|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
| Precis, det är min plan. Ska avvakta lite kanske då vi ska bort på sportlovet nästa vecka. Jobbigt ju att bli nedringd på semestern. Den står torrt och fint i garaget. Kört den sedan 2010 och varje mil har varit en fröjd, hör inte till dem som klagar över bilresan till jobbet. Till alla som klagar över resan till jobbet: Köp en rolig bil och se till att jobba/bo på ställen utan köer. Säljer mest för att man ju nån gång måste byta bil, tänkte passa på nu när allt funkar ua. Alltid trist om något fallerar som måste fixas så den går att sälja, man tänker "Helvete att jag inte sålde innan detta hände!" | |
| Du behöver jobba på din annons den är inte säljande alls med de bilderna och den texten. Din högra framfälg ser ut att vara skrot också. | |
|
Annonsen skapar ingen köplust precis... Jag frågar mig: Hur ser bilen ut framifrån? Hur ser bilen ut bakifrån? Hur ser bilen ut på vänstersidan? Hur ser bilen ut på insidan? Hur ser det ut i bagaget? Hur ser det ut under motorhuven? Att hävda att bilen är i ett bra skick utöver det vanliga, rimmar illa med att visa en totalskrotad framfälg höger fram... Det finns som sagt en del att göra med annonsutformningen för att skapa ett köpsug. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jaha där kom det. De dryga elaka inläggen som helt oprovocerat förgiftar stämningen, varför? Tyckte annars att tonen i den här tråden hittills hållits respektfull. Jag har förstås ett batteri bilder att sända den som anmäler intresse. En annons kan också utformas som en försmak om vad det handlar om för bil, inget fel i det. Varför skulle jag påstå att bilen är i gott skick om den inte är det? | |
|
Du tar det helt fel! Det är inga påhopp utan tips om hur du skall göra om din annons... Hur du tar det är din ensak men elaka påhopp är det inte, snarare konstruktiv kritik och kanske en tänkbar delförklaring till det ljumma intresset på din annons. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Totalskrotad fälg? Naturligtvis en grotesk överdrift, men det stämmer faktiskt att om man tittar riktigt noga så har den fälgen fått en kyss så att den är aningen rak på ett ställe, ofta får man stå och stirra ett tag för att se vart det är. Varit så ända sedan jag kom över dem, de är ovanliga Breyton Race GT 19" som är rejält dyra och unika, säkert de enda i sverige. Har tidigare suttit på en race BMW som kört Nurnburgring. Låtit en fälgexpert titta på det, han tyckte inte man behövde göra något, störde man sig kunde man ta en gummiklubba och knacka till, men jag har inte brytt mig om det.I min bok inget jätteproblem, bilen är ju ändå inte splitt ny. Tycker nog inte man kan vara hur petig som helst när man är spekulant på en 8 år gammal bil. | |
|
Du verkar tyvärr inte riktigt förstå betydelsen av en annons när man säljer en bil på Blocket. Den säljs framför datorn, inte på plats. Köparen bestämmer sig för sin bil redan vid datorn, de orkar inte åka runt och titta på bilar på ren chansning. Jag har sålt ungefär 20 bilar sista åren, av dessa affärer kanske 3-4 personer totalt har kommit bara för att titta. Resten hade redan bestämt sig innan. Detta innebär att en annons MÅSTE ha - Bra, ljusa bilder från alla hörn och av inredningen - Komplett information om bilen, dess historik och dess skick - Småskavanker ska vara (helst) åtgärdade eller tydligt beskrivna. Tyvärr lever inte din annons upp till dessa grundkrav. Din inställning till bilen tror jag inte hjälper heller. Det verkar som du anser att köparen ska vara "tacksam" för att få förmånen att köpa din bil. Den inställningen kommer inte funka alls tyvärr. Det finns alltid fler säljare än köpare till denna typ av bilar. ------- //Lövet |
|
|
