AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.261

Kollar någon på Powerbörsen?

Sida 7 av 8
Fälgsmaken är förstås personlig men jag vet att påtagligt många genom året påtalat att de sitter som en smäck faktiskt. BMW gör sig märkligt nog inte så bra på bild, verkligheten är bättre. Respekterar absolut om du tycker de är ett minus, påfallande många tycker tvärtom. Väl bra det , annars skulle alla bilar se likadana ut.
Finns en uppsjö alternativ för att få fart på en E90d, vore faktiskt oerhört intressant med ett oberoende test vad som skiljer de olika alternativen åt, att de har effekt är iaf klart. Finns rejält med åsikter om det ena och andra, men inte så mycket fakta på bordet. Trassel med växellåda osv är ju faktiskt ovanligt, BMW har en förmåga att bygga extremt bra växellådor, tom till en best som 550d. Belastningen måste vara oerhörd.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Detta är rätt underhållande läsning.
Det roligaste är väl hur man definierar en Svenssonbil.
Har själv en MB C-klass kombi och en Porsche 911 och jag vet bestämt vilken som är Svensson där ;)
Verdi
ljo002, Har ju själv haft en fultrimmad 330xd -08 så det är väl ok. Men det är inte värdehöjande. Tyckte dock den inte riktigt kom överens med växellådan när den var trimmad. Växlade inte alls som jag ville. Stampade man plattan i mattan ut från en rondell kunde det ta väääääldigt lång tid innan nåt hände.

Största lyftet från E91 till F31 är faktiskt just automatlådan tycker jag. Syns ju på 0-100 tiderna också. Från 6,8 sekunder till 5,4 sekunder trots endast en måttlig effektökning från 231hk till 258hk. 1,4 sekunder skojar man inte bort. Skulle tro att över en sekund beror på lådan och nån tiondel på effektökningen.
Mina ärliga åsikter enl nedan.

Minus:
Fälgarna. För mycket "tonårsstuk" för mig.
Bredare däck och fälgar än org.
Spacers.
Trimmad(?)
Import.
Miltalet.
Ej utrustad med förvaringspaket som en majoritet av de svensksålda.
Motorvärmarkontakten monterad klart avvikande. Skulle behövas göras om för att se vettigt ut.

Plus:
Attraktiv modell.
Ser okej ut i skicket. (På några av bilderna)
Bra utrustning förutom avsaknaden av förvaringspaket och dragkrok.
Precis som en fet BMW ska se ut, stock är för svenssons. Bilen är förresten redan såld utan prut, köparen gjorde en lysande affär. Förresten tycker jag att det är fånigt med allt nedlåtande om import. Är du petig med hur bilen skall se ut och vill att den skall vara fullsmetad, och dessutom inte vill ligga och vänta på rätt bil i evigheter så är det naturligt att bredda söket till europa, då sådana bilar inte är vanliga. Kollade efter tex en vit f31 330d x-drive med panorama och vit/oyster klädsel/HK/M-paket, fanns bara en i hela europa, förstås i tyskland och inte i sverige. Det blir inte billigare, men du har en vettig chans att hitta rätt bil snabbt. Köper man en bil på BMW i Tyskland så är risken att den är skruvad lika stor som på Bavaria Stockholm. Som sagt gör man en god gärning som tar in mer exotiska bilar till vår marknad. Alla data framgår ju av dokumentationen. Import av bilar köpta av auktoriserad tysk BMW handlare borde inte påverka priset i senare led alls.
Visst vxl lådan i e90 är läskig, lägger du inte i sportläget kommer du aldrig iväg, fatalt i T-korsning. Med sportläget är det långt bättre, nästan så att man kan hoppa in i rondellen, men då med ngn knapp sekund innan det bär iväg som man får ta med i beräkningen. Kör ju F36 och lådan i den är långt bättre förstås, hugger som en kobra.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Kul att du fått sålt din bil. Tråkigt att denna underhållande tråd sakta nu kommer dö ut.

Har inte läst allt men sett många som försökt ge dig bra tips mm men det känns som att du duckat för alla former av tips och du har istället svarat med bortförklaringar eller försökt få andra att tycka som du. Sen när dom ej gör det så kallar du det för mobbing? Nåväl jag kan ha fel.

Bilen med kanoten på taket är nu såld. Kommer minnas denna tråd länge och den bilden med kanoten kommer jag skratta åt varje gång jag tänker på tråden.
Tror ni missuppfattat vad en diskussion innebär. Funkar så att man bollar argument fram och tillbaka. Man vill belysa ytterliggare aspekter, få argument är så starka att de inte kan invändas mot på något sett. En bild tex som någon tycker är kass är inte det ur andra aspekter. Sen ska man hålla en ton som är värdig, den där Johan B tror jag jag får ringa upp så han får en chans att förklara sig. Tänk på att ni är rätt lätta att identifiera.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det för dumheter du håller på med nu? Ska vi hålla på med sånt trams kan det vara värt att komplettera den här tråden med regnummer på den bil vi diskuterar. CSN558.

