|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Speedy: Tack för input. Men varför är alla så negativa till xdrive? Det är väll extremt bra när det är snö och halt på vintern? För övrigt vad anser Ni är den bästa familjebilen i bmw sortiment om man har 2 barn, barnvagnar. Husägare och kör en del i jobbet? f11? |
|
|
F11 helt klart! XDrive om behov finns! Kravbilden på utrustning kan bara du bestämma själv! Jag kräver minst M Sport, 6 cylindrar, navi, tonade rutor och HK- ljud! Mvh Stark |
|
| Jag har xDrive och kommer inte välja bort det framöver, det är ett grundkrav pss som sollucka för mig :) | |
|
Jag bodde under en period i vintras mitt ute i skogen med 2km privat oplogad grusväg dit. Inte ens då behövdes AWD trots 20cm snö på vägen. Hade både en FWD och en AWD så jag kunde jämföra extremt detaljerat. När ska då AWD behövas? Däremot är AWD fantastiskt om man drar släp på halt underlag eller liknande. Där är skillnaden verkligen stor. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Måste man behöva det då? Hur många behöver 6 cylindrar? Hur många behöver M-Sport? Det mesta i extrautrustningslistan är nice to have och inte need to have. |
|
Innovationspaketet verkar vara klockrent om man kör mycket med bilen. Bara rullat 50 mil med vår nya f11, men adaptiva farthållaren och auto ledljus verkar kanon. Satsade bara på körkomfort den här gången; innovations paket, stora nav, rtc sänder trafikinfo, internet (verkar sådär), svanstöd, auto samt HK ljudet. Annars allt std, inget m paket eller ens uppgraderade hjul. Tycker som några här, 520d motorn är fullt tillräcklig. Skall man ha skönsång kanske inte en diesel är valet, utan en rak bmw bensin sexa, eller v8. Med manuell låda. |
|
|
Yamendozo:Har du 520d? Skönsång, nejdå finns det andra maskiner och bensin är inte aktuellt överhuvudtaget. Men bmw 520d känns ju som att köra elbil i mitt tyckte (nästan) |
|
|
Japp drmonz. |
|
|
Inte menat som en förolämpning. Men ibland blir saker och ting överdrivet, visst vill man ha en bil som är tyst, men personligen gillar jag att det hörs att man har en förbränningsmotor i bilen. Tycker 520d är för tyst för mitt tyckte, men för de som vill ha tyst bil, kör mycket och lyssnar på musik, så är det helt optimalt. |
|
|
drmonz, Såg i första inlägget att du nämnde nettoeffekten av förmånsvärdet. Det är främst bilhandlare som använder sig av för att det ska framstå billigare än vad det är med företagsbil. Som egenföretagare och även som arbetstagare bör man titta på bruttovärdet då det påverkar ekonomin i form av t ex ökade social avgifter, minskad pension etc. Har du fått in det i dina beräkningar? Oavsett om du går för 530 eller 520 så tycker jag du ligger helt rätt utrustningsmässigt med auto,xdrive och sportpaketet. Det enda jag skulle överväga utöver det är en trevligare lack än de solida. |
|
|
Skulle absolut inte köpa svankstöd. Hade det på min E61 och spenderade tre år med att försöka hitta en bekväm inställning så det går fetbort för min del. På mina två F11 har jag haft det adaptiva chassit och det skulle jag inte vilja vara utan. Även en rejäl uppgradering av stereon och drag är ett krav för mig. Det jag möjligen saknar på min nuvarande är värmare och adaptiv farthållare. Det jag har är: 520dT xDrive Business Comfort Edition Sportpaketet Navi-paketet med speed limit info Utökad display Adaptivt chassi Harman Kardon M-ratt med paddlar Drag |
|
|
dagis: Tack för synpunkt. Jag tar inte ut någon lön på företaget, har redan en fast anställning så företaget är endast vid sidan om. Lacken säger min bilförsäljare är typ ingen skillnad då de solida är fina i sig. Tveksamt om 10 000 extra är värt att lägga på en svart färg (som jag vill ha). Då får man stå med förstoringsglas nära bilen för att se lite metallic blänk. Gorban: Tack, ja svankstöd är inget för mig heller. vad är fördelen med adaptivt chassi? e det där man trycker på en knapp för sport, Comfort etc? Hur dålig är standard steroen? och hur stort steg lyfts ljudet till nästa nivå och slutligen till herman k? |
|
| Tror tvärt om att det tyvärr är väldigt stor skillnad på solid svart och metallic. Den solida är extremt svår att hålla efter och blir lätt "platt" där minsta lilla repa syns. Ett annat djup i metallic som är mer förlåtande. Jag kommer nog aldrig mer välja solid svart. | |
|
Ok, du gillar svart. Helt rätt, skippa lacken. Gynnsamt upplägg med eget företag och en anställning. Hoppas du väljer "rätt" motor till utrustningen också :) |
|
| Håller med om metallic välj det! Svart solid är hopplös! Stereon är dålig på BMW - välj HK eller nästa steg! Gillar inte heller svankstöd. Däremot blir det bara du som kan värdera utrustningen. Jag har "all" utrustning på e39an och inte så mkt på e91an. Saknar bara bränslevärmare på e91. Annan utrustning så som taklucka, elstolar m m tänker jag inte på. | |
|
Det finns flera nivåer på stereo: - standard - HiFi - HK - B&O Jag har HK och det låter bra men inte fantastiskt så jag skulle inte gå under det om du är intresserad av musik. Ljudkvalitet är historiskt en svag punkt hos BMW. Jag hade en 1-serie av första generationen med HiFi-paket. Det lät fantastiskt. Efter faceliften lät HiFi inte lika bra längre och nu med den nya generationen 1-serie låter HiFi ännu sämre. Jag förstår inte hur BMW kan lyckas med det. Massproduktion och kostnadsjakt antagligen. Med det adaptiva chassit kan man ställa om mellan sport, comfort eller comfort+. I sport är chassit nästan lika hårt som med M-paket men inte riktigt. I Comfort+ blir det mjukt men inte jänkegungit. Dessutom anpassar sig varje dämpare efter gupp på vägen så man flyter fram. Riktigt behagligt om man kör många mil per år och på lite sämre vägar. Jag har åkt en hel del taxi på engelska landsbygden i jobbet. Ofta sönderkörda Opel Vectra på dåliga vägar. Man skakar nästan sönder och varje gång sitter jag där och längtar hem till min BMW :). |
|
|
Gorban: Tack för svaret! Någon som har personlig erfarenhet av f10/f11 530d och 535d? Stor skillnad körmässigt? Aldrig själv kört 535d |
|
| Jag har kört båda och har en 335d. Stor skillnad tycker jag! Speciellt från 180 km/h. Inte så viktigt i Sverige men men. Provkör. Rusken är att du fastnar för 35d! | |
| Exteriört vinner 35d med avgasutblås på både vänster och höger sida. | |
|
Avgasutblås är ju kanske den viktigaste frågan när man väljer bil, eller? Ser sällan avgasutblåsen eftersom jag oftast sitter bakom ratten.... /J.I |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.