Ser jag en "skrotad fälg" på en nyare bil, drar jag och många med mig, direkt slutsatsen (rätt eller fel) att bilen i fråga troligen har andra fel efter "misshandel". BMW är väldigt känsliga för fel i hjulupphängningen och en fälg som är synbart deformerad måste repareras för att anses vara säker - dessutom är det inte så enkelt att man tar en gummiklubba och bankar tillbaka en sådan fälgskada i en alu-fälg. Lättmetallen blir spröd och är inte lika formbar som en plåtfälg... Renovering av fälgar är rätt dyrt, oftast blir det inte mycket billigare än att köpa ny. Undantag för fälgar som är väldigt dyra och sådana fälgar som inte säljs längre. Mitt tips är att helt enkelt inte lägga upp foto på bilen med den fälgen och sedan påtala skadan tydligt för spekulanter på plats... Strikt sett har du ju "Kotlers fyra P:n" att jobba med när du marknadsför något (även om man nu pratar om några fler parametrar, men de är väl kanske mest applicerbara när det är företag som säljer): Produkt - du har vad du har men kan givetvis "putsa till bilen". Pris - ja just priset... Påverkan - hur du marknadsför bilen, dvs. annonsering (typ, plats, utformning etc) Plats - var du säljer din bil. Kan ju också påverkas hur du annonserar då en del kunder kan vara villiga att åka långt. I detta fall funderade du på prisbilden och fick tips om att din "påverkan" var bristfälligt utformad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sanningen kan vara hård ibland men det betyder inte att den som meddelar den är dryg eller elak. Vill man sälja något får man anstränga sig lite mer än att lägga upp ett par dåliga bilder. Det är inte speciellt jobbigt att ladda upp fler här på autopower. Fälgen är en sådan sak som en BMW-entusiast hänger upp sig på direkt när man ser det så tydligt. Att det är exklusiva fälgar hjälper inte när en fälg måste bytas ut. Som sagt vill du öka intresset för din bil så får du ordna bättre bilder och jobba på annonstexten. Lycka till.. :) |
|
| Har du en fin bil och satt priset därefter är bra foton väldigt viktigt. Annars ser köparen inget mervärde och bläddrar vidare till nästa bil. Och varför ska jag som köpare fråga om fler bilder när jag inte får något köpsug på de bilder som visas? | |
|
Trådskaparen verkar inte tagit till sig av kritiken och bilen förblir osåld. För mig känns det lite lustigt, säljaren har ett nära på perfekt säljobjekt. Jag tror många här inne skulle kunna sälja den bilen på max 1 månad med vettig annonstext och bra bilder. Nån stött fälg är inte hela världen. Men skylta för bövelen inte med det i annonsen! Vet själv att jag skapade en liknande tråd för många år sen där jag faktiskt tog till mig av kritiken. Har inte sålt en enda bil sen dess till ett pris jag varit missnöjd med. Svälj stoltheten nu Ola! Vi finns här för dig när du jobbar på en bra annonstext. |
|
|
På tal om annons, Tycker ni det är bättre att länka till en sida där det finns typ 15st bilder eller bara använda sig av dom 5 på blocket? |
|
|
Jag tycker det är bättre. Förutom bilden i annonsen så hade jag med en länk till 25 bilder på senaste annonsen. Är nåt lite intressant vill man väl (enkelt) kunna se så många bilder som möjligt... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Alltså ni är rena lynchmobben! Man får känslan av att stå ensam på skolgården med ett gäng viktigpettrar runt sig. Menar ni alltså att annonstexten är så korkad? Skrev den någon gång i december, tvungen att kolla upp vad jag skrev: Kanonbil i toppskick, inte minst vintertid, toppspec: (Ville påpeka vinteregenskaperna då jag tycker 4wd e90 är lite bortglömd som vinterbil, utrustningen är faktiskt på topp, tex helljusassistent är inte vanligt på -07or) Saphirsvart, M-paket (ovanligt med x-drive), Advantage, ljuspaket, Innovationspaket (röststyrning, kurvljus/helljusassistent, comf access), Sportstol/minne/Dakota Beige, panorama, Hifi, mv/kupeuttag, Nav prof, osv. (Utrustningen översiktligt, känns naturligt) Nybytta