|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har börjat fått massa fel på bilen... En bmw e91 09 Det hela började med att för ca 6 veckor sedan så ställde klockan om sig lite då och då, samtidigt så slutade bakrutevärmen att fungera.. 2 veckor senare så började shoppingluckan att öppna/stänga sig av sig själv några gånger sen lade den av helt... 4 veckor senare (den här veckan så slutade fjärrlåset och dieselvärmaren också att fungera.. Jag öppnade antennförstärkaren igår och kollade lite lätt efter kabelbrott i gummi genomföringarna det var lite fuktigt där i, men jag såg inget "fysiskt fel". Det är ju högst osannolikt att både bakrutan,bakluckan och antennförstärkaren har gått sönder inom en 6 veckors period, så jag misstänker kabelbrott.. Är det någon som har varit med om liknande? Är det någon som har något kretsschema så det blir lättare att felsöka? Är det någon som vet vart det är vanligt att det blir kabelbrott? | |
|
Kablar till bakrutevärme och shoppingluckan går ju genom en gummibälg från karossen till bakluckan inne vid gångjärnen - där böjs kablar varje gång du öppnar och stänger bakluckan så där är nog sannoliakste stället för kabelfel. Jag öppnade en annan tråd omtjuvlysnade övre bromsljus som är liknande. Elschema finns i Haynes tjocka bok men vet inte om det finns på nätet - själv tittar jag i min bok. Biblan kanske har ett låneex om dui inte vill köpa. Antennförstärkaren har väl inte med bakluckan att göra. Shoppingluckan är väl annars ganksa vanligt med smuts i microbrytaren. Söker du på microbrytare här på forumet får du många träffar. Har själv bytt en gång på min E46touring - på den var bytet enkelt, bara man får loss det från rutan. Det var det svåraste. Lycka till! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Får du ännu fler skumma elfel så kolla att du har ett bra batteri som är väl laddat. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hej! Har oxå en E91 -09. Har problem med att radion brusar när jag har bakrutevärmen igång. Kan detta bero på att antennförstärkaren är kass? Vart exakt sitter den förstärkaren? Tack på förhand. |
|
|
Att bakrutevärmen och antennförstärkaren interferear negativt är nog ett känt fel då ju antennen också är trådar i rutan. Har E91 antenntrådar på en bakre sidoruta eller i bakrutan? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Aa, misstänkter att felet är i gummi gångarna.. Men det är ju så tight och svårt att kolla på kablarna... Jag vet inte riktigt statuset på batteriet, det är ju nog med kräm för att bilen ska villja köra dieselvärmaren iallafall.. Men den har aldrig gått mer än 10 min (pga för låg batterispänning) Jag har haft upp microbrytaren och pilla, mätt och testa utan resultat... Går det att mäta upp rutvärmen, microbrytaren och antennförstärkaren på något sätt? |
|
| Länk | |
|
Hej, jag hade också problem med ex.vis shoppingluckan på min E91:a, och när jag vickade på kabelgenomföringarna på höger sida, märkes det att minst en kabel var av. Bytte alla kablar i de genomföringarna på höger sida (tror det var typ 27st), och har inte haft problem sen dess! Måste säga att BMW slarvat rejält med denna kabeldragning, det är ju inte konstigt att de går av vid användning, och på ex.vis F31 har de gjort hemläxan. Visade min bil för en som jobbar med kabeldragning för (host,host) Volvo, hon sågade dragningen jäms med fotknölarna -;)) BMW - is there anything else? |
|
|
Hej! Gjorde ett försök idag igen.. Fick fri gummi "gångarna" så jag kunde kolla på kabeln riktigt. Det var ca 7 kablar både på höger och vänster sida som isoleringen hade gått av på, men kopparn var hel&fin i själva trådarna.. Jag isolerade på alla ställen jag såg men alla problem är kvar, klockan&trippen ställde om sig också när jag var där och pillade.... Känns som att nästa steg är att ta bort innertaket och börja söka där inne.. jag vill hitta nån kabel/kablar som är helt av någonstans.... |
|
|
Min gissning är att någon/några kablar är av fast det inte syntes. Prova att vicka på dem och se om du märker att något händer, typ att låset i shoppingluckan klickar. Jag lödde om alla kablarna för att vara säker, har en kabel gått av känns det troligt att fler är på väg att ge sig. Jag tog bort plastpanelen i shoppingluckan, och öppnade innertaket i bakkant, så att det gick att byta kablarna en bit före och efter genomföringen, typ 20 cm på var sida. |
|
|
Bakrutevärmen började fungera imorse efter att jag isolerade lite igår! Men nu idag dog hela jävla klimataläggningen också, ingen fläkt ingen värme, ingen stolsvärme eller rutvärme...Hänger de ihop på något sätt?? satans biljävel |
|
| Kolla batteriet! | |
| Kolla batteriet! | |
|
Satt det på laddning nu över natten få se imorgon.... Hur ska jag kunna "kolla batteriet"? Hur många volt är gränsen för att det ska vara "kasst" ? :) |
|
| Mitt tips - åk till en verkstad som kan testa batteriet med en speciell utrustning. Gjorde det hos BMW och då visade det sig att mitt AGM batteri var dåligt trots full laddning. Höll trots allt i 11 år! | |
| Då är det ju lika bra att köpa ett nytt batteri, kostar väl lika mycket att kolla batteriet som att köpa ett nytt ;) ska köpa ett nytt efter jobbet.. | |
|
Hej igen! Det var en säkring som hade gått till klimatanläggningen, men var tvungen att mäta upp den för den såg hel ut... nr 77 :) Har också kommit fram till att alla kablar är hela från innertaket ut till bakluckan, och att microbrytaren till shoppingluckan är trasig, så förmodligen är antennförstärkaren också trasig... Men nu har jag ett nytt akutare problem, jag kan inte stänga shoppingluckan! Den bara fjädrar ut när jag trycker ner den.. Jag kan stänga den med skruvmejsel, men kan också öppna den om jag trycker låsningen åt andra hållet!..... Så ska det ju inte vara, det ända jag kan tänka mig har hänt är att den typ har hängt sig eftersom jag var tvungen att "nödöppna" shoppingluckan med en liten mejsel i ett litet hål i "låshuset" för att komma åt alla kablar&antennförstärkaren.... Den låser inte fast jag ha kopplat ut microbrytaren, låser inte om jag trycker ner rutan och låser med centrallåset osv osv.. Den vägrar! Var nyss ute å dränkte låset i wd40.. Vad tror ni jag kan försöka med? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.