|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, Tänkte fråga Er bilkunniga och intresserade på detta forumet. Jag har ett företag (ej momspliktigt) som jag tänkte leasa en bil på. Jag har tidigare haft en BMW 528i (-99) och därefter en BMW 318d (-10). Båda har varit fina bilar, men utan tvekan var 528i roligast att köra. Nu har jag familj och behöver en touring och i skrivande stund har de fin kampanj på just BMW 5-serie via BMW. (Länk Kortfattat: 520d touring business comfort edition med xDRIVE, automat och sportpaket = 361 900 kr inkl moms 530d med samma som ovan = 478 900 kr inkl moms. Båda bilarna har superfin komfort men såklart skiljer sig bilarna åt att köra. Tyckte 520d var rätt "mesig, och karaktärslös", och motorn lät knappt något (helt tyst) inne i kupén, vilket jag tycker är tråkigt. Däremot lät den som en traktor när man stod utanför och den körde i låg hastighet. 530d var betydlig roligare att köra, riktigt pigg och härligt motorljud och man fick ville inte sluta köra den. Så kort och gott kan man säga att hjärtat säger 530 medans hjärnan säger 520. Jag har räknat lite på det rent ekonomiskt och får följande kostander: 520d: privat kostar den mig (förmånsvärdet) 27500 kr/år (jag har bra årsinkomst så jag har räknat med att jag betalar skatt på 50% på förmånsvärdet som är 55 000kr/år) för företaget kostar den mig 77 520 kr/år 530d: är kostnaden 37 500 kr/år privat och på företaget hamnar kostnaden på 97 920 kr/år. Till båda bilarna har jag lagt till 21 500 kr på grundpriset för navigation. Så nu till min frågor: 1. Vilken bil rekommenderar ni, och varför? Erfarenheter? 2. Är 530d dyrare att försäkra? däck? etc som kan dyka upp jämfört med 520d? 3. Vilken är mest eftertraktad vad beträffar andrahandsvärde? 4. Är det någon utrustning som ni känner är ett måste och värt pengarna att lägga till ovannämnda bilar? Hoppas någon av er har tid och lust att besvara mina frågor Bästa hälsningar Gunnar,a | |
|
Svankstöd och i alla fall HiFi ljudet även instrumetkluster med utökad funktionalitet är trevligt. Men viktigast av allt adaptiva xenon, som duger gott. Väldig skillnad mot vanliga standardlyset. PPK chip på 520 och bilen får en helt annan karaktär med bättre vrid och varvvillighet , speciellt trevlig blir automatlådan, det sega lagget försvinner och väsentligt bättre gasfespons. Ingen 530 naturligtvis, snarare mer lik 525, men är det värt 30 000 extra per år? . Kul när man provkör, men till vardags duger 520 gott och för att framkalla det sköna ljudet i sexan måste man köra om hela tiden :) Försäkring tror jag är det samma, däck är ingen skillnad. En 530 är väl mer eftertraktad, men då skall det vara M-sport. /GC |
|
|
1) Omöjligt att säga. Alla rationella argument säger 520d men om du vill ha en 530d och har råd - välj den. En mycket trevligare bil. 2) Ja den är dyrare att försäkra. Däck beror på val men det borde vara samma. 3) 520d kommer ha ett bättre andrahandsvärde i procent och lägre förlust i kronor. Låt ingen få dig tro annat. 4) Smaksak. Ingen utrustning "lönar sig", det är bara folk som fick underkänt i matte som tror det. Utrustningen måste ha ett andrahandsvärde på 100% plus kapitalkostnad vilket ingen utrustning har. Köp det du vill ha, inte vad du tror andra vill ha. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Följ hjärtat så slipper du sukta efter andra bilar på en gång. Angående utrustning så har jag en filosofi och det är att en bil med mer motor kräver en högre utrustningsnivå. Det går liksom hand i hand. En typisk spekulant på en 520d har inte alls samma krav/förväntningar på utrustning som en som är ute efter en 550i. Det som händer om du köper en 530d utan skinn, navi, dragkrok, bättre ljud osv är att du tappar spekulanter. 65% vill ha drag, 57% vill ha skinn, 34% vill ha navi osv osv. (påhittade siffror) Om du inte har något så blir man utelämnad till de procent som inte kräver nåt av det. Och den procenten är större hos 520d-köparna än hos 530d-köparna. Finns även en gräns uppåt. Utrustar man bilen mer än vad köparna i regel förväntar sig är det svårt att få nåt extra för det. De som letar en begagnad 520d vet kanske inte ens att det finns night vision, HUD, adaptive drive osv. Sen hittar de en bil som har det och tycker att det vore nice. Men eftersom det inte är ett krav betalar de inte så mycket extra för det. Det ökar inte den potentiella kundgruppen särskilt mycket helt enkelt. |
