AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.618

BMW 520d vs 530d touring (F11) leasing

Sida 2 av 5
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej

Om ni funderar på nav i bilen, glöm inte bort HUD.
Jag har bägge två och kan inte tänka mig att vara utan någon. Det är med HUD som naven verkligen kommer till sin rätta.

/mården
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vinterpaketet är ju väldigt prisvärt och lyfter komforten oerhört.
För mig finns det en "lägstanivå" jag kan tänka mig vad gäller motoreffekt. En 520D med automatlådan ligger väl över denna nivå.

En 530D är givetvis trevligare motor i men den är tyngre samt drar mer bränsle. Den största skillnaden vid vardagskörning är ljudet vid acceleration i lägre farter.

Enbart du kan värdera om du efter ett år tycker det är värt ett par tusen extra i månaden för ljudet vid acceleration i låg fart.
Men det är väl ändå betydligt mera än ljudet vid acceleration som skiljer mellan 520d och 530d... Det är väl framförallt kraften i motorn och jag tycker personligen att 530d är en perfekt motor i 5-serien. Sen finns ju även alternativet Audi A6 Allroad 218 hk som är ett väldigt bra alternativ, både ekonomiskt och körmässigt.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nu menar jag i vardagskörning. Menar du att du behöver och använder dig av den extra kraften i en 530D vid vanlig körning till vardags?
Själv använder jag ytterst sällan mer än typ 40% av effekten i min 520.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

Kör själv en 530d och det är klart att det skiljer en del vid acceleration, men inte så mycket som man tror tycker jag.
Skall jag få en märkbar skillnad mot en 520d så bör jag sätta bilen i sport-läge samt ev växla ner innan jag trycker på. Vid läge comfort och vanlig gasning så tycker/tror jag att du hänger med rätt väl med en 520d, enda skillnaden är att 520d får pushas lite hårdare men det märker inte du när du sitter i din 530d.
Orsaken till att jag valde 530d var nog främst motorljudet, tycker att 520d har lite för mycket av "knackningstendenser".
Sen tycker mina barn att 530d låter som en traktor men det bryr jag mig inte om.
Så vill du inte sticka iväg för mycket i pris och inte bryr dig om lite extra/annat ljud så tror jag att en 520d räcker. Du får bara "pusha" den lite extra.

/mården.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Vad man väljer för modell kan man bara avgöra själv.
530D ger mer körglädje än 520, hur mycket är upp till föraren att avgöra.
Är det värt merkostnaden, ja det kan bara föraren och hans plånbok avgöra.

Förmånsvärdena brutto ser ut så här, med 75.000 i extrautrustning
520D 5591SKR
530D 7266SKR
Dvs ingen astronomisk skillnad men påverkas löneutrymmet av leasingkostnaden eller inköpspris blir en 530D plötsligt väldigt mycket dyrare än 520. Man måste också vara medveten om hur det påverkar tex sjuklön, föräldrapenning och pensionsavsättningar.

En person som köper en beg bil vill ju gärna ha "all" utrustning. Anledningen är ju enkel att förstå, han får utrustningen till en bråkdel av ursprungspriset. När man sitter och "bygger" sin bil med drömsk blick så är det också enkelt att säga att man behöver både det ena och det andra....men man bör nog vakna upp och fråga sig vad man egentligen behöver för det nyttjande man har. Är mn en person som använder bilen till 90% att åka några mil fram och tillbaka till jobbet eller kör man 6000mil per år på landsväg. En ny bil kommer kosta pengar och utrustning är eg den sämsta delen i affären. Utrustningen är dyr, påverkar förmånsvärdet (lyxbilstillägget) och man får lite för den sedan.

I och med att mycket utrustning finns med som standard eller till låg kostnad i riskokare och annat otyg så hamnar vi andra, med förstånd, lite i fällan. För att ligga på en standardnivå så får vi betala en hel del, tex navigatorn som är dyr och eg inte speciellt bra. Kartorna är gamla etc.

Men allvarligt:
Taklucka...det hade man förra årtusendet innan en bra klimat blev tillgänglig för var man
Värstingfälgar/däck....dålig komfort och bilen är ändå en 520D i grunden
Utökade kluster...vad f-n, man kollar hastigheten just innan fartkameran, annars håller man ögonen på vägen så man inte får en Skoda som förstärkning av bottenplattan.
Assisans vid parkering...kan man inte parkera utan teknisk hjälp skall man inte ha något körkort.
Alcantara i taket.....jag köper min BMW för känslan då jag siter vid ratten och kör, inte sjutton tittar jag då i taket.
Fond Entertainment ....ungarna har egna BMW och jag skjutsar inte barnbarn...behöver inte ha det, värm i baksätet eller fyrzons-reglering.