bromsskivor runtom, länkarmar fram och bussningar bak (inget gnek) (Slitdelar jag bytt, inte oväsentligt) Vita Led angel eyes, 14 mm spacers bak (fyller ut snökedjeglappet) (Vad jag tillfört bilen frånsett vad den kom med) Breyton Race GT 19" sommar 275 bak. Vinter nya djupa svarta 18" fälg, nya dubbdäck Michelin x-ice 245. (hjuluppsättningarna sommar vinter som jag tycker är exklusiv och skiljer från standardbilen) Nybes ua, skatt betald. (Vad kan vara fel med det?) Sen bilderna. Jag vet förstås att bilder är viktigt, kunde lagt upp fler. Själv brukar jag dock veta hur bilarna ser ut, bilderna har som främsta syfte att visa färger/paneler/sånt som inte framgår av texten. Många på powerbörsen har faktiskt bara en bild. Den där Johan B. vars köplust inte väcks av en beskrivning av en särdeles utrustad E91 med 2 bilder som visar just en snygg sådan med sommar och vinterfälgar kan ju inte vara en speciellt sugen spekulant. "BMW är väldigt känsliga för fel i hjulupphängningen och en fälg som är synbart deformerad måste repareras för att anses vara säker" Johan B. igen, vad skall man säja? Som jag redan skrivit är det där ett skönhetsfel, knappt märkbart. Nä tonen på det här forumet får en verkligen att vilja byta märke. Annonsen är inte alls så befängd och värdelös som ni påstår, inte bilen heller. Vi rekapitulerar: Annonsen skapar ingen köplust precis... Att hävda att bilen är i ett bra skick utöver det vanliga, rimmar illa med att visa en totalskrotad framfälg höger fram... Du verkar tyvärr inte riktigt förstå betydelsen av en annons när man säljer en bil på Blocket. Tyvärr lever inte din annons upp till dessa grundkrav. Din inställning till bilen tror jag inte hjälper heller. Vill man sälja något får man anstränga sig lite mer än att lägga upp ett par dåliga bilder. Och varför ska jag som köpare fråga om fler bilder när jag inte får något köpsug på de bilder som visas? Jag tror många här inne skulle kunna sälja den bilen på max 1 månad med vettig annonstext och bra bilder. Trådskaparen verkar inte tagit till sig av kritiken. Så mina kära vänner, hur föreslår ni då att annonstexten utformas? Speciellt Deimos text vore ju guld värd. Sen vill jag faktiskt påpeka att en välskött 330d x-drive touring med M-paket, innovationspaket, Breytonfälgar, nya 18" svarta vinterfälgar, panorama och ljus inredning osv är en väldigt ovanlig bil. |
|
|
Ok, du har en perfekt bil och en perfekt annons och bilen är perfekt prissatt.... Varför är den inte såld? ;) Lite arbete får du kanske göra själv på annonsen, men ett tips är att använda VIN-nr. för att få ut en lista på bilens utrustning som du lägger in i annonsen utan kommentarer om att det är ovanligt eller liknande. Att den är "ovanlig" innebär de facto att det är få människor som har specat en dylik bil vilket faktiskt KAN innebära att det är få människor som vill ha (eller åtminstone är beredda att betala för) just den utrustningen som bilen har, dvs. ovanligt utrustad bil är inte automatiskt samma sak som högt eftertraktad. Fler och bättre bilder är redan nämnt. Det finns en "fotoskola" under "gör-det-själv"; lite att plugga på. Ska du sälja en "entusiastbil" till entusiaster, får du göra en bättre marknadsföring av bilen, annars får du prissätta den efter vad "alla andra likadana bilar" kostar på blocket. Och då får man även tänka på att många kollar på bilpriser.se när de gör en prisjämförelse. Hoppas du inte blev ledsen i ögat nu, för min (och säkerligen nästan alla andras) text är för att hjälpa dig - men det kräver också lite öppet sinne och mottaglighet för konstruktiv kritik. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har samma erfarenhet som Deimos, efter tips och råd härifrån fick jag kö på min osålda bil och behövde inte pruta en krona. Nyckeln var fotona, för precis som sägs här så köps bilen redan framför datorn. Så det är märklig inställning du har TS, förstår den faktiskt inte. Du får bra och konstruktiva råd, inget annat. | |