|
1. 530 utan tvekan. Flyttar den stora bilen på ett rappare/roligare sätt. 2. Fler hk => dyrare försäkringspremie, typiskt. Troligtvis ingen jättekostnad då det är en halvförsäkring + betala med företagets oskattade pengar. 3.Vet inte, men om jag skulle gå för en 5-serie så är det 530 som gäller. Men det är ju bara min åsikt. 4. Finns inte automatlådan och sportstolar så är det en deal breaker för mig. Resten är inte lika viktig men trevligt såklart. Jag kör ju inte så mycket heller. Något som du kan ha i åtanke är att ju mer du plockar på ju mer förlorar du. |
|
| Har du titta på Innovation Edition för 530d? Länk Eller springer det iväg alltför långt i pris? | |
Verdi |
En innovation edition blir runt 100 tkr dyrare än den 530d som han har specat nu. Men då får man nästan ALLT. |
|
Tack för alla kloka svar! GoC: Super med alla de tipsen, låter riktigt bra! Svankstöd såna säten har jag aldrig sett? andreas_lofgren: helt rätt med att utrusta bilen baserat på vad man själv vill och inte andra! Verdi: Ja jag tänker lite som du, daagis: skall kolla upp sportstolar, men tror det ingick och även automat ingick jsn +verdi: Ja ser man det så blir det inte så mycket extra om man nu får i princip allt. Men börjar man på 520d på 380 och sen siktar på 530 för en 480 är det redan ett stort steg, skall man sen upp till 580 har det dragit iväg en massa redan, då kan man nästan likaväl köpa en 550d till slut :-) Tack så länge. |
|
|
Svankstöd den viktigaste rutan att kryssa i, bara standard i komfortstolarna som måste beställas med skinnsäten. Dom giriga Bayrarna tar betalt för sådant som är standard i dom flesta andra bilar. Jag har mina enkla krav: sitta bra och komfortabelt, 193 cm lång, och till det har bmw ganska så dåliga stolar. För mig funkar standardstolar bäst, fick ont i höfterna av sportstolar och benen blir låsta rakt fram. Har du lång rygg skall du vara observant på den otrevliga kant alla bmw stolar har, undantaget dom i active Tourer och nya X1. Ljus kan man aldrig få för mycket av och då är det en grym skillnad att få dom aktiva xenon lysena som alltid lyser maximalt med helljus runt mötande bilar och dom som ligger framför. Det absolut bästa tillvalet jag gjorde på min. Så det är dom tillval jag absolut skulle ta, förövrigt är bilen bra utrustad som standard. Ev oxå backkamera, men den är oftast rätt skitig då den sitter helt oskyddad, men något man vänjer sig på med. När man ser bilden så är det ett ypperligt hjälpmedel för att baxa in den ganska så stora bilen i trånga utrymmen. Ca 15 000kr totalt för dessa tre grejer, som förövrigt är standard på många andra mycket billigare bilar. |
|
|
GoC: aktiva xenon? är det inte aktiva led du menar? mvh |
|
|
Köp med hjärtat om du kan göra dig råd till det. De enda BMW jag har blivit besviken på är de jag köpt med hjärnan istället känslan. Gäller både motorstorlek och utrustningsnivån. Prova vad som du kräver av stolarna. Jag vill ha justerbart svankstöd medans min fru bara blir irriterad över att justera det fram eller tillbaka och tycker det är onödigt. Så det är väldigt individuellt. **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Nä det finns xenon med exakt samma funktion som led, men ca 10 000kr billigare. Lite vitare ljus med led, men inte mycket mer ljusutbyte. Rekommenderar verkligen detta om man vill ha väsentligt mycket bättre ljus till en vettig peng. Led ljusen är rena ockerpriser på med exakt samma funktionalitet. GC |
|
|
ah ok tack för svar! |
|
|
Hade röstat på en fullutrustad 520D :) |
|
|
