AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.053

320 CI e46 -02 motorbyte till 330 motor

Tjena, det är såhär att ja kom över en fin 320 med dålig motor snuskigt billigt, å det lutar åt att byta motor är det smidigaste sättet att fixa den.

Då jag förmodligen kommer vilja turbo mata den någon gång i framtiden så värkar det som m54b30 är klart bättre en orginal motorn.
Så min fråga/frågor lyder såhär

Jag vet att det är olagligt att köra med den motorn i, MEN syns det någon skillnad om man inte vet att de sitter en annan motor i den?

Vad måste man byta för att få det att fungera, eller passar allt rätt på?

Kan man mappa om orginal boxen i den så det lirar med den motorn och får allt att fungera?

Passar koppling och låda från m54b22 motorn rätt över?

Är det något man bör tänka på?

Och ja javet det är olagligt, man får inte. Det är bättre å köpa en 330 från början. Osv..
Tacksam för svar. Tips å idéer är välkomna! :)

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Frågan har varit upp på AP tidigare (om du vill kan du använda sökfunktionen).

Det är annan utväxling på både låda och slutvx. Du bör därmed även byta dessa delar. Givetvis även avgassystem. Upphängningar av motor och vx låda är exakt samma. Måtten i övrigt innebär inga problem.

Du behöver tänka över hur du löser stöldskyddet. Finns youtubeklipp på hur du kan lösa detta.

Okulärt, dvs ovanifrån ser motorerna exakt lika ut. Tittar du däremot på motornummer så är det givetvis olika.

Farbror blå lär inte upptäcka motorbytet vid en nykterhetskontroll. (Alla poliser är för närvarande upptagna på gränsen mellan Sverige och Danmark. Och de som inte är det är upptagna med omorganisation) Däremot finns risken att besiktningsman upptäcker "felet". Vid en eventuell olycka kan försäkringsbolaget ha synpunkter.

E
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det går fint! Gjorde samma med min gamla bil, en 325ti som fick 330-motor. Jag flashade in 330ins program i originalboxen. Enkelt och behöver ej krångla med ews (startspärr med nycklar osv).
Jag har sökt, men tycker bara ja hittar trådar där dom blir tillsagda å köpa rn 330 bil istället,

Rent spontant så kan ja aldrig tänka mig att man bör byta låda å slut växel, på grund av utväxlingen. Tycker den värkar helt okej på 320in.
Jag antar att den är högre utväxlad på en 330 samt lite kraftigare då det finns mer pulver i den.

Det värkar ju lovande iaf ! :)
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja att byta motor bara för att är nog ingen som rekommenderar. Men måste man ändå byta kan man ju "råka" få i en större.
De skillnader man kan se utifrån kräver en riktig expert för att se. (förutom motornr då)
Koppling tar man 330ins då den är större och sedan om resten bakåt skiljer hållbarhetsmässigt kan jag inte ge bra svar på. På min höll det bra iaf.
Utväxling skiljer ja. Är ju smaksak om man vill ändra den.
Olagligt är det ju. Precis lika olagligt som att chippa sin turbobil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.