som hade samma utrustning som min bil har, och kodade först mulf2 HI, och efter det CCC. Och alla funktioner som går via mulfen har fungerat problemfritt, utan att några andra moduler har kodats. Utrustning & program: winKFP NCS Expert ICOM A+B Diagnos |
|
Grusse, grymt bra jobbat och trevligt med återkoppling! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.