Vad är fullutrustad? En massa grejer man i stort sett aldrig använder ? Och som BMW tar snuskigt bra betalt för Navigation 20 000kr för nått som inte kan kosta mer än ett par tusen, ocker. Jättedäck, tar bort komforten och låter nått fördjävligt. 17 tums odubbade vinterdäck utan RFT då går bilen komfortabelt såsom den ska. Nä en ratt, ett par vettiga stolar, automatlåda är bra till diesel motorn, dragkrok, bra ljus, bra ljud ( duger gott med hifi om man lyssnar på radio eller mp3 ) skinnklädsel om man trivs med det och tycker det är fint. Sen undrar jag vad argumenten är för övriga grejer. Köpte driver assistent, men det är mest otrevlig och håller på och skakar i ratten så fort man genar i en kurva. |
|
|
Hade hellre tagit en "naken" 530d än en fullutrustad 520d. Jag har haft en 520d i ett antal år nu, visst den går hyfsat men är totalt karaktärslös. Inget man sitter och varvar upp för att det låter "gött" precis. Varför inte gå på en 340i istället? Lite mindre och lite sämre komfort men betydligt roligare att köra. Eftersom femman är på väg ut så kanske 3-serien är ett bättre köp rent ekonomiskt för ditt företag? |
|
|
Karaktären växer rätt bra med PPK, jag har haft både med och utan, en F10 och en F11. Framförallt så är det över 3000 R/M som det blir stor skillnad och den betydligt rappare programvaran i växellådan. Bänkat så ger PPK 220 hk och 500 NM vrid. Bilen blir mer som den borde varit från början, och skillnaden mot 530 är inte så spesielt stor, förutom att man så klart inte får den raka sexans ljudkuliss. Däremot mot en rapp 535 eller 550. Då börjar det bli riktigt bra bett i motorerna och rejält stor skillnad, men dom går ju så jäkla bra så man inte kan nyttja kraften utan att det går allt för fort när man kör om ett par lastbilar. |
|
|
GoC: Kan tänka mig att det blir mer kläs i maskinen med PPK, är själv lite skeptiskt till det utan är för feg att det blir problem på sikt och att man sliter ut saker och ting snabbare då det inte är tänkt att det skulle leverera den prestandan från första början. Sen gillar jag ljudet på 6an. Håller med dig med ockerpriser på tillval. Dock är navigation ett måste för min del, känns inte helt roligt att sitta beroende av sin iphone nav för att hitta fram dit man vill. MUC: Ordet karaktärslös är precis så jag känner i nuläget med 520d, men vill inte döma ut den riktigt än, så har bokat in en andra provtur med den. Men exakt så känns det i skrivande stund. Visst sen kan man tänka, "ja ja vi bor i sverige vi kan inte köra så fort här ändå, så vad ska man med mer motor till?" Men då anser jag att man lika väl kan köpa en toyota eller något mindre dyrt. Sen tycker jag att man njuter av en bra bil fast man håller hastighetsgränsen, det finns ingen lag att man inte får accelerera upp till 110 på visst antal sekunder. Sen kör man väll inte alltid helt lagligt heller vad gäller hastighetesgränserna... Men vad säger ni om panoramatak? Tycker ni det är värt att ha det i era biler (ni som har) och ni som inte har (saknar ni det)? Jag har det i min nuvarande bil, och tycker det är härligt när jag kör (då får jag visserligen inte njuta av det, eftersom man inte ser det) och övriga familjemedlemmar HATAR när jag öppnar det eftersom det hörs mycket brus och blir kallt (vi bor i sverige, ;.)) kostar ju nästan 17 tusen till.... Några andra saker ni tycker är ett måste på utsidan för att få fint utseende på bilen? M-sport tycker inte jag gör så jättestor skillnad (avgaser, sänkt och luftintag) och kostar nästan 50 extra. Vill ha tonade rutor (bra för smårbarnen i bilstolen). Sen vill jag ha läderklädsel dakota (ej nappa) och ljus ej beige utan snäppet ljusare (ej vit), svart (ej metallic, verkar inte som det är någon jätteskillnad) 18" fälgar. Många av er pratar om dragkrok, är det så nödvändigt? Jag har aldrig saknat en dragkrok, min fru har tillgång till stora bilar om man behöver åka till tippen eller annat grovarbete. (Har ingen häst som jag behöver dra omkring i landet) nav, automat och läder är måsten för mig. |
|
| M-sport kostar "bara" 29900 just nu. | |
| Jag har m-sport, vilket var ett krav för mig. Brukar vara väldigt eftertraktat i begangnatledet också. Sedan ville jag ha panorama för barnens skull. De älskar det när de sitter i baksätet. Dieselvärmare är en riktigt bra utrustning som du gärna har vintertid. Gillar man att lyssna på musik är hk ett riktigt lyft. Men visst. Det kostar... | |
| PPK är tänkt och utprovat till bilen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.