|
|
|
|---|---|
|
Var på bilbesiktning i måndags och fick anmärkning på båda länkarmarna som fäster bakaxelbryggan till karossen. En av dessa knackade de hål i. Är det en rostskada som går på den 12-åriga rostskyddsgarantin? Blev lite deppig när jag såg hur mycket "brunt" det var i bakvagnen på min 08 som endast gått 7 000 mil, är detta verkligen normalt? | |
|
Rostskyddsgarantin täcker bara rost som kommer inifrån så spontant är det antagligen nej. Och nej, det är inte rimligt med den typen av rost egentligen. Bara enligt BMW. ------- //Lövet |
|
|
Jag skulle definitivt åkt till BMW och försökt få det på rostskyddsgarantin då de kunde knacka hål på delar...! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fördjävligt dåligt! Har BMW börjat använda återvunnet stål i sina bilar precis som många lågprisbilar? EB |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@ELPE : Lider med dig, vi får hoppas att det endast var ett sällsynt tillverknings/processfel och inte något vi får läsa fler gånger om. Men vilken komponent handlade det om? Din beskrivning gick inte ihop logiskt sett. Detta är bakaxelbryggan, men den är fäst i karossen med ett antal stora skruvar (inte länkarmar) - undantaget är förstärkningsstaget #6 Länk Hjulnavshubben sitter däremot fast i bakaxelbryggan via ett antal länkarmar (denna typ av hjulupphängning kalls multi-link) Länk Var det några av dessa länkarmar som hade rostat sönder? |
| I den första länken är det nr 6 som heter Push Rod. Är skruvad med en bukt i bakaxeln och två upp i karossen | |
Ok! Så det är dessa som rostat. Tur iallafall att det inte var värre. Men oavsett så är det oacceptabelt. Motsvarande på min E34 med 40 000 mil och 28 år gammal är lika fina och ingen rost. Motsvarande på min E30 som nu är 31 år är också utan rost och fullt användbara. >>> Kuriosa <<< Den komponenten är till för att inte bakaxelbryggan ska vridas för mycket. Samma typ av komponent sitter på E34 (detalj #5) Länk och likadant på E30 (detalj #4) Länk |
|
Bytte bägge dessa på min igår! De har varit rostiga iprinsip sedan jag köpte bilen som då bara hade gått drygt 4000mil men nu(när bilen gått närmare 20000mil) tyckte jag det var dags att byta innan det blir hål i dem, de kostar bara 300:-/st så det är ingen stor kostnad om man kan byta dem själv(vilket är lätt mekaniskt sett). Dessa är tillverkade i ganska tunnt stål och bara lackade original och sitter väldigt utsatt så man förstår varför de rostar..... Om det kan går på garantin vet jag ej då jag inte ens frågade, en gissning är att de inte gör det. |
|
| Funderade på om de sitter i spänn på något vis eller om det bara är att lossa bultarna och plocka bort dem och sedan sätta dit nya. Får väl också skaffa en annan hylsa om jag gör det själv eftersom det verkade vara torxhylsa och några sådana har jag inte. Minns du storleken på hylsorna du använde? | |
| Nej de sitter inte i spänn, till torxskruven passade en vanlig 14mm 6-kant hylsa bra och på de andra två var det 15 el16mm hylsa(kommer fan inte ihåg). Som jag förstod manualen skall de två främre skruvarna egentligen dras med bilen ståendes på hjulen men eftersom jag har 2-pelarlyft blev det lite svårt och de nya stagen såg ut att hamna på exakt samma plats som de gamla även med upplyft bil så jag lade inte ned ngn energi på att det. Torx skruven skall dras med 100nm och de två främre med 47nm om du vill vara noga. | |
Staget sitter fast i en bussning som flexar något, därför ska man dra åt när bilen är i sitt viloläge. Annars slits bussningen ut i förtid. Nu ser just denna infästning inte alls så kritiskt ut när det gäller detta, så jag skulle inte alls vara orolig att dra åt med bilen upplyft. Det är värre med tex bussningarna i framvagnen på tex E34 där vinklarna på bärarmarna är radikalt annorlunda med bilen upplyft vs ståendes på hjulen. Där är det viktigt att dra fast bussningarna med bilen i viloläge. Oavsett så är det dålig kvalitet på både materialet och ytskyddet. Något jag tyckt hänt gradvis på modellerna de senaste 15 åren. Material men framförallt ytbehandlingen har blivit rejält mycket sämre på många komponenter (alltifrån skruvar till större infästningsanordningar och rör). Vissa delar har blivit bättre, men samtidigt har många andra delar blivit sämre. Varför inte behålla det som är bra och förbättra det som inte fungerar? Tyvärr verkar folk hellre vilja ha automatiska farthållare och automatisk parkeringsfunktion istället för en hållbar samt rolig/trevlig/underhållande bil att köra - och vill folket ha det så levererar tillverkarna det. |
|
Då verkar det ju inte vara svårt att fixa jobbet själv, bör gå att komma åt ganska lätt även utan lyft, det sitter ju inte mitt under bilen. Men det låter lite farligt att använda sexkantshylsa på torx-skallen, tror nog jag får skaffa en passande hylsa så man inte deformerar skallen. Tack för din feedback ! |
|
Torx kostar peanuts. Köp! Torx blir vanligare och vanligare, köp en uppsättning nu och du har dessa verktyg livet ut (alternativt tills de kommer på en ännu fräckare skruvhuvuddesign - beror lite på hur länge du planerat att leva). Biltemas hylsor med 10-årsgaranti är de absolut mest prisvärda. Jag menar... 80 SEK, det var vad EN bira kostade mig i onsdags... Torx E5-E14 (art.nr 10-387) - endast 80 SEK Länk Torx E10-E24 (art.nr 71-112) - endast 129 SEK Länk |
|
efter 12 år är det dags att byta för 4 år sen kvalitet är har numera inget med huruvida en del är rostig eller ej efter 12 år att göra utan det har med upplevd känsla när du kollar på reklamfilmen på facebook - ofta kallat "premium" känsla "vill ha" - mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.