|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hastighetsmätaren, farthållaren, första läget för vindrutetorkaren samt mätaren för estimerad bränsleåtgång fallerar för mig. Dessa tre är väl sammanlänkade på ngt vis? Gissar att huvudproblemet är hastighetsmätaren; den lägger av från och till hela tiden Och då faller även nålen på bränsleåtgångsmätaren, farthållaren slutar funka och vindrutetorkaren går över till intervalläge (som den gör då bilen står still). Har bytt hela instrumentet mot ett som jag vet är ok, men felet kvarstår ändå. Finns det ngn gammal räv här som kan hjälpa mig i min nöd? Tack på förhand :-) | |
|
Hej, Kolla felkoder om du har tillgång till Carsoft el liknande. Min e34 hade kontaktbrott/ dålig kontakt till anslutningen till impulsgivaren i differentialen i bakaxeln, som gjorde att hastighetsmätaren slutade att fungera ibland. På e39 kan en trasig vänster bak (?) abs givare ge upphov till att hastighetsmätaren och farthållaren sätts ur funktion. Detta kanske någon annan som bytt på E34 kan svara på hur funktionen är på den generationen? /Magnus |
|
| Hmm - jag trodde att signalen till hastighetsmätare etc kom ifrån ABS-givaren även på E34:orna...? Det sa min mekaniker iaf...förvirrad nu... | |
|
Hej, Googlade för min utbildnings skull och hittade bl a denna länk Länk Kommentaren är nästan i förbigående, men det verkar onekligen som att sensorn ifråga sitter vid diffrentialen. /Lennart |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, hastighetssignalen på E34'orna tas från differentialen (precis som på E30). Det var E39'orna som gick över att ta signalen från ABS-givaren. Yes, alla de tre är sammankopplade. Finns tre misstänkta 1) Instrumentklustret (jag vill minnas signalen går först in i instrumentklustret och distribueras sedan ut - så är något fel här så går inte signalen vidare) 2) Givaren i differentialen är trasig (ovanligt men händer) 3) Kablaget (mellan givare och instrumentkluster är trasig - ovanligt) Jag hade en hastighetsmätare som ibland kunde vara död och ibland vakna till liv i alltifrån några sekunder till dagar. Sen dog den helt. Visade sig vara kondensatorerna i instrumentklustret som var trasiga. Jag misstänker i första hand instrumentklustret (trots att du bytt mot ett som är ok). Alternativet är att första göra en visuell inspektion av givarens infästning och kablage. Det är inte ovanligt att det ärgar och rostar och kanske givaren sitter löst/snett. Kablaget är även något utsatt, kan vara att kontakterna ärgat eller kablaget är i allmänt dåligt skick. Själva givaren är enkel att testa. Det är en helt vanlig Hall-effekt sensor dvs den skapar en sinusformad spänning, ju snabbare du desto högre spänning och frekvens. För att se att givaren inte är helt död (vilket inte är det i det här fallet) så kan man koppla in en vanlig voltmeter över de två pinnarna och snurra på hjulet och man ska då se spänningen flukturera. Nu har du ett intermittent problem, så detta testet är inte meningsfullt. Däremot så kan infästning/kablage/kontakter vara skadade, så en visuell inspektion är en billig och enkel början. |
Det hade jag glömt bort - första gången hastighetsmätaren la av så var det faktiskt pga kabelbrott! Löstes enkelt genom att skarva dit en ny kontakt. Länk Länk Några år senare så började hastighetsmätaren fjanta sig igen. Trodde ju såklart att det var min skarvning som hade blivit dålig, men det var perfekt. Problemet nu var som jag nämnde innan kondensatorerna i instrumentklustret. |
| Men om nu instrumentklustret är ok, hur kan det då vara det det är fel på? Förstår inte... | |
Om EXAKT samma symptom inträffade (och med frekvens och intensitet) med det andra instrumentklustret, då bör vi definitivt kunna utesluta instrumentklustret. Hur verifierades att det andra instrumentklustret var felfritt? |
| Samma sak händer, nålen faller till botten. Men innan jag bytte klustret kunde nålen studsa runt som en galning, det gör den inte nu. Det händer heller inte lika frekvent, tycker jag. Klustret jag stoppade i kom från min gamla kärra som jag använder som reservdelsbil, funkade felfritt i den. Iofs så har den stått i typ ett år utan att ha körts, så... | |
Ok, sannolikheten för fel i instrumentklustret sänks ju såklart. Men man kan inte på något sätt utesluta det i nuläget. Men börja med en visuell inspektion. Men ha i åtanke att vi inte kan utesluta något ännu, bara justera dess sannolikheter. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.