Däremot prioriterar jag bra ljus, bra ljud och sköna stolar... då mår jag gott bakom ratten.
Är benägen att hålla med BWM530d. Speciellt när det gäller takluckan. Förstår inte det här vurmandet för panoramasoltak. Dessutom minskar det vridstyvheten i karossen ganska betydligt.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Och vad händer med glastaket om
En älg rånar komma i vägen och med ett smidigt hopp landar på taket?
Man mot förmoda råkar slå runt och landa på taket?
Oavsett alla upptänkliga tillbehör och stora motorer så är fem serien en komfortvagn och kommer aldrig att bli en rapp sportbil. Ev en M5 då.
Och som min son säger, varför skall du ha en stor dyr motor? Då blir det ju inte lika kul att provköra sådana.
För mig räcker PPK kittet mer än väl, man hinner gott och väl förbi en lastbil 80-drygt 120 avverkas på en omkörning av ett 24m ekipage, två på raken och mätaren passerar 140. Och har man radion på så hör man ändå inte skillnad om det är en sexa eller fyra under huven.
/GC
Verdi
Hade panorama på min E91. I början var det lite läckert men sen tröttnade jag på det. Som förare ser man inte så mycket av det. I baksätet möjligen men hur ofta sitter man där i sin egen bil?

Den utrustning jag vill ha, och varför:

Helskinn - har småbarn. Lätt att torka av om man spiller.
Keyless - Är otroligt skönt att inte behöva plocka upp nyckeln ur fickan i tid och otid.
Minne på förarstolen - Min fru är 3 dm kortare än mig. Är suveränt att bara trycka på en knapp när man ska byta förare.
Dragkrog - Används betydligt oftare sen vi flyttade till hus.
Automat - Bekvämt för mig. Ett krav för min fru. Känns omodernt med manuell låda på bruksbilar nu.
Rattvärme - Aldrig mer frusna fingrar.
Värmare - Ovärdigt att sätta sig i en utkyld bil. Varmt och gott ska det vara.
Bra ljud - Standardljudet i BMW är inte så bra.

Har en lite längre lista på sånt jag uppskattar men som inte är direkt nödvändigt.
M-Sport
Ställbart chassi
xDrive
Värme i baksätet
Navigation
Kurvljus
Backkamera (framförallt när man backar på dagisparkeringar är det en trygghet, fasta hinder klarar jag utan kamera dock.)

Vad gäller motor så klarar man sig nog bra med en 20d trots allt.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag kan knappt tänka mig en bil utan glaslucka, det är ett grundkrav för att jag skall bli intresserad av en bil,jag uppskattar verkligen ljuset som kommer in ovanifrån. Jag har haft glaslucka sedan 1996 och kommer kräva det på framtida bilar också.
Vad gäller "vad händer om en älg landar på takluckan" så kommer inte särskilt mycket att hända jämfört med en bil utan lucka. Även om bilen färdas i 40km/h, så innebär det ca 10m/s. Glasluckan är kanske 5dm lång på en sedan, kanske en meter på en kobi. Dvs det tar mellan 0.05 och 0.10 sekunder för takluckan att pasera bilen. Såvida älgen inte släpps från många meters höjd så och bar slumpmässigt råkat träffa luckan så kommer den inte hinna göra särskilt stor åverkan på luckan.
Innan jag köpte min X3:a så läste jag om en del som hade problem just med panoramatake, att det gnekade och hade sig. När jag dessutom hittade ett "Technical Training" dokument om X3:an där det framgick att vridstyvheten försämras med 15 % med panoramatak (30000 nm/deg med, 26000 utan) så var det en no-brainer för mig att välja bort det.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Tänk så olika man tycker. Visst är det kul att drömma sig bort i tillbehörskatalogen hemma i soffan men när jag sätter mig i bilen och hör sexan starta spelar det ingen roll om jag sitter på skinn eller tyg (OK sportstolar vill jag ha) och för att inte tala om när man varvar ur eller kommer på ställ genom en kurva så kvittar det om bilen har stor eller liten skärm :)
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

dm3: M sport är trevligt, dock ingen ej sänkt när man har kombi om jag fatta det rätt. Det externa utseendet är s marginellt att jag knappt kan tycka det är värt så mycket extra pengar. Utblåsen och insuget är väll det uppenbara som skiljer och M emblem?

Goc: Nej PPK är inget för mig, man kan ju ppk:a en 530d också och kräma ut mer. Ska det va ska det vara ordentligt.