|
Visst kan du få lite konkreta tips av mig om du frågar så snällt. Jag sålde en snikutrustad V50 T5 -06 13500mil förra söndagen efter 7h annonsering och 3 seriösa spekulanter och otaligt många fler oseriösa ska tilläggas. 1a som kom köpte bilen, blicken skvallrade om att han trodde han gjort ett klipp. 60 000:- tycker jag var ett mycket bra slutpris på en kinetic, döm själv. Sanningen var att det var en standard bruks V50 T5 i ren familjeanda som var tillfälligt extremt uppolerad och där jag egentligen endast tvättat bilen 5 gånger per år och bytt det som var tvunget att bytas.... Vem orkar lägga mer kärlek på en standard familjeVolvo än precis vid försäljningen för att få ut max av bilen? Inte jag i alla fall. Jag började annonsen med "Fint skick för sin ålder". Istället för PANG "Toppskick". Jag tycker det låter mer ödmjukt. Det finns ändå en öppning för skavanker som alltid finns på en 10 år gammal bil. Och du vet inte vilka krav en eventuell köpare har. Han kanske bedömer toppskick som i princip nyskick. Lät sen detaljerade bilder på en nytvättad och NYPOLERAD bil tala för sig själv. Perfekta ljusförhållanden är AO och gärna systemkamera. Du säljer din förmodligen dyraste ägodel och då ska man anstränga sig lite. 8h i garaget måste det få vara värt. Din bil är motsats från mitt objekt välutrustad eller kanske till och med mycket välutrustad, skriv det men lämna detaljerna till senare. Ta inte det här på fel sätt nu. Du höjer din bil till skyarna i denna tråd men skriver inte en rad om varför du säljer bilen. Om den är så bra varför har du den inte kvar? Om du körde på samma stil om jag skulle ringa till dig så skulle jag aldrig åka och titta på din bil. Var ödmjuk istället. Det vinner du på. Säljaren vill veta varför du säljer bilen och detta är psykologi så du behöver inte alltid vara 100% ärlig. Säljer du en mindre kombi som du gör skriv att du plötsligt är i behov av större bil för det funkar ALLTID. Observera att detta var ett exempel och utformas efter vad du kan backa upp. 100% ärlig? Alltid, men går det inte bevisa att du ljuger varför inte dra en vit...? Det gör alltid försäljare oavsett bransch så varför inte du som privat? Texten visar att du pedantskött bilen och bytt allt och lite till, allt för att du ska ha bilen kvar i många år. Sen hände något plötsligt och du måste sälja bilen. Då slipper du också jobbiga frågor och skeptiska köpare kring denna fråga. Köparen får en känsla av att det är en seriös bil och kan vara ett klipp med många problemfria mil framöver. Fortsatte min annons med detaljerad servicehistorik(Senaste 3-4 åren på vad som är åtgärdat kanske) och skick på däck. Folk vill ofta veta däckfabrikat samt hur många mm det är kvar på respektive hjulpar. Ett varningens finger. Säljer man en entusiastbil så rimmar det mycket illa med Nankang och slitet däckmönster och det säger ett och annat om säljaren... Personligen skulle jag till och med dra det så långt att direkt bläddra vidare oavsett hur fin bilen verkar, på den typ av bil ska tilläggas. Continental 7-8mm, Hakka 8 eller R, 7-8mm är däremot ett superduperargument som du självklart ska ha med. Detta visar också att du är någon som tänkt ha kvar bilen länge, alltså skött bilen. Pedanter gillar också datum när saker och ting är utfört. Samt miltal. Skriv med detta. Bes, skatt, allt. Efter detta utrustningslistan. Alla entusiaster som letar BMW tittar på denna, så varför inte bespara deras arbete att söka reda på den själv? Men lämna den till sist för alla orkar inte läsa 73 rader. Redigera den också så att det viktigaste ligger överst så även den late och den inte så entusiastiske får ut något av den. Lägg dig aldrig för långt över bilpriser.se. Folk tittar där. Men en fin bil