|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
| Trodde min välskötta 330xd -07 borde vara lättsåld då jag håller den som den bästa mellanklassbilen öht, inte minst vintertid. Utrustningen är på topp och milen skonsamma, priset är minst sagt rimligt för denna bil med nypris på närmare 650 000 kr. Man kan argumentera för ett värde över 140000, begär 125000. Allt funkar, slitdelar inkl bromsar bytta. Ändå inte ett enda svar! Finns det ingen som för en billig penning vill skaffa sig en reptilsnabb snygg praktisk kombi med rimlig förbrukning? | |
|
Har du provat blocket? Nu har jag inte koll på vad dessa bilar "normalt ligger på", men intuitivt känns 125kkr väldigt högt, den är ändå 9 årsmodeller gammal och har gått 18k mil. Om jag tittar rent statistiskt på vad en sådan kostar skulle jag säga knappt en åttondel av nypriset var, dvs i häraden 80-90kkr. Detta givet att en bil tappar halva priset på 3 år och 6k mil. |
|
|
Det är inte mycket trafik på powerbörsen nej. Vill du ha bilen såld är det Blocket som gäller. Men även där kommer en 18 tusen milad 3-serie med 7000kr(?) i skatt för 125 tusen inte vara lättsåld. ------- //Lövet |
|
| Fast kollar man bilpriser.se som jag tycker faktiskt brukar pricka in värdet bra, så är värdet 123300-134200 kr. Breytonfälgar/nya vinterhjul/glastak/innovationspaket/rätt färg/alupaneler tex är mervärden, samt inte minst tex nya bromsskivor osv. Tror inte det finns någon jämförbar bil faktiskt i Sverige. En bil där mer än 700000 är nedlagt sedan ny är förstås lite dyrare än en vanlig bil. De flesta xd saknar m-paket, många har tom standardstolar och träpaneler, en helt annan bil. När man köper bil blir det alltid så, att säljaren hävdar att bilprispriset är taget helt ur luften, och priset på bilen naturligtvis är betydligt högre. När man säljer är det tvärtom. Jag är kanske knäpp, men jag brukar betala utan prut om jag tycker priset är rimligt och i samma härad som bilpriser.se anger. Gärna lite mer förstås om bilen är välskött, så bägge känner sig nöjda med affären. | |
|
Det kostar inget att testa (eller jo, annonskostnaden) men ska du sälja bilen är det Blocket som gäller. |
|
Verdi |
Jag fick 159' för en 330xdAT -08 som gått 13 tusen mil för 2 år sen. Iofs en import men ändå. Var bra utrustad förutom att den inte hade M-paket. Jag upplevde att jag fick dåligt betalt också. Tror modellen hamnar mellan stolarna. De (mest yngre) som vill ha en effektstark 3-serie siktar in sig på 335i och de som vill ha en diesel är ute efter en snål bil som är billig i drift. Typ 320d. Hög skatt och relativt hög förbrukning skrämmer. Bilpriser är en indikation men eftersom inte så många letar efter en 330xd just så kan det ta ett tag. |
| Alltid tyckt att alltför få fattat vilken kanonbil dessa bilar är. Alla tänker Audi när det kommer till premiumvinterbil, men de har inte alls samma nivå på utrustningen för samma begpris. En del tom tygklädsel, panoramatak osv är oerhört ovanligt på A4 3.0 tdi/allroad. S4 drar för mycket för pendling, en Carrera 4S ännu mer. Ingen Volvo har samma sportkänsla. Nä ska man bilpendla året runt och vill ha en potent bil som inte är för stor finns det knappt några alternativ. Målgruppen är yngre med liten/ingen familj samt fäder med större familjebil/buss som vill ha en kvick kul bil att dra till jobbet i, men tycker en 1-serie/Golf R osv är lite väl puttig. Såg en F31 330 xd -15 med över 2000 mil, 579000 begärt så dom är sjukt dyra. | |
| Har testat blocket, men bara fått kryptiska mail på bruten svenska, typ "kan je 65". Känns fel att kränga iväg detta praktexemplar som en annan skrotbil. Nä det skall till en BMW entusiast för att inse att dessa bilar är rejält ovanliga, och faktiskt ger så mycket mer än en vanlig bil. Baskrav på bil enligt mig: Glastak, bra ljud, 4WD, rejält med pulver, ej svart inredning (petig här, men alltid gillat ljus inredning), kombi, snygga fälgar både sommar/vinter, automat, svart eller vit färg samt absolut inga träpaneler. Inte så många bilar kvar då, hoppas det finns andra med samma preferenser. | |
