AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.111

Vatten i oljan

Al
8
Alya
328i-98
Tjenare, jag har en bmw e46 328-98. Jag körde mycket med den i sommras och märkte att lite vatten förvann hela tiden. Jag kollade oljan regelbundet och la aldrig märke till att den såg konstig ut. Nu har bilen stått ute över hela vintern och när jag kollade oljan nu så har den stigit lite på oljestickan samt satt den var ljusbrun och väldigt lättflytande. Vad tror ni problemet skulle vara? Är det bara kondens eller kan det ha med att göra att den drar in vatten? Toppapackning/toppen? Tacksam för svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lägg upp en bild på hur oljan ser ut!

Hur gammal är oljan och vilken olja är det (viskositet)?

Att det är lite "majonäs" längst upp på stickan och/eller under oljepåfyllningslocket, är helt normalt under vintern - är kondensvatten från vevhuset, men det får inte vara stora mängder.

Man kan även göra ett "sparkle test" genom att droppa några droppar olja i en tesked och sedan hetta upp den med en tändare - börjar det spraka är det ett tecken på vatten i oljan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Du ser inget läckage under bilen nu när den stått ett tag?

När min 330 smygläckte från expansionskärlet såg man inte så mycket under bilen, det samlades inne under kärlet, kröp längs slangar o "småfuktade" utan att egentligen droppa på garagegolvet.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.