Mården: HUD är coolt, men knappast värt det priset bmw tar extra. Dieslar låter alltid om traktorer utanför bilen vid tomgång, tyvätt

jhellstrom: Ja det är nästan ett krav för mig också, kan man starta den mobilt?tex via mobien? (kan man med volvo)
Att den drar lite mer bränsle är inget problem. Jag är ung och kör inte "vardagskörning" utan det är alltid "plattan i mattan" som gäller.

Med känsla: Hatar Audi, tråkigare bilar finns inte enligt mitt tyckte, min sambo har en a4 och jag har provkört de flesta.

BMW530d: Håller med dig på alla punkter utom kanske tackluckan....

Verdi: Dragkrog, har jag aldrig saknat (då har jag renoverat ett helt hus och flyttat 2 gånger.
Rattvärme????? Aldrig tänkt på eller saknat, har motorvärmare så hela bilen är varm.

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej drmonz.

Gäller det dieselvärmaren kan du starta den via en app om du har BMW connected.

Förstår dig med HUD:en. När jag tog den så tyckte jag först att det verkade vara en kul ploj. För mig anser jag nu det vara ett krav men det beror på att jag inte längre är ung och med åldern så blir det svårare att se på nära håll. HUD:en gör att jag slipper ställa om ögonen när jag vill se hastigheten, helt underbart då jag ser perfekt på långt håll men mina armar har nästan slutat att räcka till för närseende.
Det ger att jag får info om hastighet och navigation på ett enkelt sätt.
Detta är ju inte ett problem för dig då du fortfarande är ung.

Har PPK på min men skulle inte ha något emot mer, men det är inte nödvändigt.

/mården.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Glömde en sak.

Kör du i princip alltid med "plattan i mattan" bör du ta en 530 (minst).
Det gör det lite lättare att le hela tiden.

/mården
Verdi
drMonz, M-paket är dyrt. Men du får en del för det. Sportstolar, schyssta fälgar, billigare pris på skinn om du vill ha det, den sköna M-ratten och sen såklart en mycket snyggare bil i mitt tycke.

Rattvärme är galet skönt. Jag använder den på sommaren också om det är regnigt och kallt. Även om bilen är varm så kanske man är lite frusen om händerna och då är det helt fantastiskt skönt med rattvärme. Dessutom är det så pass billigt att det är ett givet tillval. Jag går så långt att jag aldrig kommer köpa en bil utan rattvärme igen.

Varför köper du inte en 3-serie istället om du nu ska köra den med "plattan i mattan". Billigare och roligare.
dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

Mården: Tack för svaret! Låter suveränt

Verdi: Har familj och behöver större bil (har volvo xc60 nu) ..... plattan i mattan och familjefar, ja det låter det. Men nej jag är varsam. Det är trots allt ingen m5
Som jag ser det blir en 530d och uppåt en nöjesmaskin som man gärna gasar lite extra i. Det är det stora vridet som kommer direkt som gör dieseln kul! Man behöver inte gasa fullt för det. En 520d blir bara transport och inte mer. Vad man uppskattar och är ute efter är en annan sak...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Du säger det själv redan i starten av tråden:
"530d var betydlig roligare att köra, riktigt pigg och härligt motorljud och man fick ville inte sluta köra".

Lura inte dig själv, det har jag försökt många gånger, och undvik täta bilbyten. Skaffa bilen du vill ha. Du verkar ju ha råd. Dieselfyran är inte rolig.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Om det nu är motorljudet du är ute efter så är diesel inte rätta vägen att gå enligt mig..
Nu är jag säkert bara bitter eftersom jag har en 520d, som jag box trimmat (ja, jag vet jag svär i kyrkan).

Med trimmet får motorn 210+ osofistikerade hästar.
Osofistikerade eftersom det är diesel knattrande hästar med turbolagg värdig en Saab 99 turbo... Det är kul!

Jag trivs kanon med bilen och valde manuell eftersom jag vill verka motorintresserad vid dagis-parkeringen brevid alla volvo xc60 automat. ;)
Kalla mig bakåtsträvare, men jag tycker att det är mysigt med manuell, även fast jag kör min beskärda del av stockhlmsrusningen.

Krav på utrustning om jag skulle köpa en ny bil skulle vara:
Bluetooth
Svankstöd
Rattvärme
Dragkrok
PDC (jo, det finns de utan)
Keyless

Trevligt vore:
Skinn
Navigation
Elbaklucka, gärna i kombination med backkamera så att man kan vifta med foten för att öppna, ser kul ut!

Trevlig men onödigt:
xDrive
M paket

Jag skulle valt 520d baserat på det ekonomiska både i det löpande som i andrahandsvärde..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.