-------
//Lövet
Se där har vi ju själva definitionen av en diskussion, "försökt få andra att tycka som du". Sånt som händer på ett diskussionsforum. Grundtesen som jag fått så mycket skit för är väl den att det också kan funka med en teaserbild för att locka fram rätt köpare, som sedan hör av sig för mer info/bilder. Det är inte alls orimligt att förvänta sig att en potentiell köpare hör av sig med ett kort mail, det gör de allra flesta bilköpare, svårt att se hur det kan bli affär annars. En person som är så lamt intresserad att denna lilla ansträngning känns oöverstiglig vill jag inte träffa. Ovanliga bilar går bra att sälja utan så mycket bilder, för köparna vet redan hur de ser ut. Många bilar säljs så faktiskt. Sen var många inlägg felaktiga, tex att det är så helt fel att tycka att bilen man säljer är bra, det är naturligtvis inget som ligger säljaren till last, tvärtom. Påhoppen på min person och alla märkliga gliringar om bilen som ju faktiskt bara kostar 125000 är helt onödiga.
"Hoppas vid gudarna att han inte är läkare som någon trodde tidigare - det kan bara sluta med död och förödelse i så fall..."

Varför skriver han så, försök till skämt? Galen?
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
" Sen ska man hålla en ton som är värdig, den där Johan B tror jag jag får ringa upp så han får en chans att förklara sig. Tänk på att ni är rätt lätta att identifiera. IP: ...[.26.114]"
Ge dig nu! Är du komunpolitiker eller schizofren?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Men lägg ner för helvete. Du plockar inga sympatipoäng om du nu tror det.

PS ring inte på arbetstid.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Bilen är väl inte -07 som det påstås i första inlägget, utan en -06.

Fordonsår / Modellår 2006 / 2006
Först registrerad 2006-10-31
Trafik i Sverige 2010-09-29
Mätarställning 17 448 mil
Årlig skatt 6682 SEK

Tillverkad 2006-10-16, så den är faktiskt av årsmodell -07.

Gör dock inte stämningen i tråden bättre :)

OK, visst. Nu får nån annan hitta på nåt ämne som engagerar, tack för alla fina tips!
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”

― Mark Twain
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vojjne vojjne....

Där träffade skiten fläkten på riktigt! ;)
Jag får väl konstatera att retorisk sarkasm och ironi inte verkar fungera så bra i denna tråd av någon anledning.

Jag hade tänkt hålla mig från tråden då den urartade allt mer men var ändå lite nyfiken över hur det kunde komma sig att tråden fortlevde och blev 7 sidor lång (troligen längre innan jag skrivit klart mitt inlägg) och fick då se TS upprördhet över mitt uttryck och jag känner mig nog därmed nödgad att ge ett svar i alla fall.

Till att börja med får man väl gratulera till att bilen är såld!

Mitt inlägg var kanske lite hårt formulerat men det gjordes lite i "blindo" utan att ha en aning om vad du sysslar med - i efterhand visar det sig uppenbarligen att du är läkare och det oroar mig faktiskt lite, vilket inlägget gav uttryck för (utan att då veta att du var just läkare - kalla det en "lyckoträff") på ett generellt plan!

Dessutom gjordes ordvalen medvetet provokativa för att få till ett "uppvaknande" och reaktion. Åtminstone det senare uppstod i alla fall, en reaktion blev det!

Läkare jobbar i mina ögon (naturligtvis väldigt förenklat men ändå) i praktiken med liv och död! Har man då en självbild där man tycker att "hela regementet går i otakt - bara jag går i rätt takt", äventyrar man i slutändan personers liv och hälsa när man inte kan eller vill inse sina egna begränsningar...

Jag hade för övrigt en bekant som höll på att stryka med av ungefär den anledningen då läkaren bara såg till vad han tyckte och såg - resultatet blev en medicin-mix som höll på att slå ut hans njurar helt. Andra läkare bara skakade på huvudet när de i samband med behandlingarna av felmedicineringen, fick höra hur det gått till.

I ärlighetens namn var det faktiskt du som gav mig ett tjuvnyp först då du plötsligt försökte underminera mina sakliga argument med att jag minsann hade en BMW från 2003 ( för övrigt tillverkad ganska exakt tre år innan din bil som såldes och har gått ungefär lika långt)...så kom inte och gnäll allt för mycket.

Som du skrev är tråden intressant ur ett sociologiskt perspektiv, men jag skulle även hävda ur ett psykologiskt och kanske ännu mer socialpsykologiskt dito. Men det är en fråga som får avhandlas inom vetenskapliga kretsar i så fall.

Att man inte är osynlig på nätet är ingen hemlighet - jag har nu t ex. både namn (inklusive sambo), adress, telefonnummer och alla registrerade fordon i hushållet plus en bild över det röda huset (inklusive den nu sålda bilen utanför garaget) plus fast- och mobiltelefonnummer och även ett gäng vidare länkar till olika sociala medier - allt rörande "ljo002".

Detta tog mindre än fem minuter att få fram och jag gjorde det på skoj för att se hur lätt det är för en som inte har behövt göra det tidigare genom helt öppna och offentliga kanaler...lägger man ner mindre än en timme kan man säkerligen få fram nästan allting som rör en person i detta öppna samhälle!

Så att underförstått försöka få personer att "skrämmas" till inrättning i ledet genom att säga att jag minsann kan ta reda på var du bor och vilket telefonnummer du har, känns rätt B och fullständigt onödigt på ett internetforum - det är bara att sparka in öppna dörrar i dagens informationssamhälle.

Nu tänker jag inte skriva mer i denna tråd, för det blir garanterat en evighetstråd med många nya upprörda känslor i så fall!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag tycker att bidragande forummedlemmar borde få åtminstone 50% av säljpriset då dessa har stoppat in mååånga timmar i att göra en säljande annons....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.