|
Fast dina åsikter kring utrustning säger ganska lite om vad marknaden tycker och tänker. Den totala tystnaden där berättar desto mer :( Det är en fin bil du har men den lockar påfallande få spekulanter och då tar det antagligen lång tid att sälja eller så får man släppa den billigt om man vill bli av med den. ------- //Lövet |
|
| Visst är det så. En annan smart sak med 330 xd är att de lätt kan uppgraderas till 335d nivå som de ju annars delar komponenter med, fast med fyrhjulsdrift. Alltid lika roligt när en Audi rullar upp jämsides på vintern och tror de skall ge en på tafsen vid rödlyset. När det slår om sticker man som ett skott, Audin står i princip kvar på stället. Ett nöje lätt värt 125000. 600Nm och bra dubbdäck har talat. | |
| Sen när det gäller långmilare så är det viktigt med slitdelarna. Ett buskört gistet exemplar med nedsuttna säten, sliten inredning, gnekande fjädring, rostiga bromsskivor eller med skum bakgrund osv kan jag mycket väl förstå är värd 70000 eller mindre, trots m-paket och allt. Men en där allt sånt är bytt och inredningen är toppfin borde betinga mer. Har 2 bra bilar till och behöver inte pengarna, så jag bidar min tid. Har bla en 4-serie GC x-drive, men den är ju betydligt smäckigare byggd, inte lika bra vinterbil. | |
| Med alla de argumenten kan du inte misslyckas med att sälja bilen! | |
| Hoppas det! Jag älskar den där bilen, köparen kommer förstå varför. | |
Verdi |
Varför säljer du den då? Sälj 4-serie GC:n istället. För övrigt så ser jag inte din bil på annons nånstans. Varken på Powerbörsen eller på Blocket. Söker på "BMW 330" och årsmodell 2007. |
|
Jag har alltid lagt ut mina bilar som skall säljas på PowerBörsen först, men det är inte förrän de kommit ut på blocket som de blivit sålda. Däremot har jag själv köpt 2 bilar som jag hittat på PB. BMW CS #5206 |
|
|
Sorterar man på 330 xd på blocket hittar man 5 bilar i spannet 90-110 kkr upp till 20k mil, risken är väl att du får svårt att få spekulanter för 125kkr även om den är i fint skick. Instämmer att det är en otroligt trevlig bil med bra prestanda och ändå med låg förbrukning men som sagts ovan är de ju snart 10 år gamla och det är bara att gilla läget. Hade gärna haft kvar min men var lite väl hög fast kostnad på den för att vara en andrabil. Tycker Verdi fick bra betalt för sin, priser kring 90-110kkr låter rimligt för mig utifrån vad jag fick för min för 1.5 år sedan. |
|
| Tycker min står sig bra mot de andra på Blocket som iof är osålda, speciellt om man ser m-paket som obligatoriskt. En blå i Sollefteå 15800 mil, 168000, (fin, trista fälgar) En grå i stockholm, 16000+ mil, tygsäten utan lucka, 159000, en grå till i stockholm, 16000+ mil, tyg/inget panorama, 159000, samt en snålutrustad i Tingsryd utan bilder för 105000, 17300 mil, luktar fulimport. Så 125 för en fullpoängare som rullat maximalt skonsamt på landsväg utan köer/grus/gupp är ju som hittat. | |
Verdi |
Men var är din annons? Är den inte ute än? |
|
Annonsen hittar du här Länk Utmaningen med de bilar som trådskaparen refererar till är just att de är osålda... Det är oundvikligen så att oavsett hur mycket jag som säljare tycker att min bil är värd så är det till syvende og sist köparna som avgör vad de är beredda att betala för bilen. |
|
|
Missade att du hade m-paket, det gör ju en hel del. Men din annons var ju inte så imponerande bildmässigt. Ordna bra bilder interiört och exteriört och ut med den på blocket för 125' så märker du fort om det är rätt pris. Är m-paket ett krav är den ju högintressant då, är det för få som vill betala mer för det får du väl sänka priset efter ett par veckor. |
|
Verdi |
Aha. Letade bara på Blocket på och på första sidan på Powerbörsen. Ta bättre bilder och lägg ut på Blocket. Tror inte Powerbörsen fungerar så bra. Ge det en månad. Funkar inte det så sänk till 99'. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.