få såklart kosta lite mer. Din annons visar ju att detta är förmodligen den mest välskötta bilen på blocket, eller hur? ;) Då ska den också vara prissatt därefter annars blir det lite märkligt. Ja just det. Annonsera på blocket, inte autopower. Du får leva med drömmarna som vill byta bort sin pizzaugn. Skriv inte, "däcksparkare undanbedes", "Talar endast svenska" osv. Jag har sålt flera bilar till araber än till Svenskar. Alla är inte rikspuckon och många har faktiskt pengar trots att de ska vara dryga och pruta hejvilt bara för sakens skull. Är man bara kall och konkret så fattar dom att de inte kommer någon vart. Antingen drar de eller så vänder de taktik och blir som vilken svenne som helst som söker bil. De är inte korkade som många verkar tycka de spelar på svenskarnas osäkerhet som är deras bästa kort. Funkar på många så varför inte? Med de där raderna kan du också skrämma bort seriöst folk som tycker du verkar dryg. Nu har inte du skrivit något sånt i din annons, men jag menar generellt nu. Sådär säljande annons! Sålt många bilar på detta sätt. Ovanliga som vanliga. BMW, AUDI, Toyota, Mitsubishi, Volvo mfl |
|
|
ok - konstruktiv kritik; 2 kassa bilder, spelar ingen roll vad man skriver då. gör om - gör rätt. |
|
|
OK Killar, tack för alla råd. Ska ta fler bilder och frisera texten. Anledningen till att jag byter är helt enkelt att jag pendlat i den där bilen sedan 2010 och tänkte att det kunde vara kul att byta, dragit på det för att den är så bra helt enkelt. Denna modell håller jag för den ultimata pendlingsbilen, enda abret är priset, en motsvarande ny kostar 650000 kr. Tänkte sälja den nu då den inte har några fel. Vad gäller bilförsäljning tycker jag att man ska ha en ärlig stil, det tar emot att bluffa. Sen tycker jag nog att även en ev köpare kan visa sitt seriösa intresse genom att höra av sig för mer info man-man. Nu på vintern vill jag helst inte ta ut bilen och lägga tid på någon jeppe som inte är seriös, man får ju tvätta osv igen, bättre då om man visat ett minimum av engagemang och hört av sig. Blocketförsäljningar kan vara en rejäl pina med en massa konstiga typer som hör av sig. Bilderna har som primärt syfte att visa stilen på bilen, samspelet färg/fälg/inredning/paneler. Skicket med småskavanker osv får man räkna med att bedöma på plats ändå, sällan de är tydliga på bilderna. Men visst jag skall ta ut den och ta bättre bilder. All utrustning kan man förstås lista, men jag tycker det blir mer rationellt att nämna de paket som ingår. En någorlunda insatt BMW spekulant vet ändå vad som då finns. Det som skiljer denna bil från mängden av likande bilar är: M-paket, Innovationspaket, ljus inredning, Breytonfälgar, nya svarta 18" dubbdäck (Michelin X-ice 245) som jag tänkte passar bra nu denna rätt sliriga vinter. Så, nu är väl inte humöret för bilförsäljning på topp direkt, men snart skall jag ta ut den, fota, pula ihop en text (inspirerad av era goda råd) och lägga ut den på Blocket. Kanske någon av er vill titta på pärlan? Jag är övertygad om att nästa ägare till denna vagn kommer att skatta sig lycklig faktiskt. Nu raserar jag säkert köpsuget hos alla ev spekulanter enligt Johan B.s logik, men jag menar allvarligt att dessa bilar är kanon att köra: Snabba, snygga, praktiska, ej ohemul förbrukning beaktat prestandan, och rejält driftsäkra, finns ingen seriös konkurrent. Speciellt inte i pristrakten 130000 kr. |
|
|
Du hänger upp dig så mycket på din historik med bilen. Hur härlig den varit att pendla i osv. Det är totalt ointressant för köparen. Släpp det. Det har ingen betydelse. Det som har betydelse är att du har 6st BRA bilder, en komplett beskrivning av bilen samt att du lägger upp den på Blocket med ett pris som är bäst i förhållande till ålder, mil och utrustning. Då säljs den. Inte annars. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.